Moto Guzzi V100 Mandello: se systémem adaptivní aerodynamiky

Jezdí jako roadster a pohodlný je jako cestovní motocykl, to je nový model V100 Mandello z italské stáje Moto Guzzi. Je vybaven semi-aktivním podvozkem, náklonovým ABS, obousměrným rychlořazením a poháněn je charakterním dvouválcem. Do výbavy s sebou přináší i adaptivní aerodynamiku.

Moto Guzzi oslavila v roce 2021 své 100. výročí a tento významný milník slaví svým novým modelem V100 Mandello, kde číslo „100“ znamená jednak první uplynulé století naplněné mnoha legendárními modely, ale je to také číslovka pro další století, do kterého chtějí vstoupit se zcela novými motocykly a „100“ také bude znamenat zdvihový objem nového motoru, který bude základem pro řadu dalších modelů značky Moto Guzzi.

1 Moto Guzzi V100 Mandello (14)1 Moto Guzzi V100 Mandello (15)1 Moto Guzzi V100 Mandello (16)

První vlaštovkou v novém století je model V100 Mandelo, který spojuje sport a cestování, coby tradiční hodnoty Moto Guzzi, do jednoho jediného originálního modelu. Kompaktní rozměry a dynamická sportovní jízda typická pro roadstery se pojí s pohodlím a ochranou cestovního motocyklu díky technologiím a aerodynamickým řešením, které využívá. Na výběr budou dvě verze, základní a „S“. Liší se svou grafikou a výbavou.

Dominantním prvkem v designu novinky je motor se svalnatými hlavy válců. Jeho syrovost podtrhují tvary nádrže, boční panely pod sedlem, jejichž žebra přímo odkazují na legendární model Le Mans 850 z roku 1976, a horní kapotáž, pocta modelu 1981 Le Mans 850 III. Přední světlomet využívá technologii LED a je doplněn denním svícením a rovněž má systém „náklonového svícení“, USB port umístěný pod sedlem spolujezdce a tempomat. Barevný pětipalcový TFT displej poskytuje veškeré údaje, jako je stav paliva, teplota vzduchu, teplota chladicí kapaliny, zařazený převodový stupeň, zbývající dojezd a okamžitá spotřeba. Moto Guzzi MIA, multimediální platforma, která umožňuje připojení chytrého telefonu k přístrojovému panelu přes Bluetooth, rozšiřuje funkce panelu a zahrnuje jak infotainment pro správu hlasového asistenta, telefonních hovorů a hudby prostřednictvím intuitivního ovládání na řídítkách, tak i funkci GPS, která umožňuje jezdci zobrazit směr jízdy přímo na přístrojové desce, jakmile je ve smartphonu nastaven cíl trasy.

Novinka V100 Mandello je první motocykl, který nabízí adaptivní aerodynamiku, a první motocykl se sofistikovanými elektronickými prvky, jako je šestiosá inerciální platforma, náklonové ABS, semi-aktivní odpružení a rychlořazení. Je to také první Moto Guzzi s novým motorem známým jako „Compact block“. Cílem bylo navrhnout konstrukčně a výkonově moderní motor při respektování tradiční architektury unikátního podélného 90° vidlicového dvouválce s nenapodobitelným průběhem točivého momentu a zvukem. 90° podélně uložený V-twin s kapalinovým chlazením a dvojitým vačkovým hřídelem v hlavě (DOHC), prstovými zdvihátky a čtyřmi ventily na válec má zdvihový objem motoru 1042 ccm. Výkon má maximální hodnotu 115 koní při 8700 ot/min, maximum točivého momentu je 105 Nm při 6750 ot/min, přičemž 82 % je k dispozici již při 3500 ot/min a omezovač je nastavený na minimálně 9500 ot/min.

Nová je také hydraulická vícelamelová mokrá spojka s antivibračním systémem, která je robustnější, spolehlivější, kompaktnější a lehčí než dosud používaná jednolamelová suchá spojka. Šestistupňová převodovka je rovněž nová, byla navržená přímo pro tento motor a poprvé umožňuje použít také rychlořazení. Sekundární převod kardanem využívá hliníkovou jednostrannou kyvnou vidlici nyní umístěnou na levé straně.

1 Moto Guzzi V100 Mandello (2)1 Moto Guzzi V100 Mandello (4)1 Moto Guzzi V100 Mandello (5)

Sportovní charakter modelu V100 Mandello je dán také snadno ovladatelným podvozkem a také dobře rozloženým těžištěm motocyklu. Sedmnáctilitrová palivová nádrž zasahuje až pod sedlo ve výšce 815 mm. Přispívá tomu také speciální architektura rámu z ocelových trubek, která využívá motor jako nosný prvek. Zajímavým prvkem je systém uchycení kufrů, který nepotřebuje žádné přídavné držáky a zachovává celkový estetický vzhled, i když kufry právě nejsou nasazeny. Tím zároveň šetří hmotnost a eliminuje jakýkoli nárůst objemu. K připevnění kufrů stačí jednoduše zvednout sedadlo spolujezdce a umístit háčky do vyhrazených bodů.

Podvozek využívá 41mm vidlici Kayaba s nastavitelným odskokem a předpětím pružiny. Zadní tlumič je od stejného výrobce a lze jej nastavit v odskoku a předpětí pružiny pomocí praktického kolečka. Přední i zadní zdvih má hodnotu 130 mm. Vybavenější verze „S“ využívá semi-aktivní systém odpružení Öhlins Smart EC 2.0 a je přímo propojený s řídící jednotkou motocyklu. Ta má přístup ke všem elektronickým systémům motocyklu, což znamená, že je schopna rozpoznat všechny fáze jízdy a přizpůsobit kalibraci hydrauliky vidlice, zadního tlumiče a tlumiče řízení díky algoritmu, který vznikl ve spolupráci mezi společnostmi Öhlins a Moto Guzzi.

1 Moto Guzzi V100 Mandello (27)1 Moto Guzzi V100 Mandello (30)1 Moto Guzzi V100 Mandello (22)1 Moto Guzzi V100 Mandello (24)

Speciální technologie semi-aktivního systému odpružení Smart EC 2.0 umožňuje jednoduchou a nastavitelnou kalibraci vidlice a tlumičů ve dvou provozních režimech, semi-aktivním a manuálním, přičemž oba lze volit pomocí tlačítek na řídítkách. Dva režimy, Comfort a Dynamic, upravují odpružení různými způsoby. První je navržen tak, aby nabízel maximální pohodlí při cestování a díky větší schopnosti absorbovat nedokonalosti povrchu vozovky je vhodný i pro každodenní ježdění. Dynamické mapování je navrženo tak, aby podporovalo sportovní jízdu na silnici a zajistilo kontrolované chování motocyklu. Je ideální pro klikaté silnice, které si jezdci tolik užívají.

Na druhou stranu, v manuálním režimu nabízejí dvě mapy předdefinované kalibrace bez semi-aktivní asistence, stejným způsobem, jakým fungují konvenční nastavitelné systémy odpružení. V semi-aktivním i manuálním režimu a v rámci každé ze dvou výše uvedených logických map má uživatel stále možnost doladit kalibraci odpružení podle osobního vkusu a stylu jízdy.

1 Moto Guzzi V100 Mandello (20)1 Moto Guzzi V100 Mandello (21)1 Moto Guzzi V100 Mandello (25)

V přední části brzdového systému Brembo působí radiální třmeny na dvojici 320mm plovoucích ocelových kotoučů. Zadní brzda pracuje s 280mm kotoučem a dvoupístkovým třmenem. Obě verze Moto Guzzi V100 Mandello jsou vybaveny pneumatikami Pirelli Angel GT II obutých na sedmnáctipalcových kolech. Provozní hmotnost je 233 kilogramů.

Moto Guzzi jako první na světě využívá systém adaptivní aerodynamiky, který automaticky upravuje polohu deflektorů po stranách nádrže v závislosti na rychlosti a zvoleném jízdním režimu. Limit pro otevření bočních deflektorů může jezdec nastavit na jinou rychlost než původně předpokládaných 70 km/h, v rozsahu mezi 30 a 95 km/h. Deflektory se automaticky zavřou, když rychlost klesne o 20 km/h pod limit otevření, aby se zabránilo neustálému otevírání a zavírání, například v provozu nebo při jízdě přesně nastavenou rychlostí. Elektronicky nastavitelný plexištít v rozsahu 90 mm a plně otevřené deflektory snižují tlak vzduchu působící na jezdce o 22 %. Systém je součástí elektronického balíčku, který zahrnuje elektronický plyn Ride-by-Wire, řídící jednotku Marelli 11MP a šestiosou inerciální platformu, která rovněž spolupracuje s náklonovým ABS od Continentalu.

1 Moto Guzzi V100 Mandello (11)1 Moto Guzzi V100 Mandello (10)1 Moto Guzzi V100 Mandello (13)

Na výběr máte ze čtyř jízdních režimů, Tour, Rain, Road a Sport, z nichž každý řídí tři různé typy mapování motoru, čtyři úrovně kontroly trakce, dvě úrovně brzdného účinku motoru, otevírání bočních deflektorů a u verze V100 Mandello S dokonce kalibraci semi-aktivního odpružení Öhlins Smart EC 2.0. Vyberete si jízdní režim, který nejlépe vyhovuje vašim aktuálním požadavkům, a automaticky se vám nastaví veškeré elektronické parametry, které lze navíc personalizovat

Novinka V100 Mandello je k dispozici ve dvou verzích, které se liší výbavou. Ta základní přichází se standardní výbavou včetně kompletního LED osvětlení s denním svícením a veškeré dosud popsané elektroniky, včetně adaptivní aerodynamiky. Odpružení Kayaba je mechanicky nastavitelné. Barevná provedení této verze jsou: Bianco Polare, elegantní matný bílý odstín sladěný s matnými zlatými ráfky, a Rosso Magma s jasně červenými ráfky.

1 Moto Guzzi V100 Mandello (19)1 Moto Guzzi V100 Mandello (31)1 Moto Guzzi V100 Mandello (32)

Kromě toho je tu nádherná limitovaná edice V100 Mandello Aviazione Navale v počtu pouhých 1913 číslovaných kusů, která připomíná silné pouto, které mezi Moto Guzzi a italským námořnictvem trvá už více než století. Balíček standardní výbavy zahrnuje snímač tlaku v pneumatikách TPMS a vyhřívané rukojeti, zatímco sériové číslo je vyryto laserem na držáku řídítek. Každý motocykl je dodáván se speciální plachtou a pamětní plaketou.

Prémiová verze „S“ má semi-aktivní odpružení Öhlins Smart EC 2.0, rychlořazení, vyhřívané rukojeti, TPMS (indikátor tlaku v pneumatikách) a systém Moto Guzzi MIA. Tato verze se dodává ve dvou barevných provedeních. Verde 2121 je nejikoničtější, přebírá zelenou a šedou použitou na modelu 8 Cilindri, nejslavnějším závodním motocyklu na světě, zatímco Grigio Avanguardia se chlubí nejsportovnější a nejmodernější barvou. Obě verze jsou dodávány s matně černými lakovanými ráfky.

1 Moto Guzzi V100 Mandello (3)1 Moto Guzzi V100 Mandello (23)1 Moto Guzzi V100 Mandello (6)1 Moto Guzzi V100 Mandello (7)1 Moto Guzzi V100 Mandello (8)1 Moto Guzzi V100 Mandello (9)1 Moto Guzzi V100 Mandello (12)1 Moto Guzzi V100 Mandello (1)1 Moto Guzzi V100 Mandello (17)1 Moto Guzzi V100 Mandello (18)1 Moto Guzzi V100 Mandello (26)1 Moto Guzzi V100 Mandello (28)1 Moto Guzzi V100 Mandello (29)

Zdroj: Moto Guzzi



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama