Test BMW R 1200 RT 2015: první třídou s dvouválcem
- Publikovno: 10.8.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Poslední provedení cestovního motocyklu BMW s plochým dvouválcem mělo při loňské premiéře na trhu trochu problémy s technikou zadního odpružení. Proto jsme si RT vzali do testu až letos.
V naší redakci jsem dostal opětovně možnost se trochu povozit na posledním modelu z Mnichova s označením RT. Možná i proto, že předloňský model ještě se vzduchem chlazeným motorem jsem řídil také. Koneckonců jeho test si můžete přečíst zde. Modelová řada RT se vyrábí už více než tři desítky let a je to na ní znát, samozřejmě myšleno v dobrém slova smyslu. Však byl také vloni zvolen motocyklem roku 2014. Osobně se přiznám, že jsem se na tuhle motorku dost těšil, je to totiž moje krevní skupina.
Inovace tohoto stroje se dotkla jak změny vzhledu, tak hlavně motoru a moderních prvků výbavy na palubě. V RTéčku teď běhá stejný motor jako ve velkých GS. Jedná se samozřejmě pořád o boxera, ale chlazení už probíhá v kapalinové režii. Výkon se zvedl na 125 koníků a stejný počet newtonmetrů, což je u 221 kilogramů těžkého cesťáku dost podstatná hodnota.
Nový kabát RTčka působí na první pohled lehčím subtilnějším dojmem, přiostřené křivky dodávají trochu více agresivnějšího looku, ale ne zas tak moc, abychom si nezačali tenhle cesťák plést se sportovní motorkou, stále si svými rozměry zachovává svou majestátnost a díky této velikosti také pohodlí. Při pohledu zepředu jsem trochu postrádal typické ledvinky pod světlem, ale výtečně fungující přední reflektory mi tuto ztrátu nahradili. Směrovky jsou integrované do zrcátek, která na novém modelu vypadají víc jako zrcátka a ne jako prodloužení kapotáže. Plexištít vypadá a funguje stejně dobře jako na předešlém modelu. Boční partie je ozdobená plastickým vystouplým znakem této německé značky. Také boční kufry doznaly změny v duchu všelijakých hran a prolisů, díky kterým tahle motorka přes svoji velikost nepůsobí vůbec mohutně. Sedlo řidiče má nastavitelné dvě polohy výšky což ocení hlavně menší postavy, třeba jako já se svými 170 centimetry.
Stejně svěží jako design BMW R 1200 RT je i jízda. Jezdec totiž má k dispozici spousty špičkových technických vychytávek pro ovládání stroje a zvyšující komfort při dlouhé jízdě. Během testu jsem ocenil asi nejvíce rychlou schopnost motocyklu „převléknout se“ z cestovního korábu do obleku sportovní motorky. Plujete si krajinou, posloucháte svoji oblíbenou hudbu, máte elektronicky řízený podvozek nastavený na komfortní mód, management motoru na Normal a najednou si řeknete, co kdybych se trochu svezl? Žádný problém, opravdu potenciál a schopnosti tohoto stroje vás dovedou nejednou překvapit.
Takže ztlumím rádio, trochu si stáhnu plexi dolů a pak už jen stačí pár stisknutí a pootočení ovládacího kroužku na řídítkách a rázem je podvozek nastaven na Hard, motor už běží v režimu Dynamic a z pohupujícího cesťáku je tvrdá, přesná a sportovní motorka. Plyn reaguje na sebemenší pohyb zápěstí s mohutnou odezvou velkého dvouválce a maximální náklony v zatáčkách už jsou jen o vašem umění a odvaze. Motor reaguje okamžitě a přesně, když v tomto módu dává na zadní kolo maximální výkon, převodovka je přesná s dobře odstupňovanými převody a spojka s antihopingem je u této kategorie zvláštností. Ale právě díky sportovním dovednostem RTčka si užijete před zatáčkou z plného kalupu dva kvalty dolů bez toho, aby vám velký dvouválec připravil horké chvíle se zablokovaným zadním kolem. Další neobvyklou vychytávkou v tomto segmentu motocyklů je řadící asistent umožňující řazení jak nahoru, tak dolů bez spojky.
Kokpit RT je přehledný s možností opravdu individuálního nastavení, záleží jen na vás jestli chcete aby se vám na displeji zobrazoval tlak v pneumatikách, dojezd, čas, spotřeba a nevím co ještě, samozřejmě včetně dvou denních počitadel, variant je váženě hodně. Současně se vám zobrazují údaje o aktuálním nastavení podvozku a zvoleného programu motoru. Novinkou je integrovaný prostor na navigaci ve středu horní části přístrojovky. Přes množství informací mi po pár kilometrech nedělalo žádné obtíže se zorientovat a najít si údaje, které mne zajímaly.
BMW R 1200 RT je opravdu etalonem třídy a tomu odpovídá i výbava která vydá na dlouhý seznam počínaje tempomatem, vyhříváním rukojetí, sedla řidiče i spolujezdce, již zmiňovaný systém pérování ESA, radio s Bluetooth a možností připojení externího přehrávače, bezklíčkové startování a zajímavou praktickou věcičkou je centrální zamykání včetně přihrádek v palubce a kufrů. BMW integrovalo do tohoto stroje snad všechny dostupné systémy a doplňky co existují. Některé z nich jsou však za příplatek, více informací o doplňcích k tomuto motocyklu najdete na stránkách výrobce.
Co říci závěrem? Navzdory loňské dětské nemoci, která stála značku obrovské peníze (vraceli se stroje a peníze) je R 1200 RT zase o něco lepší a dokonalejší než předchozí model a přitom si stále zachovává své nesporné charisma. Pár dní strávených za řídítky tohoto motocyklu mě utvrdilo v tom, že BMW cestovní stroje opravdu umí.
Technické údaje
Motor: vzduchem/vodou chlazený dvouválcový čtyřtaktní boxer, dva vačkové hřídele a jeden vyvažovací centrální hřídel diferenciálu. Vrtání a zdvih 101 x 73 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12,5:1. Největší výkon 92 (125 k) kW při 7750 1/min, největší točivý moment 125 N.m při 6500 1/min. Elektronické nepřímé vstřikování sací trubkou, digitální řízení motoru: BMS-K+ s přerušením přívodu paliva, dvojité zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kardanem. Jednokotoučová suchá spojka, ovládaná hydraulicky, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojdílný koncept rámu z předního a zadního rámu se samonosnou jednotkou motor-převodovka. Přední vidlice upside-down Telelever, průměr 37 mm, zdvih 120 mm. Zadní jednoramenná kyvná páka Paralever, předpětí pružiny z řídítek plynule hydraulicky nastavitelné pomocí ručního kolečka, zdvih 136 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístkové radiálně uložené třmeny. Vzadu jednoduchá o průměru 276 mm, dvoupístkový plovoucí třmen, systém ABS. Kola 17" hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1485 mm, výška sedla nad zemí 805/825 mm (možnost sníženého sedla), suchá hmotnost 221 kg. Objem palivové nádrže 25 litrů.
Cena vč. DPH: 452 400 Kč
Cena testovaného modelu vč. DPH: 572 026 Kč
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 10.8.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro