Test Ducati Multistrada 1200 S 2015: cestovní supersport
- Publikovno: 22.3.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Konečně jsem se dočkala. Každý rok se těším, jak se svezu na této všemi opěvované mašině a vždy mi ji v redakci vyfoukne někdo z kolegů, ale letos, tudle nudle, pojedu já a basta.
Jestli se dá o nějakém motocyklu hovořit, že je ikonou, tak je to rozhodně Ducati Multistrada 1200. Tenhle stroj není zas až tak dlouho v produkci, začala se vyrábět v roce 2010, ale přesto se doslova raketovou rychlostí stal snem téměř každého motorkáře. Po mém testu musím konstatovat, že oprávněně a loňská novinka je ještě dokonalejší než všechny předchozí generace. Potvrzuje to i zisk titulu Evropský motocykl roku 2015.
Pro tenhle stroj bych dokázala vymyslet mnoho superlativ, počítač na kolech, motocyklová modelka, hrdá Italka, ale nejvíce se mi zamlouvá cestovní supersport, protože ať se vám to líbí nebo ne, tahle mašina v sobě kloubí vlastnosti silničního cesťáka s hbitým supersportem. Ono taky na rovinu, s předním sedmnáctipalcovým kolem a se 160 koňmi pod sedlem se moc nedá hovořit o cestovním enduru.
Marně přemýšlím, jak co nejlépe vystihnout její vzhled, ale lze napsat jenom tohle. Je dokonalá. Jednoduché a úderné. Už ta předchozí verze byla designově moc povedená a tak jsem si říkala, co na ní ještě můžou vylepšit, když už vlastně ani není co? Ale budete se divit, něco se najde a není toho zrovna málo, klidně můžeme hovořit o zcela nové generaci Multistrady. Už vlastně samotný celkový vzhled motocyklu je více agresivnější a tento dojem ještě podtrhuje kratší zobák pod předním světlometem. Zvětšila a rozšířila se také kapotáž pro větší ochranu před nepříjemným větrem a drobným deštěm, novinkou je také zcela nový plexi štít, který se velmi snadno nastavuje jednou rukou i během jízdy. Váš spolujezdec jistě ocení nová madla, kterých se může při nižších rychlostech držet.
Multistradě se také dostalo nových zadních LEDkových světel a verze S (se semiaktivním podvozkem) má navíc přední LED světla doplněna o funkci přisvěcování do zatáček – Ducati Cornering Lights, která se zapíná na základě podnětu z řídící jednotky IMU (Inertial Measurement Unit), která zase pro změnu zpracovává informace o úhlu náklonu motocyklu. Když už tu hovořím o počítačové jednotce, rozhodně nesmím zapomenout zmínit třístupňové ABS značky Bosch, který spolupracuje s osmistupňovou kontrolou trakce a tak se nemusíte bát, že když vezmete za brzdy v zatáčce, že je to vaše konečná stanice. Chtělo to trochu odvahy při zkoušení, první průjezd zatáčkou jsem to vzdala, ale při druhém jsem si řekla, je to přece Ducati, riskla jsem to a v polovině zatáčky jsem zmáčkla brzdu a vida, ono to funguje. Vlastně nic se nestalo, motocykl se mi lehce napřímil, ABS mě ťuklo do brzdové páčky, ale žádný neplánovaný výlet mimo trasu se nekonal. Každopádně, ne, že budete pokoušet osud!
Kromě osmistupňové kontroly trakce DCT vám z dalších elektronických pomocníků nabízí Multistrada tempomat, elektronický plyn Ride-by-Wire a asistent při rozjedu Ducati Wheelie Control. Samozřejmostí je na výběr ze čtyřech jízdních map, přičemž dvě z nich jsou omezeny maximálním výkonem sto koní. Novinkou je také nová přístrojová deska s LCD displejem, u vyšší verze S máte k dispozici barevný TFT displej. Snadno se v nich pohybujete pomocí nových ovladačů.
Na pravé straně máte rámeček, ve kterém si můžete zkontrolovat vaši aktuálně zařazenou rychlost. Veškeré další informace si můžete prohlédnout na větším vlevo umístěném displeji. Já se přiznám, že nejsem velký oblíbenec různých kontrolek a průměrných údajů, zajímají mě hlavně základní informace, jako jsou otáčky, rychlost, stav nádrže apod. Jsem stará škola, na motocyklu se má jezdit a ne koukat na displej.
Samozřejmě, že Ducati Multistrada je ultramoderní, technologiemi prošpikovaný stroj, takže ji můžete připojit k vašemu chytrému telefonu a kromě toho, že budete vidět, kdo vám volá, tak si tu také můžete stáhnout aplikaci Multimedia System, program který je velmi podobný používanému na závodních motocyklech. Sami byste byli překvapeni, jaká informace dokážete z vašeho biku dostat. Ovšem toto by bylo téměř na celý další článek.
Vyšší verze S je vybavena semi-aktivním podvozkem Skyhook Suspension. Tlumící jednotky používá od firmy Sachs. Nová Multistrada se však může pochlubit novým agregátem s variabilním časování ventilů Desmodromic Variable Timing, díky němuž se vám zlepší celkový průběh výkonu od nejnižších otáček až po ty nejvyšší a zároveň by se vám však měla snížit i spotřeba. Maximální hodnota výkonu je 160 koní při 9250 1/min.
Posaz na motocyklu je pohodlný, opravdu se budete cítit fajn. Sedíte vzpřímeně, ruce máte uvolněně usazené na širokých řídítkách. Tak ještě nastavit zrcátka, ve kterých je dobře vidět, snadno jednou rukou nastavím plexi štít a můžeme jet. Zamlouvá se mi bezklíčové startování i zamykání motocyklu. Stačí ho mít v kapse u kalhot a o nic se už nemusíte starat. Na tenhle komfort jsem si zvykla velmi rychle.
Na motocyklu je nastavený jízdní režim Touring, tak ho tu nechávám a mířím za Prahu, kde by na mě měl čekat fotograf. Jízda je plynulá, hladká, Multistrada je neuvěřitelně obratná a i během nižších rychlostí nezažíváte nepříjemné pocukávání. Zkouším přepnout na výkonově omezenější režim Urban, ale chybí mi to radostné živelné rozjíždění z každé křižovatky, jako bylo u režimu Touring, a tak se honem rychle k němu vracím zpět. Urban bych si asi nastavila spíše jako začátečník, anebo když prší.
Fotograf mě prožene několika zatáčkami a já zjišťuji, že je to vážně zábavný stroj. Nato, jak vypadá neohrabaně vás mile překvapí svojí snadnou ovladatelností a chutí jet. Neváhám a vracím se k domovu tou nejklikatější možnou cestou. Je naprosto jedno, jestli jedete po rozbité silnici nebo po „fungl“ novém asfaltu, odpružení vám dokáže vyžehlit i tu nejhorší silnici. No dobře, samozřejmě, že poznáte, že jste projeli dírou, ale je to spíše takové zhoupnutí, nic co by vám vadilo, nebo by vás vyhodilo z koncentrace. Já jsem dokonce vymetla jednu díru v zatáčce a semiaktivní podvozek si s tím snadno poradil.
Líbí se mi to lehounké překlápění Multistrady z jedné strany na druhou. Navíc pokud si změníte jízdní režim na Sport, bude váš požitek z jízdy naprosto dokonalý. Reakce na plyn je rychlejší a ostřejší, při otáčkách nad pět tisíc si klidně můžete troufnout i na závodní trať. Malinko mě vyvedlo z míry prudké zabrzdění, tedy ne že by brzdy nefungovaly, naopak zakously se tvrdě, okamžitě a nekompromisně, ale spíš jsem nečekala, že se mi zhoupne předek tak dolů. Samozřejmě, že je to způsobeno dlouhým zdvihem, však také není Multistrada určena k závodění, ale ke komfortnímu cestování a tady to zcela jistě oceníte.
Nastavuji si plexi do nejvyšší možné polohy a najíždím na dálnici. Zkouším ostře zatáhnout za plyn a předek motocyklu se mi odlehčuje, s podvozkem to však vůbec nic nedělá. Cestování při vyšších rychlostech je příjemné, plexi štít je dostatečně vysoký na to, aby ochránil i vzrostlejší jedince. Uvítala bych jedině širší plexi v jeho spodní části, při vyšších rychlostech už jsem cítila na ramenou proudící vzduch. Ovšem ani to Multistradě neubere body. Rozhodně po právu patří mezi hlavní hráče na poli cestovních motocyklů a pokud patříte mezi ty, kteří stráví v sedle mnoho tisíc kilometrů a rádi si občas svoji jízdu zpestříte sportovní vložkou, tak vám se tahle mašina bude moc zamlouvat.
Cena je sice vyšší, verze S se semiaktivním podvozkem stojí 18 490 eur, ovšem jednoznačně odpovídá výbavě, kterou vám Multistrada 1200 S nabízí a také budete nadmíru spokojeni s jejími jízdními vlastnostmi.
Doplňková výbava za příplatek
Paket Touring: boční kufry o objemu 58 litrů, vyhřívané rukojeti, centrální stojan Cena: 31.790,- Kč
Paket Sport: homologovaná koncovka TERMIGNONI, přední karbonový blatník, sportovní kryty brzdové a spojkové nádobky Cena: 31.790,- Kč
Paket Enduro: přídavná LED světla, off-road stupačky, kryt motoru, kryt mřížky chladiče, padací rám, rozšířená styčná plocha bočního stojánku Cena: 31.790,- Kč
Paket Urban: horní kufr o objemu 48 litrů, tank bag, USB konektivita Cena: 19.540,- Kč
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do L (90°) se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 106 x 67,9 mm, zdvihový objem 1198,4 ccm, kompresní poměr 12,5 : 1. Největší výkon 160 k (117,7 kW) při 9500 1/min. Největší točivý moment 136 N.m při 7500 1/min. Elektronické vstřikování Mitsubishi, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová, hydraulicky ovládaná antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Příhradový rám z ocelových trubek, přední el. nastavitelná vidlice upside-down Sachs, průměr nosníků 48 mm, zdvih 170 mm, vzadu jednoramenné kyvné rameno s centrální pružicí a tlumicí jednotkou Sachs, zdvih 170 mm. Brzdy kotoučové s ABS, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 330 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná, o průměru 265 mm, s dvoupístkovým třmenem. Desetipaprsková litá kola o rozměru 17“. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 190/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1529 mm, výška sedla nad zemí 825 - 845 mm, suchá hmotnost 212 kg, objem palivové nádrže 20 litrů.
Základní cena vč. DPH: 18 490 EUR
- Přidat komentář +
- Publikováno: 22.3.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro