Test Honda CB500X ABS 2016: malá cestovatelka
- Publikovno: 18.4.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Obliba malých cestovních endur je na vzestupu, a tak jsem pátrala po nějakém lehkém a cenově dostupném stroji pro začínající jezdce. Nakonec jsem zjistila, že i ostřílení pardálové můžou krotit malou šelmičku a bude se jim to líbit.
Malou Hondu CB500X jsme měli na test již před třemi roky, byla jsem docela zvědavá, v čem je ta letošní lepší a jestli ty veškeré změny, kterými prošla byly k dobru či nikoliv. Japonský crossover má oproti svému předchůdci o 100 mm vyšší větrný štítek a rovnou dodám, že při cestovní rychlosti do 130 km/h vám bude zcela určitě stačit a to i přes to, že posaz jezdce je vzpřímený. Navíc je stavitelný do dvou poloh a je opatřený průduchy ke snížení turbulencí v prostoru vaší helmy.
Protažený zobák, vyšší štít a spodní kryt motoru jednoznačně určují, že se jedná o silniční enduro nebo chcete-li, jak se tomu říká moderně, crossover. Díky výšce sedla 810 mm z něj pohodlně dosáhnete na zem a tak si tento motocykl můžou pořídit i lidé menšího vzrůstu. Při mé výšce 174 cm mi byl stroj velký tak akorát, vyšší jedinci už asi tolik komfortu jako já nezažijí.
Letošní model má výraznější grafiku a barvy kapotáže. Pořídit si jej můžete v pěti barevných provedeních a k tomu si ještě můžete dokoupit samolepky na ráfky kol. My jsme na test dostali stroj v zářivě červené barvě Millennium Red a posuďte sami, že to CB500X sluší a že i ty samolepky nemají chybu.
K celkové vizáži stroje ladí nová hranatá LED světla a ačkoliv se snaží motocykl vypadat robustně, vůbec tomu tak není, vždyť jeho hmotnost nepřesahuje ani dvě stě kilogramů. Posaz za vyvýšenými řídítky je vzpřímený a uvolněný, řídítka jsou široká tak akorát, aby se vám motocykl dobře vedl do zatáček. Všechna tlačítka jsou snadno dosažitelná a co velmi oceňuji je možnost stavitelné brzdové páčky do pěti poloh. Bohužel tomu tak není u spojky a tak jsem musela svoji levou ruku během jejího používání lehce vytáček. Vzhledem k tomu, že je stavitelná brzdová páčka novinkou u CB500X, možná, že se při příští inovaci dočkáme této změny i u spojkové.
Inovované sedlo je vpředu vyvýšené a brání vám tak před tlakem od palivové nádrže, která byla nepatrně zvětšena o 0,2 litru, ale zvýšil se vám tím dojezd na více než 500 kilometrů. Přístrojový panel je tvořen digitálním ukazatelem rychlosti, sloupcovým digitálním otáčkoměrem, počítadlem kilometrů, dvěma denními počítadly, hodinami a digitálním ukazatelem hladiny a spotřeby paliva. Postrádám pouze ukazatel aktuálně zařazené rychlosti. Ovládá se to tlačítky umístěnými z levé a pravé strany přístrojovky. Co mi chybí u motocyklu je centrální stojan, který vám však Honda nabízí za příplatek, stejně tak i vyhřívané hefty. Já bych si ještě pro větší pohodlí dokoupila blastry neboli chrániče páček a rukou.
Motocykl je poháněn řadovým dvouválcem o obsahu 471 ccm a výkonu 43 koní. Takhle to vypadá jako nic moc údaj, ale není tomu tak. Motor táhne už pěkně odspodu až do otáček kolem 8000 1/min, pak už většinou zasáhne elektronika. Pěkně ostrá je hlavně trojka a ani nevíte jak, už vám na digitálním displeji svítí trojciferná hodnota vaší okamžité rychlosti. Na silnici se choval motor spořádaně, v terénu byla zejména dvojka poněkud „ucukanější“ a tak ačkoliv se mi lehký motocykl terénem vedl dobře, tenhle převodový stupeň mi to kazil. Jednička je krátká a trojka v některých situacích už nestíhala. Ostatně stejně to není mašina určená do terénu, polňačku zvládne bez problémů, ale nejvíce se jí líbí na silnici.
Průměrná spotřeba se mi ustálila na 4,5 l/100 km, ale motocykl nebyl plně zajetý a motor si ještě nesedl, jak by měl. Myslím si, že se poté se spotřebou dostanete na hodnotu 4 l/100 km. Při ostřejší jízdě kombinující dálnici a silnici první třídy, jsem nepřesáhla hranici pěti litrů. Ovšem dokáže jet i za 7 l/100 km, ale to ji musíte pořádně topit pod kotlem a držet v otáčkách, ale zato si s ní užijete průjezdy zatáčkami na maximum. Honda CB500X drží stopu dobře, lehce se vede a mnohdy vám stačí jen se „vyklonit“ a ona už se do zatáčky naklopí sama. Podvozek dobře reaguje na jakékoliv nerovnosti na silnici a jen tak něco jej nerozhodí.
Novinkou u tohoto dvouválce je nastavitelné předpětí přední vidlice a také nastavitelná brzdová páčka. Dvoupístek s jedním kotoučem má pomalejší nástup a brzdění je spíše takové gumové, pro běžný provoz je to však dostačující. Honda CB500X je na první pohled obyčejný motocykl, který vás však příjemně překvapí, jak se s ním lehce jede, snadno se s ním manipuluje a příznivá je i cena, za kterou si můžete pořídit stroj s mírně terénními vlastnostmi.
Honda u tohoto motocyklu zcela jistě hledala příležitost, jak ušetřit, ale rozhodně se to neprojevilo na jízdních vlastnostech. Pořídit si jej můžou všichni jezdci vlastnící řidičské oprávnění A2 a určitě bych jej doporučila nejen začínajícím motorkářům a ženám, ale i těm, kteří se rozhlížejí po pohodlném stroji na denní ježdění. Honda CB500X vám nabízí téměř „dospělácký“ motocykl, moderní a zábavný, vybavený systémem ABS již v základu. Cestovatelé si k němu můžou dokoupit horní a boční kufry, padací rámy nebo například mlhová světla.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 67.0 x 66.8 mm, zdvihový objem 471 ccm, kompresní poměr 10,7:1. Největší výkon 35 kW(48 k) při 8 500 1/min, největší točivý moment 43,0 N.m při 7 000 1/min. Elektronické vstřikování Keihin, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Ocelový trubkový rám - motor součástí nosné konstrukce. Přední klasická teleskopická vidlice, průměr nosníků 41 mm, zdvih 140 mm. Zadní centrální pružící jednotka s pětistupňovým nastavením předpětí. Brzdy kotoučové, vpředu jednoduchá dvoupístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 160/60 R17 vzadu. Rozvor 1420 mm, světlá výška 170 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, provozní hmotnost 196 kg. Objem palivové nádrže 17,5 litrů.
Barevné provedení: hnědá Matt Fresco Brown, černá Asteroid Black, červená Millennium Red, bílá perleťová Pearl Horizon White a matná černá Matt Gunpowder Black
Cena včetně DPH: 164 900 Kč (s ABS)
- Přidat komentář 4
- Publikováno: 18.4.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro