BMW M 1000 XR: závodník i cestovatel v jednom
- Publikovno: 3.11.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Bavorský výrobce představil už třetí M model mezi motocykly. Novinka M XR si vzala to nejlepší z cestovního motocyklu S 1000 XR a sportovního S 1000 RR, aby dala svému majiteli zažít ten nejlepší pocit z jízdy na závodní trati i dlouhých přejezdech. S výkonem 201 koní budete mít v rukou nejsilnější cestovní motocykl, který strčí do kapsy kdejaký sportovní stroj.
Již na konci roku 2018 BMW Motorrad představilo stejnou strategii M motocyklů jako v segmentu automobilů. Jedná se o modely, které nabízí speciální M výbavu a díly M Performance. Novinka M 1000 XR, zkráceně M XR, je navržena jako exkluzivní cestovně-sportovní motocykl, je třetím hráčem do party k již představeným M strojům, kterými jsou superbike M 1000 RR a výkonný roadster M 1000 R.
Vzhled M XR je ultrakompaktní a sportovní. Štíhlé, útlé a mimořádně agresivní M XR vypadá zepředu jedinečně díky novým M křidélkům. Vzhled odrážející výkonnost nového M XR je zřejmý také z barevného provedení, kdy je černá kapotáž kombinována s M barvami, tedy světle modrou, tmavě modrou a červenou. Světlomet je vybaven adaptivními světly do zatáček Headlight Pro. Základní výbava také zahrnuje lehkou M baterii, USB nabíjecí port v zadní části, výkonné LED podsvícení, elektronický systém pro udržování rychlosti a vyhřívané rukojeti. Veškeré ovládání motocyklu už je bezklíčové.
Pro ty, kteří si chtějí ze svého cestovního stroje udělat závodní verzi, nabízí BMW paket M Competition obsahující prvotřídní komponenty. Kromě toho je díky němu M XR o další 3 kg lehčí. Paket M Competition obsahuje M karbonová kola, M karbonové díly, jako je například zadní blatník s integrovaným krytem řetězu, boční kapotáž, přední blatník, vnitřní kryt zapalování/zámku řízení a také plně nastavitelný M systém stupaček pro jezdce, stupaček pro spolujezdce a M GPS stopek (aktivační kód).
Srdcem M XR je vodou chlazený řadový čtyřválec s proměnným charakterem vačky, který vychází z pohonné jednotky modelu S 1000 RR. Jeho maximální výkon činí 148 kW (201 k) při 12 750 ot/min, což je o 23 kW (31 k) více než u nového S 1000 XR. Nejvyššího točivého momentu 113 Nm dosahuje při 11 000 ot/min. Omezovač otáček zasahuje při 14 600 ot/min. Motor má vylepšený systém sání s kratšími sacími kanály pro účinnější výměnu plynů ve vysokých otáčkách.
Větší záběr zadního kola na všechny rychlostní stupně zajišťuje zkrácený sekundární převod, vytvořený použitím pastorku se 47 zuby, tedy o dva zuby více než u modelu S 1000 XR. Kromě toho jsou převodové poměry 4., 5. a 6. rychlostního stupně ve srovnání s modelem S 1000 XR kratší, což rovněž prospívá trakci zadního kola, zátahu i dynamice. Výkonové parametry se na zadní kolo přenáší řetězem M Endurance. Do výbavy vám nadělí titanovou koncovku výfuku.
Při vývoji motocyklu byl kladen důraz také na aerodynamiku, proto je M XR vybaveno stabilizačními křidélky, které dodávají stroji jízdní stabilitu při vysokých rychlostech, přibližně ve 100 km/h zatěžují díky aerodynamickému přítlaku přední kolo dalšími kilogramy, při rychlosti 220 km/h se přítlak zvětší o přibližně 12 kg.
Odpružení a podvozek vychází z modelu S 1000 XR, jehož hlavním prvkem je hliníkový mostový rám. M XR má přední kolo vedeno obrácenou teleskopickou vidlicí s průměrem 45 mm. Vidlice je vybavena tzv. vložkami s uzavřenými kazetami, které jsou oddělené od hydraulických systémů pístů. Další novinkou modelu M XR je dodatečná nastavitelnost předpětí vidlice ve spojení se standardně dodávaným systémem aktivního tlumení Dynamic Damping Control (DDC).
Kromě toho je vidlice modelu M XR vybavena horní trojitou svorkou s vyfrézovanou objímkou řídítek a širšími černými hliníkovými řídítky s laserem vygravírovaným nápisem „BMW M 1000 XR“. Novinkou u modelu M XR jsou také volitelně dostupná zpětná zrcátka umístěná na koncích řídítek. Upraveny byly rovněž nohy vidlice, které jsou nyní navrženy tak, aby mohly být použity nové M brzdové třmeny. Dalším novým prvkem modelu M XR je nastavitelný tlumič řízení.
Po modelu M 1000 RR a M 1000 R je nové M XR třetím motocyklem BMW s M brzdami. Ty byly vyvinuty přímo na základě zkušeností s brzdami závodních strojů BMW Motorrad v mistrovství světa superbiků. Modře lakované brzdové třmeny se vyznačují známým M logem. Spolu se dvěma 5 mm silnými brzdovými kotouči o průměru 320 mm a černě lakovanými hliníkovými držáky brzdových kotoučů je brzdový systém vybavený novou ruční radiální brzdovou pumpou. Funkce Brake Slide Assist umožňuje jezdci při brzdění najet do zatáčky s konstantním skluzem.
Elektronická výbava M XR je velmi bohatá, kromě zmíněného Brake Slide Assist má motocykl jízdní režimy Rain, Road, Dynamic, Race a Race Pro 1-3, nejnovější generace dynamické kontroly trakce DTC a systém kontroly zvedání předního kola se šestiosým senzorem. Pro optimální odezvu má tři nastavitelné charakteristiky škrticí klapky. V režimu Race Pro je nastavitelná intenzita brzdění motorem ve třech úrovních. Pro rychlé řazení je vybaven obousměrným rychlořazením. Pro rychlý start do závodu využijete funkci Launch control a správnou rychlost v boxové uličce vám zajistí Pit-Lane-Limiter. No a aby toho nebylo málo, v základu dostanete i asistent Hill Start Control Pro pro pohodlné rozjezdy do kopce.
Ve standardu je M XR vybaveno lehkými kovanými koly z hliníku. V rámci příplatkového paketu M Competition jsou k dispozici exkluzivní M karbonová kola s nově navrženými pásky na ráfku. Přístrojový panel disponuje 6,5palcovým barevným displejem, novým zobrazením červené sekce otáčkoměru a rozhraním OBD pro M GPS Datalogger a časomíru M GPS Laptrigger, které lze používat prostřednictvím aktivačního kódu.
Zdroj: BMW Motorrad
- Přidat komentář +
- Publikováno: 3.11.2023
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky