Motocyklové přilby: současnost a budoucnost, díl III.
- Publikovno: 6.5.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Leatt a Koroyd jsou americké firmy o kterých se v Evropě začne brzy více hovořit. A pokud ne, přinejmenším odstartují vstřícnější přístup ostatních výrobců v otázce opravdového bezpečí.
Leatt GPX
Snad žádná jiná firma neposunula bezpečnost, konkrétněji v motokrosu, za posledních deset let tolik dopředu. Jedná se možná vůbec o nejlepší a nejdynamičtěji se rozvíjející společnost, kterou založil doktor Chris Leatt. Poté co byl v roce 2001 svědkem dopravní nehody, kdy jezdec na motocyklu zemřel na následky poranění krční páteře. Jejich nákrčník Leatt Neck Brace zachraňuje životy a zmírňuje následky poranění, stejně jako pokročilé neprůstřelné vesty a sofistikované kolenní ortézy.
Nyní se můžeme těšit na jednu z nejpokročilejších přileb co tu kdy byla GPX 5.5 a 6.5. Kde první je vyrobena z klasické skořepiny z konvenčních materiálů a verze 6.5 je z uhlíkových vláken. Základem je typ technologie podobná jako u ostatních výrobců. Zdejší takzvané turbíny, umožní nejenom tlumit náraz, ale přenesou sílu z jedné vrstvy na druhou a umožní tyto vrstvy po sobě klouzat. Výrobce uvádí až o 25 procent ztlumení nárazu a o 22 procent zmírnění rotační energie do hlavy, respektive mozku. Leatt GPX 5.5 a GPX 6,5 jsou v současné době připraveny k prodeji od 360,- USD.
Koroyd
Koroyd není přilba. Je to nový typ materiálu, který našel cestu k cyklistice a také do světa snowboardistů. Očekává se, že brzy najde svojí cestu i mezi motorkáře. Přilba pro cyklisty nebo snowboarďáky, potažmo základní tlumící vrstva se skládá z tisíců kopolymerových trubek, které jsou tepelně svařené dohromady, jejichž tvar se může formovat do různé velikosti. Jejich výhodou je absence složitějších výrobních procesů, jako jsou kuželové tlumiče, turbíny a jiné vrstvy či vzduchové polštářky, které jsou náročné na přesnost a kvalitu. Zde odpadá i požadavek na přesnost co se týká vzduchového prostoru na pohyb, neboť zdejší trubky již sami o sobě umožňují proudění vzduchu. Výrobce tvrdí, že oproti klasické tlumící pěně, je jejich výrobek schopný pohltit o 30 procent víc energie. Vynálezci tohoto systému momentálně jednají s výrobci přileb, tudíž očekávejme, že si ohlídají jen svoje know-how a výrobu a prodej přenechají nějaké z věhlasných značek.
Poslední čtvrtý díl nám pak ukáže ještě jinou možnost jak si ochránit hlavu. Systém, který již zkoušejí sportovci. Zajímá vás co znamená zkratka MIPS? Více se o ní dočtete v prvním díle našeho seriálu. Druhý díl vám představil rotační tlumiče a jejich použití.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 6.5.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- 21.12. - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- 21.12. - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
Další z rubriky
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky
- 6.9. - The Maestro 4.0 Ducati 30° Anniversario 916: unikátní hodinky pro sběratele
- 5.6. - Mitas Enduro Trail-XT: ve verzích Standard a Dakar
- 10.5. - Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem
- 3.5. - BMW ASA: automatické řazení pro motocykly
- 28.2. - MBW Adventure Tech 2024: cestovní komplet