Test BMW G 310 R: malorážka nejen pro začátečníky
- Publikovno: 11.5.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Tahle motorka se BMW vážně povedla! Sedla mi do rukou už při první jízdě a úplně nejvíc jsem si jí užívala, když jsme spolu řezali jednu zatáčku za druhou. Po městě se pohybovala jako mrštná lasička, je zábavná, tolerantní a odpustí vám i pár začátečnických chyb.
Těšila jsem se na test vodou chlazeného jednoválce už dlouho dopředu. Konzervativní BMW Motorrad se rozhodlo vyzkoušet jinou cestu jak oslovit nové zákazníky a lapit je do svých sítí, než se stále držet osvědčených velkých mašin. A tak pod křídly modrobílé vrtule představili světu motocykl, který by v jejich stáji asi jen tak nikdo nečekal. Ale proč ne? Konečně přišli na to, že by měli být přístupní i mladým začínajícím jezdcům, kteří nechtějí ihned sedlat velké těžké GéeSo, nemají peněz na rozhazování, ale přesto touží vstoupit do velké rodiny nesoucí jméno BMW.
BMW G310R se vyrábí v Indii a je to poznat tak možná na celkové kvalitě zpracování, ale jednotlivé komponenty, ze kterých je výsledný bike složen, rozhodně laciné nejsou. Navíc, kdo kdy zkoumal, jestli plasty lícují, jestli se na páčce odírá lak nebo jestli někde vykukuje kousek drátu? Možná se pár šťouralů najde, ale všechny ostatní hlavně zajímá jak to jede. Myslím, že jedním z důvodů, proč se G310R vyrábí v Indii je levná pracovní síla a také možná proto, že právě tyhle maloobjemové stroje jsou v Asii velmi oblíbené. Ono mít doma motocykl BMW vám v asijských zemích přinese určitý kredit a prestiž. A nejen tam, co říkáte?
Musím se přiznat, že mi malorážka při prvním pohledu připomněla silnějšího sourozence BMW S 1000 R a to nejen svým velkým výfukem, který mi k malé G310R moc nesedí, ale i posazem za širokými řídítky. Sedíte komfortně, lehce ležíte na rukou a nohy máte poskládány pod sebou. Z deziluze vás vyvede až zařazená jednička a první otočení plynem. G310R se řadí mezi motocykly menšího vzrůstu, v pohodě tak s ní bude na místě manipulovat úplně každý, ostatně k tomu napomáhá i nízká váha necelých 160 kilogramů. Moc se mi zamlouvá příplatkové barevné provedení Motorsport v bílé metalíze doplněné červenomodrými samolepkami. Sluší jí to, je taková víc sexy, víc sportovní, víc cool.
Jedna z mála věcí co mi u G310R nelíbí je digitální budík. Usazený v lacině působícím plastu a když zasvítilo sluníčko, tak jste údaje na něm moc dobře neviděli. Plus jim dávám za kostičkový otáčkoměr, ovšem kdo vymyslel, že je umístěný ve spodní části displeje? Vůbec jsem na něj neviděla a musela jsem sklápět hlavu, což není zrovna dvakrát příjemné a bezpečné. Možná, že by mu pomohlo přesunout alespoň na horní část. Každopádně na displeji vidíte všechny potřebné údaje, ať už o spotřebě paliva, jednotlivé tripy nebo ukazatel zařazené rychlosti. Zajímavá je kontrolka, která tak trošku vypadá jako sněhová vločka. Chvíli jsem i věřila tomu, že je ukazatel námrazy, neboť jsem na test vyjížděla při teplotách lehce nad 5°C, ovšem její funkce je mnohem smysluplnější. Je to ukazatel přeřazení na vyšší rychlostní stupeň, pro začátečníky rozhodně výborná záležitost.
Otáčím klíčem a poslouchám, jak jednoválec sympaticky vrčí na volnoběh. Lehce to vibruje, ale nic co by vás mělo vyvádět z koncentrace. Zařazuji tedy jedničku a pádím ven za město. Proplétání mezi auty s touhle obratnou mrškou je zábavou a to ještě netuším, jak budu „vrnět“ v zatáčkách. Rychlosti jsou poskládány v rychlém sledu za sebou a tak jsem téměř pokaždé mezi dvěma křižovatkami odřadila z jedničky až na šestku a dolů. Vodou chlazený jednoválec o obsahu 313 ccm je poháněn menším stádem 34 koníků. Takhle to vypadá jako nic moc údaj, ale G310R je tak živelná, že se ani nenadějete a rázem máte na tachometru 150 km/h, ani nevíte jak.
Motor vám zabírá už od dvou tisíc otáček až do 9500. Necuká a plynule táhne až do devíti tisíc, kdy vám silnějšími vibracemi jasně dává najevo, že je načase dát vyšší kvalt a pokud byste to nebrali vážně, zasáhne omezovač, který si to rozmluvit nenechá. Nebojte se, jeho nástup není nijak razantní, ale jeho jasným úkolem je ochránit jednoválec před přetočením. Oproti KTM 690 Duke, kde vám agregát moc chyb neodpustí, je tenhle jednoválec vůči vám tolerantnější. Odpustí vám, když nepodřadíte a sice pomaleji, ale pořád bude táhnout, než se dostane do těch správných obrátek.
Musím se přiznat, že jsem byla opravdu překvapená, jak dobře je naladěná geometrie a jak podvozek zvládá veškeré nerovnosti. Na rovinu, od motorky, která stojí 130 tisíc korun bych to ani nečekala. Vidlice neodskakuje a reaguje velmi dobře na nerovnosti, kterých nám naše silničky nabízejí habaděj. Dlouhá kyvka vám zase dodá více komfortu a stability během jízdy. Dala jsem si jednu „klikatici“, kde se rychle střídají levá a pravá zatáčka. Ten desetikilometrový úsek jsem si dala třikrát tam a zpět, nemohla jsem odolat. Jak lehce se G310R vede do zatáček, stačí naznačit boky a už se naklápí. Pokud máte podřazeno a držíte ji „u huby“, projedete zatáčku téměř na kolínko, úsměv budete mít od ucha k uchu a nebudete se chtít vrátit domů.
Brzdy Brembo mají pocitově gumovější nástup, ale brzdí dobře a dají se i citlivě dávkovat. G310R je obuta na 17-palcových pneumatikách Michelin Pilot Street, na které se můžete plně spolehnout, dobře drží i ve větším náklonu. Přední světlomet funguje zároveň jako větrný štítek. Do nějakých 100 km/h to jde, pak už přece jenom víte, že existuje něco jako nápor vzduchu. Na delší cestování, zejména po dálnici to moc není.
Posílám směrem Bavorsko pochvalu za jejich malé Báwo. Je mi sympatické, že se k němu postavili jako ke všem jejich motocyklům. Postavili kvalitní stroj, dali mu nekonfliktní jednoválec, vybavili ho dobrými komponenty a pro ty, kdo s motocykly začíná, nebo pro holky, které se nechtějí prát s těžšími stroji, je G310R dobrou volbou. Je to povedená vstupní brána do světa BMW Motorrad.
Technické údaje
Motor: Vodou chlazený čtyřdobý jednoválec, čtyři ventily, dva vačkové hřídele. Vrtání a zdvih 80 x 62,1 mm, zdvihový objem 313 ccm, kompresní poměr 10,6:1. Největší výkon 25 kW (34 k) při 9500 1/min, největší točivý moment 28 Nm při 7500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka, sekundární převod řetězem, suchá spojka, mechanicky ovládaná.
Podvozek: ocelový trubkový rám, přední USD teleskopická vidlice o průměru 41 mm, zdvih 140 mm, zadní hliníková kyvná vidlice, zdvih 131 mm. Brzdy jednokotoučové, vpředu o průměru 300 mm s čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkem. Litá 17" kola z hliníkové slitiny. Pneumatiky 110/70 R17 vpředu a 150/60 R17 vzadu. Rozvor 1374 mm, výška sedla nad zemí 785 mm, provozní hmotnost 158,5 kg. Objem palivové nádrže 11 litrů
Barevné provedení: bílá Pearl white metallic, černá Cosmic Black a modrá Strato blue metallic
Cena: 130 500 Kč
Cena testovaného modelu: 131 822 Kč
Gábinu oblékla firma MBW s.r.o., přečtěte si test dámské kožené bundy Anitaa džínových kapsáčů Kevlar Jeans Joe.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 11.5.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro