Test Honda GL1800 Gold Wing Deluxe 2015: životní styl
- Publikovno: 1.9.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Čtyřicet let historie modelu Gold Wing, to už je řádný důvod k připomenutí. Honda si je dobře vědoma, že se jedná o stálici v jejím výrobním programu. Proč tedy měnit základní strategii, právě vyjíždí Honda Gold Wing Deluxe!
Hned na začátek zapomeňte na běžné kastování a rozdělování do jaké kategorie vlastně Gold Wing patří. Tento stroj si za svých čtyřicet let účinkování na motocyklové scéně vybudoval svou vlastní kategorii a určitě se nedočkáme nějaké změny. A to je jedině dobře, neboť pohodlí a komfort to jsou hlavní atributy této legendy.
Slýcháme sice občas škádlivé hlasy od ortodoxních vyznavačů supersportů či endura, že Gold Wing je pro motorkáře důchodového věku bez dalších jezdeckých ambicí a další připomínky podobného rázu, ale on si Gold Wing opravdu na nic nehraje a naopak přesvědčuje o tom, že i po krátké projížďce navodí u každého stav klidu a pohody. Osobně jsem byl přítomen momentu, kdy se po krátkém svezení na tomto stroji zavilý endurář a poloprofesionální jezdec enduro závodů vyjádřil slovy: „Paráda, s tím bych jel třeba na konec světa!“
Nechme teď osobní emoce chvilku stranou, i když zde jsou oprávněné. Co se týká vizuální i technické stránky, tak poslední změna nastala v roce 2012 a tento výroční model z něj bere maximum. Stejně tak i barevné provedení v podobě červeno-černého lakování se stříbrnou linkou a spousta emblému a detailů tvoří u GW Deluxe připomínku čtyřicetiletého výročí.
Neodmyslitelný šestiválcový boxer s objemem 1862 ccm si pořád přede svou čtyřtaktní symfonii a díky dobře naladěnému vstřikování je prost jakýchkoliv vibrací a i opačný pohyb převodovky proti otáčení klikového hřídele pomáhá klidnit klopný efekt motoru. Vzhledem k hodně utlumenému zvukovému projevu někdy nabýváte dojmu, že ovládáte elektrickou mašinu a po zastavení hledáte místo nádrže nad šesti válci nějakou tu zásuvku na dobití článků, ale nakonec přeci jen dotankujete benzín :)
Výbava je opravdu Deluxe. To co si můžete dnes na motocyklu přát, to tady najdete. Rádio, MP3 připojení, navigace, vyhřívaní rukojetí i obou sedaček, nekonečný prostor v integrovaných kufrech a vše zpestřuje již neodmyslitelná zpátečka hnaná přes startér. Mimochodem zpátečka byla a je zde opravdu praktickou záležitostí, neboť tohoto 421 kg těžkého drobečka jen tak nedokážete nohou odtlačit při případném doladění parkovacího manévru. Nesmíme ještě zapomenout na fakt, že Gold Wing stále drží prioritu mezi motocykly na současném trhu, který má v příplatkové výbavě pevně zabudovaný airbag.
A jak se s tímhle „obývákem“ jezdí? Po rozjezdu okamžitě ztratíte pocit že ovládáte skoro půl tuny na dvou kolech. Díky nízko položenému těžišti ani větší náklon není kritickým manévrem. Pětistupňová převodovka pracuje excelentně a spolu s šestiválcovým boxerem dovoluje už poslední, takzvaný cestovní stupeň, okolo třech tisíc otáček držet rychlost 110 až 120 km/h. Samozřejmě, že 118 koní výkonu a 167 N.m točivého momentu dokáže plynule zrychlit do vyšších čísel, ale potom už není dobře slyšitelný vychytaný audio systém a ztrácí se trochu toho komfortu z jízdy.
Někdo uštěpačně prohodí co je to za blbost, na motorce jezdím že mě baví jízda a ne, že chci poslouchat muziku, ale tohle prostě k jízdě na tomhle stroji patří, tak jako spousta jiných maličkostí tvořících tu jedinečnost stroje s názvem Gold Wing. Trochu v pozoru musíte být při manévrování při pomalejší jízdě, či parkovacích momentech. Tam kam položím nohu při došlapu chce také trochu kontroly, neboť v tu chvíli se větší hmotnost přeci jen projeví. Stačí si ovšem tyto momentky pohlídat a po pár akcích stejného ražení to už bude jistá rutina.
Kdo si myslí, že jediná možná cesta pro Gold Wing je dálnice, tak je vedle jak ta jedle. Sice rychlý dálniční přesun zvládá se svým vlastním komfortem, ale někdo bude překvapen když řeknu že doménou pro GW jsou okresky a silnice střední třídy. Ano, tady se lehce překlápí z jedné pozice do druhé a sebejistě si vede svou jednu stopu zatáčkami. Začne vás to bavit a s úsměvem si potvrdíte jak se tenhle mamut skvěle ovládá. Úzké zatáčky a vracečky vás sice budou chvilku strašit, ale nakonec zjistíte, že to GW se svojí vahou a délkou v pohodě zvládne.
Díky kombinovanému systému CBS ve spolupráci s ABS nemusíte mít strach ani z brzdícího manévru. Dokáže to co má dělat, rozložit sparávně tlak brzdícího efektu na přední a zadní kolo a výsledkem je pocit bezpečného ovládání i při rychlejších a ostřejších brzdách. Ochranu před větrem a deštěm, to snad ani nemusím u GW zdůrazňovat. Je perfektní a to včetně elektricky ovládaného předního megaplexi.
Nakonec ještě rád vyvrátím tzv. jednoduchou přímou úměru: těžký motocyklu s velkým objemem rovná se velká spotřeba. Šest litrů byla nejvyšší cifra, co se nám objevila v kolonce dlouhodobější průměrné spotřeby a to jsme s tímto testovacím motocyklem najezdili pěkných pár stovek kilometrů.
A kdo je anebo bude jeho majitelem? Tak tady buďte na pozoru. Gold Wing nechce být nikdy v pozici druhého motocyklu v garáži, GW nechce střídat neustále svého majitele, GW od vás bude vyžadovat pozornost a potom vám dá veškerý komfort a pohodlí k dispozici. Gold Wing je totiž životní styl.
Tenhle japonský křižník máme v redakci rádi, proto si můžete přečíst i další test našeho kolegy na Hondu Gold Wing Deluxe, nebo odstrojený bagger Gold Wing F6B či test pomyslného nástupce legendární Valkyrie Gold Wing F6C.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený, plochý šestiválec SOHC se dvěma ventily na válec. Vrtání a zdvih 74 x 71 mm, zdvihový objem 1832 ccm, kompresní poměr 9,8 : 1. Největší výkon 118 k (87 kW) při 5500 1/min, největší točivý moment 167 N.m při 4000 1/min. Elektronické vstřikování PGM-F1, tlakové oběžné mazání,elektrické spouštění a imobilizér H.I.I.S.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kloubovým hřídelem, vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka. Zpětný chod.
Podvozek: Dvojitý páteřový rám z lehké slitiny, zavěšený motor, přední teleskopická vidlice upside-down, průměr nosníků 45 mm, zadní kyvná vidlice. Brzdy kotoučové se systémem Dual-CBS, vpředu dvojitá o průměru 296 mm se třípístkovým třmenem, vzadu jednoduchá, ventilovaná o průměru 316 mm s třípístkovým třmenem. Kola litá pětipaprsková 17“. Pneumatiky 130/70 R 18 vpředu a 180/60 R 16 vzadu. Rozvor 1692 mm, světlá výška 125 mm, výška sedla nad zemí 740 mm, hmotnost bez náplní 363 kg, provozní hmotnost 421 kg. Objem palivové nádrže 25 l.
Cena: 869 900 Kč vč. DPH
- Přidat komentář 4
- Publikováno: 1.9.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro