KTM 1390: novinkou je automatické řazení AMT

KTM oficiálně představila automatické řazení, které si budete moci pořídit do všech modelů poháněných vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1390 ccm. Budete si moci zvolit mezi automatickým nebo manuálním řazení a k tomu vám automat nabídne i hodně zajímavých funkcí.

Jedním z prvních, kdo přišel s automatickým řazením, byla Honda, a to s dvouspojkovou automatickou převodovkou DCT. Ani se mi nechce věřit, že už je to více než 15 let. Letos svůj automat představilo i BMW pod názvem ASA a pozadu nezůstala ani Yamaha. Ta o prázdninách přišla s automatickou převodovkou Y-AMT u modelu MT-09. O tom, že bude mít automatické řazení i KTM se spekulovalo po letošním Erzberg Rodeu, kde na prototypu 1390 Super Adventure závodil Johny Aubert.

1 KTM automaticka prevodovka AMT (1)1 KTM automaticka prevodovka AMT (2)1 KTM automaticka prevodovka AMT (3)

KTM při představování svého automatu pustila do světa jen jedno akční video z Erzberg Rodea a tři fotografie, na kterých je vidět spojka, převodovka a motor. Spojka bude mít odstředivé ovládání, pravděpodobně od značky Rekluse, se kterou dlouhodobě spolupracují, a elektromechanické ovládání řadícího válečku. Nový systém pojmenovali AMT, což je zkratkou pro Automated Manual Transmission, což v překladu znamená automatická manuální převodovka.

Jak to celé funguje? Celkem jednoduše. Nebudete už muset mačkat spojku, to za vás bude řešit odstředivé ovládání vícelamelové spojky. O řazení se postará řídící jednotka motoru spolu s elektronicky řízenou řadičkou, která dokáže měnit rychlosti v ultrakrátkém čase 50 milisekund. Dvouhřídelová převodovka má šest rychlostních stupňů a řazení probíhá posuvem ozubených kol. Oproti konkurenci má však KTM navíc i parkovací polohu P. Řazení rychlostí je tak poskládáno následovně, P (parkovací) - N (neutrál) - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6. Parkovací poloha a neutrál lze aktivovat pouze pomocí zmáčknutí tlačítka spolu se zmáčknutou brzdou. Tu musíte mít zmáčknutou i při řazení prvního rychlostního stupně.

Na výběr budete mít mezi dvěma režimy, automatické řazení nebo manuální, kde budete řadit buď pomocí tlačítek na levém řídítku nebo nožní řadičky. U modelu KTM 1390 Super Duke R si budete moci rychlosti poskládat v opačném směru. V manuálním řazení budete moci deaktivovat systém High Rev limiter, který sám přeřazuje, jakmile dosáhnete maximální otáčky.

Automatický režim bude mít tři stupně nastavení, Comfort, Street a Sport, které budou propojeny s jízdními režimy. V tomto režimu si samozřejmě budete moci řadit i sami, do automatického režimu se systém vrátí sám po 4 vteřinách. Nebudete muset ani řešit okamžité podřazení pokud byste jej potřebovali například při předjíždění, stačí totiž buď jen rychle otočit plynem nebo jej rychle zavřít a převodovka automaticky sama podřadí.

KTM 1390 Super Adventure AMT prototype Aubert1 KTM 1290 SUPER ADVENTURE R 2021 (1)1 KTM 1290 SUPER ADVENTURE R 2021 (3)

Zamlouvá se mi spolupráce s adaptivním tempomatem, kdy motocykl bez vaší pomoci s podřazováním dokáže sám úplně zastavit před překážkou nebo automobilem a pokud se dá do třech vteřin do pohybu, automaticky se rozjede i samotný motocykl. V opačném případě pak stačí jen přidat plyn nebo tlačítko Resume na tempomatu.

Zdroj: KTM



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama