Test BMW R 1200 RS: typické BMW
- Publikovno: 24.6.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Cestování patří k německé značce jako škodovka k Mladé Boleslavi. Každý stroj z bavorácké továrny má v sobě kus cestovatelského srdce a více či méně se toto nadání přetahuje se sportovními schopnostmi.
Pokud však máte přímo v názvu písmenka RS, která znamenají Reise Sport, můžete se připravit na dokonale vyvážený koktejl. Model R 1200RS je sice žhavá novinka od které každý čeká něco víc, ale přišla na trh trochu ve stínu modelu S 1000 XR. Podle nás je to škoda, protože jestli se mezi vámi najde někdo, kdo má na nový motocykl okolo 400 000,-Kč, může se nechat zlákat raději právě na litrový stroj, který má základ ze supersportovního nářadí S 1000 RR. To by však byla škoda. Pomoc v rozhodování mu může zaškatulkování výrobce, kde se RS nachází ve třídě Sport a XS pak najdeme ve třídě Adventure. Nebo naopak mu to může ještě víc zamotat hlavu. A proto jsme tady co? Proto jsme tady my. Dvanáctikilový boxer pro všestranné použití má slovo.
Výrobce hovoří o novince jako o sportovně cestovním universálu. Přesně jde u RS o jízdní dynamiku spojenou se schopností pohodlně cestovat a to na té nejvyšší úrovni. Zásluhou silného motoru a jistého podvozku tento sportovně-cestovní stroj nabízí více než pouze obrovské množství potěšení z jízdy. Zásluhou pohodlné a přitom sportovní pozice za řídítky, účinné ochrany proti větru a počasí nabízí zcela nové zážitky při rychlém cestování i při sportovní jízdě po otevřených silnicích. To vše se dobře čte, a když se na design motocyklu podíváme z blízka, zapadá přesně do této marketingové strategie. Výkonnost je zde kombinovaná s designem. Moderní koncepce dravého spojení vlastností sportovních a cestovních motocyklů je zřejmá na pohled. Symetricky uspořádané světlomety odkazují na dvě předchozí generace typu RR. Sportovně cestovní stroj dostal však svou novou tvář a to nejen díky pro třídu RR netypicky stejnoměrným předním světlometům. Elegantně řešená řídítka jsou připevněná ke kovanému hliníkovému nosníku, což je řešení dokonale kombinující funkci a ergonomii. Jde o nenásilný design, líbivý všem bez omezení věkových kategorií. Styl je konzervativní přesto sportovně střižený a moderní. Mohutnost stroje potlačuje temná barevná varianta, kterou jsme měli k testování.
Usadíte-li se do kokpitu, zahrne vás pocit bezpečí. Obklopující kapotáž, mohutná řídítka a rozzářený přístrojový panel dodají hodně sebedůvěry a v tomhle jsou Němci opravdu mistři. Pro někoho to může být nic neříkající a všichni víme, že jde u motocyklu hlavně o jízdní vlastnosti, přesto musím tento fakt zmínit, neboť se jedná o poznávací znamení BMW. Precizní slícování plastů trochu kazí lacinější pohled na přístrojový panel. Design a tvar jsou perfektní, ale rozlišení digitálu vrací BMW zpět. Rastr písmen a čísel je hrubší než by si prémiová značka zasloužila. Podsvícení je oranžové decentní a chvíli trvá, než se v té změti informací zorientujete. Mimo celkového a dvou denních počitadel kilometrů je standardní výbavou aktivní, elektronicky nastavitelný systém ASC (Automatic Stability Control), který se ještě nastavuje v režimu Rain a Road. Dále pak motocykl nesl nadstandard a to ve formě semi-aktivního tlumení Dynamic ESA jenž nastavuje tlumení dle vašich požadavků, ale i samostatně podle povrchu, vyhřívání rukojetí, držáky kufrů, nosič zavazadel, tempomat či přístupový bezklíčový systém „Keyless Ride“ a především Quit-shifter systém rychlořazení s možností řazení bez spojky nově i dolů.
Nový sportovně-cestovní motocykl disponuje skvělým výkonem 92 kW (125 k). Jeho zdrojem je vzduchem a vodou chlazený čtyřdobý dvouválcový boxer s dvojicí vačkových hřídelů v hlavách válců a s vyvažovacím hřídelem. Motor se již osvědčil jak u cestovního modelu R 1200 GS, tak i u nahaté novinky R 1200 R. Samotné nastartování neprovází žádné výrazné vibrace, ale typické oklepání motoru. Stejně jako mechaničtější zvuk a lehce nepravidelný chod na neutrál. Sportovní charakter však motoru opravdu nechybí a koncepci boxer byste hádali jen díky zmiňovaným poznatkům a občasnému klopnému efektu při přidání plynu v zatáčce. Jde o poznávací znamení a o správňácký pocit z jízdy na opravdové motorce, která pod vámi dýchá svým vlastním životem. Charakter je tedy další vlastností tohoto stroje a to nebývá u všestranných strojů zvykem. Motocykly s velkými ambicemi jako Honda VFR 1200F jsou vyžehlené a do posledního kousku vypiplané sportovně-cestovní mašiny, ale po čase vám u nich může chybět srdíčko. Zejména jste-li mladšího věku, oceníte syrovost motoru a hrubší výraz, který se náramně doplňuje se snadno se vytáčejícím ingotem. Od hodnoty 2500 otáček, tedy takřka ihned po rozjetí se nemusíte na nic soustředit a měkce nabíhající spojka vás vystřelí okamžitě vpřed. Motor se tedy podařilo skvěle odladit již v nejnižších otáčkách a to je moc dobře, protože kdo chce cestovat, ten často dorazí i do města a chvilku bude hledat místo kde se najíst nebo ubytovat, takže rozhodně nepožaduje po několika hodinovém přesunu ještě řešit uskákanou jízdu plnou spojkování díky neposednému motoru. Otáčkové spektrum se rozpíná až na hodnotu necelých osmi tisíc a pokud chcete jet sportovněji, nechá si motor i samotné šasi líbit i takto vysoké otáčky.
Podvozkově se přitom motocykl hlásí k těm pohodlnějším a nemění na tom ani semi-aktivní nastavení podvozku, které si tlumení upravuje dle libosti, aby vás motocykl vždy hýčkal perfektní odezvou. To je dobrá zpráva pro lidi, co nechtějí a nebo nemají další peníze na příplatkovou výbavu. Už v základu jde o semišové tlumení jenž zvládne městský kanál, stejně jako perfektně procítit zatáčku v rychlejším tempu. Přímý směr, tedy dálniční jízda pak odpovídá dané třídě. Stabilita je zachována do 150 km/h, ale odvíjí se od okolních povětrnostních podmínek. Váha stroje necelých 240 kilogramů zajistí potřebnou rovnováhu, ale počítejte i s výbornou manipulací v nízkých otáčkách. Motocykl doslova s radostí proplouvá mezi auty a pokud požadujete i okamžité otočení, jak se říká kolem nohy, není problém. Tady se rovněž tedy nedá nic namítat, a kdo zkrátka hledá něco mezi cestovním korábem a obratnou motorkou na okresky je tu správně.
Přední plexi, které se dá nastavit do dvou poloh a to i za jízdy pouze jednou rukou, je známkou chytrého myšlení konstruktérů u BMW. Jedná se však i o kompromis neboť i v cestovní poloze dokáže odvádět proud vzduchu zhruba do 140 Km/h, dál už jen záleží na vaši výšce a schopnosti se ohnout v zádech a zalehnout na nádrž. Další detaily a hodnotné materiály nás ale chtě nechtě musí přesvědčit o tom, že tady za své peníze dostanete zkrátka víc než u konkurence. Můžeme pokračovat rovnou místem pro posádku. Jak řidič, tak spolujezdec jsou tu plnohodnotnými členy a tak je potřeba se o ně řádně postarat. Ani pro sto kilového pořízka není problém se pohodlně posadit. O kokpitu jsme se již zmínili, takže už jen doplníme, že i samotná grafika má funkci nastavení a proto můžete mít jak režim sport, tak režim cestovní. Doplňková výbava jako rychlořazení pak posouvají hodnotu na maximální úroveň. Kvalty se řadí s poctivou silou, tak jak je u BMW zvykem. Menší hluk je normální a nově si zvykněme na gumovější odezvu při řazení jedničky. Nejde o nic co by vadilo, jen je nutné zmínit, že vašeho noha zaregistruje jakoby prohnutí řadičky, toť vše.
Těžko se popisuje stroj, který nemá slabiny. Základním kamenem článku mělo být vyzdvihnutí universálnosti a schopností motocyklu obstát všechny nástrahy běžného provozu. BMW si opět najde cestu k lidem, kteří nechtějí nic řešit a vsadí na osvědčenou značku. Model R1200RS je typickým bavorákem, který má srdce boxera, ale myšlení manažera. Srdce boxera je tu doslovné, neboť motor tu dýchá tak trochu svým životem, ale je plný entuziasmu a nikdy vás nenechá na holičkách. Sportovní šasi s perfektně naladěným podvozkem nemá zkrátka chybu a klape si s motorem do noty. Nenásilné a suverénní chování na jakémkoliv povrchu pak ve vás otvírá touhu vyrazit někam hodně daleko. Zkrátka dokonalý koktejl, to je BMW R1200RS.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec boxer se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 101.0 x 73.0 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12,5:1. Největší výkon 92 kW(125 k) při 7 750 1/min, největší točivý moment 125,0 N.m při 6 500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, sekundární převod kardan
Podvozek: Mostový rám z ocelových trubek, Přední obrácená USD teleskopická vidlice, zdvih 140 mm. Zadní jednoramenná kyvná hliníková vidlice EVO Paralever, zdvih 140 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístková pevný třmen, vzadu jednoduchá o průměru 276 mm s dvoupístkovým plovoucím třmenem, částečně integrální brzdový systém s ABS. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1530 mm, výška sedla nad zemí 820 mm, pohotovostní hmotnost 236 kg. Objem palivové nádrže 18 litrů.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 24.6.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Honda GL1800 Gold Wing Tour 2025: 50th Anniversary
- dnes - Sepang: Na čele po 1. dnu Quartararo před #93
- dnes - Sepang Test - 1. den průběžně
- včera - Začínají testy MotoGP v Sepangu
- 3.2. - Zlatá řídítka 2024: dejte hlas svému favoritovi
- 2.2. - Shakedown Test: Nakonec Yamaha před Hondou, Aprilií a KTM
Další z rubriky
- 17.1. - Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku
- 6.12.2024 - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10.2024 - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8.2024 - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8.2024 - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7.2024 - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku