Test CFMOTO 800MT Explore: all inclusive nabídka
- Publikovno: 6.10.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
U cestovních endur je ve většině případů ve standardní nabídce jen tempomat, vyhřívané rukojeti, ABS, kontrola trakce a pár jízdních režimů. Vše ostatní bývá součástí příplatkové výbavy. Tomu všemu teď udělal čáru přes rozpočet model CFMOTO 800MT Explore, jeho výbava je slovy dovolenkářů přímo „ultra all inclusive“. Nevěříte? Tak čtěte dál.
Když by se vás někdo zeptal, co byste si všechno na cestovním motocyklu přáli za výbavu, asi byste vyjmenovali kufry, pohodlné sedlo, vyhřívané rukojeti, tempomat a navigaci, někdo by bral i kontrolu trakce, ABS, nastavitelný podvozek, ochranné rámy a rychlořazení. A kdybyste tohle všechno mohli mít už v základní výbavě motocyklu, k tomu ještě navíc šest jízdních režimů, vyhřívané sedlo, zadní radar a nedali za to ani korunu navíc, brali byste to?
Možná jsem v tom výčtu výhod na něco zapomněla, protože novinka 800MT Explore je fakt našlapaná technologiemi a výbavou co se do ní vešlo, tak pokud tomu tak bylo, dostanu se k tomu během testu. Vlastně mám chuť napsat jenom, sakra, to je fakt skvělá mašina, nejen výbavou, ale i jízdně, a tím by to možná stačilo, ale nechci vás ochudit o velké množství emocí, které jsem si z testu odnesla.
Model Explore je v podstatě jen vybavenější verzí nejprodávanějších cestovních endur značky CFMOTO, 800MT Touring a Sport. Nejen, že dostal do výbavy velké množství doplňků, za které byste u konkurence zaplatili nemalé peníze, ale prošel i celkovou úpravou. Hned na první pohled vás zaujmou přídavná světla, která se zapínají samostatným tlačítkem a také padací rámy. K nim přibyl navíc ochranný kryt motoru a praktický centrální stojan. Na cestách oceníte také ochranné kryty rukou a v případě chladnějšího počasí i vyhřívané rukojeti a vyhřívané pohodlné sedlo.
Původní sedmipalcový barevný displej nahradil osmipalcový dotykový displej. Je to spíše takový malý tablet, nabízí dvě možnosti zobrazení, buďto motocyklový s dominantním otáčkoměrem a rychloměrem, nebo sdružený, kde na jedné polovině jsou jízdní údaje a na druhé navigace. Pokud jste navíc displej propojili bezdrátově s vaším telefonem mohli jste využít online navigaci, která dokázala reagovat na aktuální dopravní situaci. Dotykové ovládání fungovalo i v rukavicích a do rychlosti 30 km/h, pak už jste jej mohli ovládat pomocí ovladače na levém řídítku.
Motocykl byl vybavený zadním radarem, který se v dolní části displeje rozblikal červeně v případě, že se k vám zezadu blížilo vozidlo větší rychlostí, než byla ta vaše a červeně blikal i pokud jste se dostali do maximálních otáček, aby vás upozornil, že je na čase přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Zadní radar zároveň hlídal mrtvý úhel, a to z obou stran. Pokud jste přejížděli z pruhu do pruhu a bylo v něm vozidlo, rozblikal se displej na levé nebo na pravé straně oranžově a vy jste tak věděli, že si máte dát pozor. Radar fungoval spolehlivě a snadno jsem si na jeho přítomnost zvykla, ani mě nijak během jízdy nerozptyloval.
Srdcem Explore je řadový dvouválcový LC8c o zdvihovém objemu 799 ccm, pohánějící nejen oba původní 800MT Touring a Sport, ale také je pohonnou jednotkou pro motocykly značky KTM, a to jak 790 Duke, tak i cestovní enduro 790 Adventure. Klidně můžeme říct, že je to řádně otestovaný agregát a spolehnout se tak můžete na jeho výkon 91 koní nastupujících při 9250 otáčkách a maximální točivý moment 75 newtonmetrů při 8000 otáčkách. Už po prvních pár metrech jsem cítila, že se dvouválec chová poněkud jinak, než tomu bylo u Touringu nebo Sportu. Jeho projev je více lineární, zabírá už od nižších otáček a není také tak ucukaný, je více uhlazený.
Rychle jsem si také zvykla na obousměrné rychlořazení. Fungovalo velmi dobře, a pokud jste měli motor vytočený na 5 tisíc otáček, pak stačilo jen lehce ťuknout a rychlost tam padla jak po másle. Ještě lépe mu to šlo směrem dolů. Z elektronických asistentů tu máte tempomat, náklonové ABS, vícestupňovou kontrolu trakce a šest jízdních režimů, od mapy Rain, přes Sport až po pokročilé Offroad. Mohli jste si je upravovat podle vašich preferencí a bezpečnostní asistenti se dají rovněž zcela vypnout, což oceníte zejména při jízdě v terénu.
Motocykl vypadá na první pohled robustně a těžkopádně, ale ze sedla ve výšce 825 mm nad zemí snadno dosáhnete na zem, a i díky nízkému těžišti se 231 kilogramů vážící Explore snadno ovládá jak na místě, tak při pomalé jízdě. Jenomže pomalu vás to moc bavit nebude, dvouválec je totiž takový malý čertík, který vás neustále pobízí, abyste jeli svižněji, protože vám chce ukázat, jak zábavný dokáže být.
Kombinace točivého motoru s rychlořazením a s dobře fungujícím podvozkem KYB je návyková. K většímu pohodlí při jízdě vám napomůže i tlumič řízení. Vyhovovalo mi tovární nastavení podvozku, tlumiče se dobře praly s nerovnostmi na silnici a při průjezdu v zatáčce jste se na něj mohli plně spolehnout. Kam jste jej poslali, tam jel, neodskakoval a držel zvolenou stopu. Jedinou věcí, kterou bych tu vyměnila jsou brzdy. Ve výbavě má čtyřpístky J.Juan, jsou pocitově gumové, mají pomalejší nástup, hůř se dávkují a pokud jedete hodně svižně, musíte počítat s tím, že vaše brzdná dráha bude o něco delší. Určitě by modelu 800MT Explore slušely ostřejší brzdy, které by zdatně sekundovali jeho živelnému naturelu.
Cestovatelé rozhodně ocení hliníkové kufry s těsněním proti prachu a vlhkosti. Jsou uvnitř vypolstrované, mají na sobě integrovaná oka, díky kterým se na ně snadněji přidělají další zavazadla. Na vás je jenom vybrat si, jestli se vám líbí víc černé nebo stříbrné provedení. Do palivové nádrže vejde 19 litrů a já s průměrnou spotřebou nepřekročila šest listů na sto kilometrů, a to jsem celou dobu jezdila hodně svižně. Nádrž mi vystačila na 350 kilometrů.
Asi nebudu daleko od pravdy, když budu této novince od CFMOTO předpovídat vysoké prodeje. Ostatně vše výše zmíněné si pořídíte ve standartní výbavě, a to za cenu 285 990 Kč. Můžete si samozřejmě přikoupit velké množství doplňků, ale to, co vám nabízí model 800MT Explore, to je zkrátka jedinečná nabídka „all inclusive“.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec, DOHC. Vrtání a zdvih 88 x 65,7 mm, kompresní poměr: 12,7:1 zdvihový objem 799 ccm. Největší výkon 67 kW (91 k) při 9250 ot/min, největší točivý moment 75 Nm při 8000 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, antihoppingová spojka, šestistupňová převodovka s rychlořazením.
Podvozek: Trubkový rám, přední plně stavitelné vidlice KYB, zdvih 160 mm, zadní plně stavitelný monoshock KYB, zdvih 150 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm s čtyřpístkovým radiálním třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 260 mm s dvoupístkovým třmenem. Kola vyplétaná (paprsková). Pneumatiky 110/80 R19 vpředu a 150/70 R17 vzadu. Rozvor 1531 mm, výška sedla nad zemí 825 mm, světlá výška 190 mm, provozní hmotnost 231 kg. Objem palivové nádrže 19 litrů.
Barevné provedení: bílá, černá
Základní cena včetně DPH: 285 990 Kč
Foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 6.10.2023
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- včera - Situace u KTM aktuálně
- včera - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro