Test BMW S 1000 XR 2015: emoce v každém kousku
- Publikovno: 2.3.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Velké cestovní motocykly se sportovními parametry zažívají boom a výrobci se neustále předhánějí co kde poladit a vylepšit. BMW S1000 XR je toho dobrým příkladem. Během minulého roku se tento stroj objevil na trhu a určitě se mezi konkurencí neztratí.
Na první pohled vám vaše oko řekne, to už jsem někde viděl. No jistě, postav vedle Ducati Multistradu 1200 a první dojem z podoby se dostaví. Ale první pohled klame, BMW S 1000XR má odlišný střih včetně vizáže přední masky a samozřejmě i rozdílné technické parametry. Řadový kapalinou chlazený čtyřválec přebraný z modelu BMW S 1000 R je asi hlavním rozdílem oproti podobné konkurenci. Jeho seškrcených 160 koní je i tak dostatečná síla pro možnosti delšího cestování a i přes snížení maximálních otáček je při jízdě o zábavu postaráno. Ovšem chtěl bych připomenout, že po usednutí za řídítka S1000XR se dostaví spíš pocit, že ovládáte sportovní motocykl a ne cestovní expres polykající jen kilometry. A to byl asi i záměr u BMW, ryze cestovních strojů má už v nabídce pěknou řádku. Tady jde spíš o to vyvolat emoce a okamžitý zážitek během jízdy.
Pohledem do kokpitu máte hned jasný úsudek o sportovním zaměření S1000XR. Přístrojový panel je naprosto totožný s již zmiňovaným S1000R a nechybí zde ani ovládací prvky umožňující nastavit různé jízdní režimy, asistenty apod. Dominující bílý otáčkoměr a jeho hbitě se pohybující rafička vám bude často připomínat jak se motor S1000 XR má k životu. Pojďme tedy na věc a zkusme vyrazit do provozu.
Nejdříve nás čekali rychlejší a rovnější úseky. K maximálnímu výkonu se motor dostává v rozmezí 11000 otáček, ale jeho průběh od nejnižších poloh až po tento vrchol je bez výrazných propadů a máte pocit, jako když vás někdo tahá na gumovém laně vpřed. Střední část otáček je dobře dávkovatelná a použitelná i při klidnějším režimu jízdy. Ale kdo by chtěl od S1000XR jen nějaké pohodové šolíchání, že?
Vyrážíme na klikaté ale poměrně kvalitní okresky. Tady se teprve ukáže ovladatelnost podvozku a souhra s motorovou jednotkou. Po pár kilometrech mám už jasno, žádný cesťák ale pořádný sportovní adrenalin v rouše cestovním. Stabilnost podvozku a vedení stopy bez rušivých prvků ať v zatáčkách za roh nebo v táhlých obloucích včetně výjezdů ze zatáček a skvělá dávkovatelnost výkonu s kombinací výborně fungující brzdové soustavy. Pevný rám z lehké slitiny a možnost kombinace doladění pružících a tlumících elementů systémem Dynamic ESA je dalším příspěvkem do záruky výborné ovladatelnosti S1000XR.
Teď teda nevím, do jaké kategorie bych tento motocykl zařadil. Něco z funbiku, něco ze supersportu, něco z motardu a zbytek z cestovního endura? Ovšem prioritní je tady pocit z jízdy, bude vás neustále bavit a nuda zde není na místě. Ne, Nebojte se s ním cestovat, včetně jízdy se spolujezdcem, to vše S1000XR zvládne. Ovšem pozor na dobře připevněnou bagáž nebo kufry, protože jak budete naladěni na stejnou vlnu, tak budete mít s nadsázkou brzo obroušené boky kufrů a bagáž někde v luftu. BMW S1000XR vás nenechá jen tak lelkovat při jízdě krajinou, užijete si to s ním!
Technické údaje
Motor: Vodou chlazený čtyřválcový, čtyřtaktní řadový motor, čtyři titanové ventily/válec, DOHC. Elektronické vstřikování. Vrtání a zdvih 80 x 49,7 mm, zdvihový objem 999 ccm, kompresní poměr 12:1. Největší výkon 118 kW (160 koní) při 11 000 1/min, největší točivý moment 112 N.m při 9 250 1/min. Nejvyšší rychlost přes 200 km/h.
Pohonné ústrojí: sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná anti-hoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: zdvojený mostový rám z hliníku, přední vidlice USD o průměru 46mm s nastavitelným stupněm tahu a tlaku, zdvih 150 mm, zadní odpružení s nastavitelným předpětím, zdvih 140 mm. Přední brzda dvoukotoučová čtyřpístková 320 mm, zadní brzda jednokotoučová jednopístková 265 mm, ABS. Kola hliníková 17", pneumatika vpředu 120/70 ZR 17 a vzadu 190/55 ZR 17, Celková délka 2183 mm, šířka 940 mm, rozvor 1548 mm, výška sedla nad zemí 840 mm, hmotnost 228 kg, objem palivové nádrže 20 litrů.
Cena: 412 500 Kč (vč. DPH)
- Přidat komentář +
- Publikováno: 2.3.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro