BMW R 1250 RT 2021: s novým displejem a radarem
- Publikovno: 12.11.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Cestovní model RT bavorského výrobce ani není nutné nijak představovat. Ten kdo má rád komfort, netouží po výjezdech mimo asfaltové cesty, ale upřednostňuje pohodlné cestování, silný motor, kvalitní podvozek a špičkovou elektronickou výbavu, ten raději sáhne po luxusním modelu, kterým po letošní inovaci nová generace RT bezesporu je.
Po technické stránce se toho u modelu BMW R 1250 RT nijak moc nezměnilo. Ostatně, co převratného by u nové generace mohli přinést, když už to přinesli s představením nového motoru před dvěma roky? Parametry dvouválcového motoru boxer s variabilním časováním ventilů ShiftCam jsou už tak vysoké, že ani nemá cenu je posouvat někam dál. Zdvihový objem má hodnotu 1254 ccm, výkon 136 koní a točivý moment je 143 Nm. Motor již splňuje emisní normu Euro5, tak co víc chtít?
A vlastně, co víc chtít i po ergonometrické stránce, když jsou jejich majitelé a spolujezdci spokojeni s komfortem, které jim luxusní cestovní model od BMW nabízí? Vždyť model RT mají v nabídce již mnoho let a postupem času se z něj stal jeden z nejšpičkověji vybavených modelů ve svém segmentu. Zapracovat tedy mohli nejspíše jen na elektronické výbavě motocyklu a to také udělali.
Lehkou kosmetickou změnou prošel i design motocyklu. Zlepšila se aerodynamika stroje díky přepracované přední kapotáži, která je nižší a užší. Předělaný je rovněž vzduchový průduch u nastavitelného větrného štítu, který již bude dobře fungovat ve všech polohách plexi. Zmizela také velká anténa, kterou nahradily dvě malé anténky umístěné pod kapotáží motocyklu.
Tou nejzásadnější změnou je nové LED světlo s příplatkovým denním svícením, o němž u BMW tvrdí, že bude svítit nejdále ze všech motocyklů. O to se postará jeden modul se sedmi LED diodami pro potkávací světlo a dva moduly se čtyřmi LED diodami pro dálkové. Za příplatek si rovněž můžete pořídit funkci naklápění světlometu, které se v tomto případě dokáže natočit až do úhlu 35°. Elektromotorek neustále nastavuje během náklonu světelný kužel do roviny s horizontem a dokáže si poradit i s tím, když zrovna jedete přes nerovnosti nebo plně naložení. Z automobilového průmyslu se nechali inspirovat funkcí rozsvícení všech světel při zapnutí zapalování a opožděného zhasnutí po vypnutí. Při vypnutém zapalování navíc ještě můžete využít funkci zapnutí potkávacích světel, která se v tomto případě aktivují tlačítkem dálkových světel. Tohle určitě oceníte v případě, že potřebujete v noci manipulovat s motocyklem, ale nechcete okolí rušit jeho nastartováním.
Novinkou u RTčka je adaptivní tempomat, ale než se k němu dostaneme, je potřeba zmínit standardně dodávaný tempomat Dynamic Cruise Control DCC, který umí udržovat nastavenou rychlost za všech okolností a to i při jízdě z prudkého kopce. Pokud si nevystačí s motorovou brzdou, připojí k tomu brzdový systém, který také prošel inovací. Pojmenovali jej BMW Motorrad Full Integral ABS Pro, je elektronicky řízeno a umí rozložit míru brzdění mezi přední a zadní brzdou. Navíc je mu zcela jedno, jestli brzdíte pomocí páčky nebo nožní pákou. Toto náklonové brzdění je navíc ještě doplněno o funkci nechtěného přidání plynu Dynamic Brake Control (DBC) při brzdném manévru. DCC lze nastavit v rozmezí 15-220 km/h.
Active Cruise Control (ACC) neboli adaptivní tempomat je příplatkovou funkcí, jedná se v podstatě o radar s dosahem přibližně 120 metrů, který monitoruje vše, co se děje před vaším motocyklem. Je umístěný pod předním světlometem. Udržuje nastavenou rychlost v rozmezí od 30 do 160 km/h, umí nejen zrychlovat, ale také okamžitě začít brzdit. Můžete si pomocí tlačítek na levém řídítku nastavit odstup od vozidla jedoucího před vámi, nabízí se vám tři úrovně nastavení a také si můžete zvolit mezi mírou reakce. V nabídce budete mít buď komfortní nebo dynamickou, obě dvě mají vliv jak na brzdění, tak i na okamžité zrychlení. Adaptivní tempomat upravuje rychlost i při průjezdu v náklonu v zatáčce. Pozor však na stojící vozidla, s tím si zatím tento tempomat neumí poradit, zvládá pouze jedoucí, takže pokud někde zahlédnete stojící překážku nebo kolonu vozidel, musíte zabrzdit sami. Adaptivní tempomat lez zcela deaktivovat a používat pouze klasický tempomat DCC.
Veškeré informace se vám nyní budou zobrazovat na novém barevném, 10,25palcovém, TFT dispeji s Full-HD rozlišením (1920x720 px), který nahradil dva původní kulaté analogové budíky s malým displejem. S novým displejem dostanete do standardní výbavy navigaci a konektivitu a také tvrzený skleněný kryt s antireflexní vrstvou. Ovládat se bude pomocí tlačítek na řídítku. Pro milovníky poslechu hudby během jízdy je možno motocykl vybavit audio systémem 2.0. Čtveřice tlačítek umístěných na levé kapotáži, již neslouží jen pro audio, ale také jako volba oblíbených funkcí. Na displeji se vám budou zobrazovat i informace o elektronických asistentech, jako je kontrola trakce nebo jízdní režimy, které jsou v základu tři - Road, Rain a Eco. Připlatit si můžete za dynamické režimy Pro a také za asistent zpětného prokluzu zadního kola MSR.
Zajímavou příplatkovou výbavou je určitě schránka v kapotáži, umístěná po pravé straně před řídítky. Je uzamykatelná v rámci centrálního zamykání motocyklu a je v ní indukční nabíječka pro telefon. Schránka je odolná proti vodě a navíc má vlastní větráček, který slouží ke zchlazení telefonu, aby se nepřehříval.
Vylepšení se dočkal i podvozek nového RT, do výbavy dostanete Dynamic ESA nové generace se semiaktivním ovládáním tlumičů, které se automaticky nastavují podle zatížení motocyklu. Ve standardní výbavě již budete mít asistent pro rozjezd do kopce Hill Start Control a připlatit si můžete za jeho rozšířenější verzi Pro, která umí hlídat i úhel náklonu motocyklu a podle toho upravuje brzdný tlak při rozjezdu, ale také v případě, že motocykl stojí. Můžete si tu nastavit i automatickou aktivaci brzdy po zastavení. Aktivuje se při sklonu větším než 3°.
Na výběr budete mít za čtyřech barevných variant. Bílá Alpine White 3 s černými brzdovými třmeny, všechny ostatní verze mají brzdiče zlaté. Druhou variantou je Sport v barvě modrá Racing Blue, ta nabízí nižší větrný štít a černá kola. Třetí variantou je Elegance v tmavém zeleno-zlatém barevném provedení Manhattan s chromovanými doplňky. Nejvyšší výbavu nabízí verze Option 719 v bílé metalíze s modrými linkami. Do prodeje se nové RTčko dostane v březnu 2021 a bude začínat na základní částce 496 tis. Kč.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 12.11.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- 21.12. - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- 21.12. - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
Další z rubriky
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 20.12. - BMW R 12 S: pocta ikoně
- 17.12. - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou