Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: láska na celý život
- Publikovno: 27.5.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Mít šestiválec pod kapotou osobního automobilu se dnes vidí u nových vozů velmi zřídka a stejně jsou na tom i motocykly. Je tu však jedna stálice, Honda Gold Wing, ta nabízí plochý šestiválcový motor již dlouhých 34 let. Jsem majitelem dnes již téměř veterána, GL1500, a nikdy neodolám otestovat si nejnovější verzi „Zlatých křídel“, mám zkrátka pro něj slabost.
Jako dlouholetý člen českého Gold Wing klubu (GWCCZ) si neodpustím na začátku hodnocení posledního vydání nekorunovaného krále jedné stopy podívat se do minulosti a připomenout vám vznik a kariéru tohoto japonského motocyklu, který vyjížděl z pásů v americké továrně v Marysville (od roku 1977). Proč říkám vyjížděl? Výroba současné generace byla přestěhována do rodné země vycházejícího slunce, přesněji do japonského města Kumamoto.
Poprvé se koncept cestovního motocyklu s plochým čtyřválcovým motorem pohánějící zadní kolo pomocí kardanové hřídele objevil na motosalonu v Kolíně nad Rýnem v roce 1974. Na trhu se tento ve své době nejrychlejší motocykl (193 km/h), který jste si mohli v té době zakoupit, objevil v roce 1975 jako GL1000 K0 s cenovkou 2880 dolarů. V dalších deseti letech následovali deriváty tohoto cestovního motocykl s ležatým čtyřválcem, který průběžně navýšil svůj objem na 1100 a 1,2 litru. Kapotáž a postranní integrované kufry přibyly v roce 1980 s modelem GL1100 Interstate.
Popravdě s Gold Wingem je to po příchodu plochého šestiválce a velké kapotáže (GL1500 v roce 1988) jako s nejluxusnějšími sedany. Jeho exkluzivita a patřičně vysoká pořizovací cena jsou znát už na první pohled, nejvyšší možnou míru pohodlí pak opravdu oceníte až po ujetí několika stovek kilometrů, kdy byste měli vystoupit bez sebemenší známky únavy. V roce 1999 se zvětšil objem motoru na 1,8 litru a s ještě větší kapotáží a trojicí prostorných kufrů dovedl nabídnout tenhle model maximální komfort i prostorově náročnější dvojici cestovatelů.
Poslední vydání Hondy Gold Wing z těchto hodnot trochu slevilo, ale zase na druhou stranu přišlo s mnoha technickými novinkami a také třeba se základní verzí s „automatem“ bez zadního kufru a opěrky spolujezdce prodávané pod označením Gold Wing GL1800 DCT za 709 990 korun. Druhou možností v nynější nabídce českého dovozce je pro plně vybavený a o více než dvě stě tisícovek dražší Gold Wing Tour. Bohužel nohou a spojkou ovládaná šestistupňová převodovka se již na českém trhu nenabízí. Aktuální model je tak s nadsázkou řečeno oproti svým opulentním předchůdcům tak trochu šestiválcovým „skútrem“ na dlouhé cesty.
Pokud jste ještě na přelomu tisíciletí mohli slyšet občas hlasy od ortodoxních vyznavačů supersportů či endura, že Gold Wing je pro motorkáře důchodového věku bez dalších jezdeckých ambicí a další připomínky podobného rázu, v poslední generaci je tomu opravdu jinak. Ta dnes přesvědčí většinu jezdců o tom, že i po krátké projížďce dovede navodit stav pohody i při svižném proplétání se provozem nebo dálničním tempu. Díky nižší pohotovostní hmotnosti a již zmíněné dvouspojce s řazením na levém řídítku či skvělému podvozku a duálními brzdami, na které je spolehnutí si ním můžete více než kdykoliv předtím užít také vyloženě sportovní jízdu. V každém případě si plochý šestiválcový boxer s objemem 1,8 litru přede svou čtyřtaktní symfonii dokonale a jeho projev vás v žádném případě nezklame.
A ostatní výbava? Většinu z toho, co si můžete dnes na motocyklu přát, to tady najdete. Rádio, MP3 připojení, navigace, vyhřívaní rukojetí i obou sedaček, nekonečný prostor v integrovaných kufrech (horní je od loňska trochu objemnější a vejdou se do něj dvě integrální přilby) vše zpestřuje již léta neodmyslitelná zpátečka hnaná přes startér. Tohoto 360 kilogramů těžkého „drobečka“ jen tak nedokážete nohou odtlačit při případném doladění parkovacího manévru třeba z mírného svahu. Koneckonců nesmíme ještě zapomenout na fakt, že Gold Wing stále drží prioritu mezi motocykly na současném trhu, který má v příplatkové výbavě pevně zabudovaný airbag jezdce.
Jak se s tímhle cestovním motocyklem jezdí? Po rozjezdu okamžitě ztratíte pocit, že ovládáte skoro půl tuny na dvou kolech. Díky nízko položenému těžišti ani větší náklon není kritickým manévrem. Pětistupňová převodovka pracuje excelentně a spolu s šestiválcovým boxerem o objemu 1,8 litru dovoluje už poslední, takzvaný cestovní stupeň, okolo třech tisíc otáček držet rychlost 110 až 120 km/h. Samozřejmě, že 118 koní výkonu a 167 Nm točivého momentu dokáže plynule zrychlit do vyšších čísel, ale potom už není dobře slyšitelný vychytaný audio systém a ztrácí se trochu toho komfortu z jízdy.
Kdo si myslí, že jediná možná cesta pro Gold Wing je rovná silnice, nemá určitě pravdu. Sice rychlý dálniční přesun zvládá tento stroj se svým vlastním komfortem, ale někdo bude překvapen, když řeknu, že doménou pro GW jsou okresky a silnice střední třídy. Ano, tady se lehce překlápí z jedné pozice do druhé a sebejistě si vede díky originálně vyřešenému přednímu zavěšení Wishbone stopu. Podvozek je elektronicky stavitelný a nabízí čtyři jízdní režimy: Tour, Sport, Rain a Econ. Samozřejmostí je také nejmodernější kontrola trakce (HSTC) a vítaným pomocníkem u takhle těžkého stroje je asistent pro rozjezdy do kopce HSA.
Díky kombinovanému systému CBS ve spolupráci s ABS nemusíte mít strach ani z brzdícího manévru. Dokáže to, co má dělat, rozložit správně tlak brzdícího efektu na přední a zadní kolo a výsledkem je pocit bezpečného ovládání i při rychlejších a ostřejších brzdách. Ochranu před větrem a deštěm, to snad ani nemusím u GW zdůrazňovat. Je účinná, a to včetně elektricky ovládaného předního plexištítu.
Po usednutí za multifunkční řídítka na vás zapůsobí přehledná přístrojová deska s centrálním sedmipalcovým TFT displejem a dvěma analogovými ukazateli po stranách. Ta podává doslova vyčerpávající informace o jízdě. Mezi vašimi nohami se nachází otočný ovladač zapalování, nezbytná tlačítka pro ovládání infotaimentu (ovládání je zdvojeno i na řídítkách) a kryt víčka nádrže, které se odjišťuje páčkou v uzavíratelné kapse na pravé straně kapotáže. Pro pohodu na cestách umí motocykl zprostředkovat připojení přes Bluetooth a jste-li majiteli přístrojů značky Apple, je tu rovněž podpora CarPlay.
Nakonec ještě rád vyvrátím tzv. jednoduchou přímou úměru: těžký motocyklu s velkým objemem rovná se velká spotřeba. A pokud se budete jen trochu snažit, dovedete i s šestiválcem cestovat se spotřebou kolem šesti litrů na každých sto kilometrů. 9,5 byla nejvyšší cifra, co se nám objevila v kolonce průměrné spotřeby a to už se bavíme o jízdě na plný plyn nebo jízdě po dálnici stošedesátkou na tempomat. Škoda jen, že je omezovač posledního modelu nastaven na 180 km/h, Gold Wing by zvládnul s přehledem i vyšší rychlosti.
Sečteno a podtrženo, téměř půlstoletí existence ikonického cestovního motocyklu s ležatým motorem představuje značný náskok před konkurencí i uchování si specifického stylu. Za řídítky „Goldwingu“ téměř všech generací jsem v průběhu svého života strávil mnoho času a musím znovu říci, že lepšího společníka pro vaše pohodové cestování nenajdete.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený, plochý šestiválec SOHC se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 73 x 73 mm, zdvihový objem 1833 cm3, kompresní poměr 10,5 : 1. Největší výkon 126 k (93 kW) při 5500 ot/min, největší točivý moment 170 Nm při 4500 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a imobilizér.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kloubovým hřídelem, vícelamelová spojka v olejové lázni, sedmistupňová dvouspojková převodovka DCT. Zpětný chod.
Podvozek: Dvojitý páteřový rám z lehké slitiny, zavěšený motor, přední zavěšení Wishbone, zadní Pro Link. Brzdy kotoučové se systémem Dual-CBS, vpředu dvojitá o průměru 320 mm se šestipístkovým třmenem, vzadu jednoduchá, ventilovaná o průměru 316 mm s třípístkovým třmenem. Kola litá pětipaprsková 17“. Pneumatiky 130/70 R 18 vpředu a 200/55 R 16 vzadu. Rozvor 1695 mm, světlá výška 125 mm, výška sedla nad zemí 745 mm, hmotnost bez náplní 367 kg, provozní hmotnost 421 kg. Objem palivové nádrže 21 l.
Barevné provedení: Glint Wave Blue Metallic, Pearl Glare White, Gunmetal Black Metallic
Cena testovaného provedení vč. DPH: 919 900 Kč
Foto: Petr Šulčík
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 27.5.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro