Test BMW S 1000 XR 2015: emoce v každém kousku

Velké cestovní motocykly se sportovními parametry zažívají boom a výrobci se neustále předhánějí co kde poladit a vylepšit. BMW S1000 XR je toho dobrým příkladem. Během minulého roku se tento stroj objevil na trhu a určitě se mezi konkurencí neztratí.

Na první pohled vám vaše oko řekne, to už jsem někde viděl. No jistě, postav vedle Ducati Multistradu 1200 a první dojem z podoby se dostaví. Ale první pohled klame, BMW S 1000XR má odlišný střih včetně vizáže přední masky a samozřejmě i rozdílné technické parametry. Řadový kapalinou chlazený čtyřválec přebraný z modelu BMW S 1000 R je asi hlavním rozdílem oproti podobné konkurenci. Jeho seškrcených 160 koní je i tak dostatečná síla pro možnosti delšího cestování a i přes snížení maximálních otáček je při jízdě o zábavu postaráno. Ovšem chtěl bych připomenout, že po usednutí za řídítka S1000XR se dostaví spíš pocit, že ovládáte sportovní motocykl a ne cestovní expres polykající jen kilometry. A to byl asi i záměr u BMW, ryze cestovních strojů má už v nabídce pěknou řádku. Tady jde spíš o to vyvolat emoce a okamžitý zážitek během jízdy.

Pohledem do kokpitu máte hned jasný úsudek o sportovním zaměření S1000XR. Přístrojový panel je naprosto totožný s již zmiňovaným S1000R a nechybí zde ani ovládací prvky umožňující nastavit různé jízdní režimy, asistenty apod. Dominující bílý otáčkoměr a jeho hbitě se pohybující rafička vám bude často připomínat jak se motor S1000 XR má k životu. Pojďme tedy na věc a zkusme vyrazit do provozu.

Nejdříve nás čekali rychlejší a rovnější úseky. K maximálnímu výkonu se motor dostává v rozmezí 11000 otáček, ale jeho průběh od nejnižších poloh až po tento vrchol je bez výrazných propadů a máte pocit, jako když vás někdo tahá na gumovém laně vpřed. Střední část otáček je dobře dávkovatelná a použitelná i při klidnějším režimu jízdy. Ale kdo by chtěl od S1000XR jen nějaké pohodové šolíchání, že?

Vyrážíme na klikaté ale poměrně kvalitní okresky. Tady se teprve ukáže ovladatelnost podvozku a souhra s motorovou jednotkou. Po pár kilometrech mám už jasno, žádný cesťák ale pořádný sportovní adrenalin v rouše cestovním. Stabilnost podvozku a vedení stopy bez rušivých prvků ať v zatáčkách za roh nebo v táhlých obloucích včetně výjezdů ze zatáček a skvělá dávkovatelnost výkonu s kombinací výborně fungující brzdové soustavy. Pevný rám z lehké slitiny a možnost kombinace doladění pružících a tlumících elementů systémem Dynamic ESA je dalším příspěvkem do záruky výborné ovladatelnosti S1000XR.

Teď teda nevím, do jaké kategorie bych tento motocykl zařadil. Něco z funbiku, něco ze supersportu, něco z motardu a zbytek z cestovního endura? Ovšem prioritní je tady pocit z jízdy, bude vás neustále bavit a nuda zde není na místě. Ne, Nebojte se s ním cestovat, včetně jízdy se spolujezdcem, to vše S1000XR zvládne. Ovšem pozor na dobře připevněnou bagáž nebo kufry, protože jak budete naladěni na stejnou vlnu, tak budete mít s nadsázkou brzo obroušené boky kufrů a bagáž někde v luftu. BMW S1000XR vás nenechá jen tak lelkovat při jízdě krajinou, užijete si to s ním!

Technické údaje

Motor: Vodou chlazený čtyřválcový, čtyřtaktní řadový motor, čtyři titanové ventily/válec, DOHC. Elektronické vstřikování. Vrtání a zdvih 80 x 49,7 mm, zdvihový objem 999 ccm, kompresní poměr 12:1. Největší výkon 118 kW (160 koní) při 11 000 1/min, největší točivý moment 112 N.m při 9 250 1/min. Nejvyšší rychlost přes 200 km/h.

Pohonné ústrojí: sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná anti-hoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: zdvojený mostový rám z hliníku, přední vidlice USD o průměru 46mm s nastavitelným stupněm tahu a tlaku, zdvih 150 mm, zadní odpružení s nastavitelným předpětím, zdvih 140 mm. Přední brzda dvoukotoučová čtyřpístková 320 mm, zadní brzda jednokotoučová jednopístková 265 mm, ABS. Kola hliníková 17", pneumatika vpředu 120/70 ZR 17 a vzadu 190/55 ZR 17, Celková délka 2183 mm, šířka 940 mm, rozvor 1548 mm, výška sedla nad zemí 840 mm, hmotnost 228 kg, objem palivové nádrže 20 litrů.

Cena: 412 500 Kč (vč. DPH)

1 BMW S 1000 XR 2015 test101 BMW S 1000 XR 2015 test041 BMW S 1000 XR 2015 test051 BMW S 1000 XR 2015 test061 BMW S 1000 XR 2015 test092 BMW S 1000 XR 2015 test282 BMW S 1000 XR 2015 test292 BMW S 1000 XR 2015 test302 BMW S 1000 XR 2015 test312 BMW S 1000 XR 2015 test332 BMW S 1000 XR 2015 test362 BMW S 1000 XR 2015 test372 BMW S 1000 XR 2015 test382 BMW S 1000 XR 2015 test392 BMW S 1000 XR 2015 test401 BMW S 1000 XR 2015 test012 BMW S 1000 XR 2015 test231 BMW S 1000 XR 2015 test021 BMW S 1000 XR 2015 test031 BMW S 1000 XR 2015 test111 BMW S 1000 XR 2015 test121 BMW S 1000 XR 2015 test131 BMW S 1000 XR 2015 test141 BMW S 1000 XR 2015 test151 BMW S 1000 XR 2015 test161 BMW S 1000 XR 2015 test171 BMW S 1000 XR 2015 test181 BMW S 1000 XR 2015 test191 BMW S 1000 XR 2015 test202 BMW S 1000 XR 2015 test212 BMW S 1000 XR 2015 test222 BMW S 1000 XR 2015 test242 BMW S 1000 XR 2015 test252 BMW S 1000 XR 2015 test262 BMW S 1000 XR 2015 test27



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama