Honda VFR 1200F: japonské překvapení
- Publikovno: 15.6.2010
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Honda VFR je po mnoho let známa jako všestranný sportovně-cestovní stroj. Možná právě proto její poslední generace nezůstává této pověsti nic dlužná a dokáže ji pomocí technických novinek dovést téměř k dokonalosti.
Pod třemi písmeny VFR se u japonské Hondy už od osmdesátých let ukrývá sportovně-cestovní motocykl s motorem V4, který má vynikající průběh točivého momentu v celém spektru otáček. Předcházejících pět generací této modelové řady dokázalo uspokojit své majitele jak na okruhu, tak i na dlouhých cestách. Teď, když držím klíčky od testovacího exempláře, který má na tachometru jen pár tisícovek, si uvědomuji, že novinka vypadá ve skutečnosti trochu jinak než na fotkách.
Design je vždy věc osobního názoru, ale tahle Honda přišla na trh s velmi čistými liniemi a několika zajímavými prvky. Mě se rozhodně líbí a její dominantní přední světlomet ve tvaru X, na který navazuje čistá boční kapota nebo tvar sdružené koncovky výfuků a letmo uložené zadní kolo, jsou vážně sexy. Efektně působí i poziční LED světla v zrcátkách, která ovšem vyniknou až za tmy.
Co se týká ergonomie za řídítky, je vzhledem k mojí výšce (170 cm) výborná. Za jízdy si nelze nevšimnout i výtečné ochrany před dotírajícím větrem, a ani po překročení dvoustovky nebudete mít žádný problém. Spolujezdec na tom bude obdobně, přičemž si jistě bude pochvalovat kromě ergonomie sezení i tvar a materiál sedla. A abychom jen nechválili, u cestovně-sportovní motorky mi osobně schází zásuvka na 12V a uvítal bych více informací na palubním počítači jako třeba dojezd, spotřeba... Jinak přístrojový panel, kombinující analogový otáčkoměr a digitální rychloměr, je moc zdařilý a hlavně přehledný (ostatně to Honda umí). Podobně jako u ostatních jejích modelů jsem nemusel nic dlouho hledat.
O pohon VFR 1200F se stará zcela nový vidlicový čtyřválec svírající úhel 76 stupňů. Díky revolučnímu uspořádání válců a konfiguraci ventilů je motor širší vpředu a užší v zadní části. Kapalinou chlazený agregát disponuje největším výkonem 172 koní při 10 000 1/min a maximem točivého momentu 129 N.m při 8750 1/min, který je nově přenášen na zadní kolo pomocí bezúdržbového kardanového hřídele a svoji práci zde vykoná anti-hopingová spojka. Každé přeřazení je absolutně plynulé a i při necitlivém přidání plynu se můžete těšit na plynulý přechod do zběsilého trysku.
A tím se dostáváme k jízdě samotné. Když pominu výborný motor, který zhruba od 3000 otáček táhne ke svému maximu doslova jako lokomotiva, hodně mě překvapila pohotovostní hmotnost stroje. Honda udává 267 kg s plnou nádrží, ale chci zdůraznit, že novinka je pocitově o 40 kilo lehčí a ovladatelnost nebo jízda v malé rychlosti jsou vynikající. Jízdní vlastnosti lze celkově hodnotit jako nadprůměrné. Řekl bych že VFR 1200F sedí spíš rychlejší zatáčky než takové ty „vracáky na dvojku“. Brzdy s kombinovaným systémem Dual CBS jsou také bezvadné a přední šestipístkové třmeny charakteru stroje vyloženě padnou.
Celkově bych tuto motorku zařadil spíš jako sportovní, na které lze cestovat, a to velmi pohodlně a rychle, i ve dvou. Honda si ji cení na bezmála čtyři sta tisíc a samozřejmě k ní nabízí celou řadu doplňků, ze kterých bych pro cestovatele vybral vyšší plexištít a praktickou trojici kufrů nebo vyhřívané rukojeti.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 81 x 60 mm, zdvihový objem 1237 cm3, kompresní poměr 12 : 1. Největší výkon 172 k (127 kW) při 10 000 1/min, největší točivý moment 129 N.m při 8750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kardanovým hřídelem, vícelamelová antihopingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojitý páteřový rám z lehké slitiny, přední vidlice HMAS, průměr nosníků 43 mm, zdvih 130 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka Pro-Link HMAS, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm se šestipístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 276 mm s dvoupístkovým třmenem. Kola litá sedmipaprsková 17“. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 190/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1545 mm, výška sedla nad zemí 815 mm, světlá výška 125 mm, provozní hmotnost 267 kg. Objem palivové nádrže 18,5 l
Základní cena: 369 900 Kč
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 15.6.2010
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro