Test Honda CTX 1300: funkční a extravagantní

Cruiser, cestovní motocykl, nebo něco mezi tím? Údajný nástupce modelu Pan European dostává spoustu přívlastků a jedním z těch aktuálních je Bagger.

Jak vlastně tenhle japonský motocykl vznikl? Recept je celkem jednoduchý. Základ omáčky je převzatý z CTX 700, ingredience na dochucení dodal model F6B a na designu se podílel George Lucas. Co nám z toho vzniklo? První dojem, a nejen můj, je ten, že Honda CTX 1300 bude nejspíš „hrát“ v dalším díle Hvězdných válek. Pozor, tím neodsuzuji tento letošní odvážný počin na designové smetiště. Právě naopak, jsem jedině potěšen, že Honda dokáže experimentovat, a stvořit i diskutabilní motocykly. Kdekoliv jsem s CTX 1300 zastavil, tam budila velkou pozornost. Setkávala se s obdivem, nebo se musela cítit jako ošklivé káčátko. Pojďme se podívat blíž.

Široká plocha zadní části japonského stroje s částečně integrovanými kufry a bohatě prostornou sedlovou sestavou tvoří jednu rovinu, poté se strmě šplháme do výšek k velké kapli přední kapotáže, až k širokému paroží řídítek. Futurismus z tohoto modelu jen srší a ne všem se tento styl líbí, ale to je právě záměr, být zajímavý. Přední část motocyklu má úzký příbuzenský vztah s modelem F6B a tvoří základní image CTX 1300. Parádní je LED osvětlení vpředu, nejen že je esteticky efektní, ale velmi jsme si ho pochvalovali i po praktické stránce. Za řídítky CTX 1300 mě napadaly všelijaké myšlenky, ale v podstatě převládala jediná, a to že „tohle bude pohoda.“ Mírně předsunuté stupačky té pohodě jen nahrávají. Hned zpočátku mě však zarazil omezený výhled do zpětných zrcátek, integrovaných v přední kapotáži. Úhel pohledu poměrně značně cloní ovladače a nádobky kapalin, umístěné na řídítkách. Nenašel jsem recept, jak se tohoto clonění zbavit. Budiž, třeba si toho všimnou konstruktéři dalších ročníků modelů CTX 1300 a bude vše v pořádku.

Střední části motocyklu dominuje motor převzatý z Pan Europeanu, čtyřválcové véčko s elegantními výfukovými svody, kompletně v chromu, nenásilně narušuje pevnou futuristickou linku. Teď přišel čas probudit ho k životu. Kultivovaný chod motoru příjemně narušuje pískání při přidání plynu, což vám to i nabudí sebevědomí. Vzápětí po rozjezdu zahodíte obavy z ovládání. Tahle kosmická loď žádné antigravitační systémy nemá, ale snad jen při ostřejším brzdícím manévru či rychlém utažení zatáčky ucítíte nějaké to kilo, co se chce s vámi prát. Ovšem tuhý rám a s podvozkem vyladěné pružení, to vše pracuje naprosto spolehlivě, takže vám nepřivodí žádné horké chvilky. Brzdový systém svým účinkem nijak nezklame. Dávkování je jemné a integrované ABS moc práce nemá. Totéž platí i pro kontrolu trakce, jednoduše vypínatelnou na bočním panelu. Zadní pohon kardanem vás taky neomezuje a nedává žádné špatné impulsy, je téměř bez reakce na jakýkoliv režim jízdy.

Nezbývá, než si to vše užívat. Motor sametově tahá za všech podmínek a občas hledám i zde neexistující šestku, hodila by se. Za den zdolávám třetí stovku kilometrů a pořád nemám dost. Spotřeba se ustálila na průměrných 6,2 litru/100 km, a to při střídání různých režimů jízdy, od města přes dálnici až po delší jízdu po klikatých okreskách. Audio integrované do kokpitu mi zpříjemňuje jízdu, ale chvilku mi trvalo najít ten správný systém přehrávání. Nakonec se mi osvědčil flash disk jen s volně uloženými tracky. Zdejší audio pracuje jen už s nejběžnějším a nejmodernějším připojením, takže klasické rádio nebo CD přehrávač nehledejte. Kufry také dobře poslouží, ovšem v případě, že berete spolujezdce, nebo plánujete delší cesty, budete muset přibalit určitě i něco mimo ně. Navíc spolujezdec ani na tomto dobře vypadajícím sedle nebude mít právě ideální cestovatelskou pozici. Není se kde zapřít, a ani malá madla v podsedlových plastech věc neřeší. Vidím to v případě delších cest na individuální záležitost. A ještě bych rád něco dodal ke kufrům. Na jejich otevírání a ovládání mechanizmů jejich zámků jsem si zvykl až po určité době. Jde v podstatě o trojitý manévr, a ne zrovna praktický. Navíc dvojice klíčů od zapalování a kufrů stejné podoby k tomu také moc neprospívá.

Tyto maličkosti sice trochu otravují pohodu, ale to na kvalitě CTX 1300, původně určené jen pro americký trh, nic nemění. Zároveň je jedno, do jaké skupiny tento extravagantní koráb přiřadíme, důležité je, že umí daleko a spolehlivě cestovat, že vás bude bavit jeho plavná jízda a úžasný chod a tah „véčkového“ čtyřválce.

Technické údaje

Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec, rozvod DOHC. Vrtání a zdvih 78 x 66 mm, zdvihový objem 1261 ccm, kompresní poměr 10:1 Největší výkon 62 kW při 6000 1/min, největší točivý moment 106 N.m při 4500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kardanem, hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka.

Podvozek: Dvojitý kolébkový rám z oceli. Přední teleskopická obrácená vidlice, průměr nosníků 43 mm. Dvouramenná zadní kyvná vidlice, dvě pružící jednotky. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 310 mm, třípístkové radiálně uložené třmeny. Vzadu jednoduchá o průměru 316 mm s třípístkovým třmenem, kontrola trakce, systém ABS. Kola hliníková litá. Pneumatiky 130/70 R18 vpředu a 200/50 R17 vzadu. Rozvor 1645 mm, výška sedla nad zemí 735 mm, provozní hmotnost 338 kg. Objem palivové nádrže19,5 litrů. Barvy: černá, červená

Základní cena: 449 900 Kč

Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201402Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201401Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201404Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201405Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201407Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201408Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201409Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201411Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201412Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201413Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201414Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201415Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201416Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201418Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201419Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201420Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201421Honda CTX 1300 2014 Honda CTX 1300 201422



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama