Test Honda NC 750 X: stvořena na cesty
- Publikovno: 21.5.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
O letošní novince NC 750 X japonský výrobce tvrdí, že je to kvalitně zpracovaný motocykl s nízkou spotřebou a to je pro vyznavače cestování na motocyklu velmi zajímavá informace. Bude tomu tak?
Když před dvěma lety přišla Honda na trh s modelovou řadou NC 700, sami netušili, že se stane v Evropě jednou z nejoblíbenějších japonských motorek. Pohodlný posaz jezdce během jízdy, podvozek stylu enduro a nízká spotřeba paliva, to je kombinace, kterou u motocyklu hledá každý vyznavač mototuristiky. Vloni jsme měli možnost testovat Hondu NC700S, která nás příjemně překvapila.
Honda NC 750 X má oproti svému staršímu bratrovi vyšší výkon a točivý moment, dva vyvažovací hřídele, zdvihový objem byl zvýšen o 75 ccm, výfuk má nový tlumič a ve standardní výbavě je ABS. To jsou ty nejzásadnější změny, které se této novince dostaly.
Na první pohled vypadá NC 750 X jako štíhlý a vysoký motocykl s robustnějším podvozkem. Avšak je to jenom zdání, při své výšce 174 cm naprosto v pohodě dosáhnu na zem. Těžiště je položené nízko a tak se s motocyklem zejména v terénu hůře pohybuje na místě, tento problém však okamžitě mizí jakmile se rozjedete. Vzhledově se mi stroj líbí, pěkné štíhlé proporce mu vážně sluší, snad jediné, co mi kazí celkový vjem z motocyklu, je plastová zátka na chladiči, která tak nešikovně vykukuje ven a ještě ke všemu je opatřena pestrobarevnou samolepkou, takže zraky kolemjdoucích přímo přitahuje magickou silou. Ani bych se nedivila, kdyby ji chtěl nějaký pobuda ukopnout.
Pokud rádi cestujete, uvítáte možnost uložení vaší helmy do schránky, která je uzamykatelná a je umístěná v místě, kde obvykle bývá palivová nádrž. V tomto případě je nádrž umístěna pod zadní částí sedla. Odpadá tak problém, kam si dát helmu, abyste ji nemuseli vláčet s sebou, když se chcete jít někam podívat. Schránka je dostatečně velká a tak vám k té přilbě vejde i pár věcí navíc.
Páku brzdy si můžete jednoduše přenastavit do šesti poloh, což se však nedá říct o spojce a musím konstatovat, že pro moji drobnou ruku byla páčka daleko. Zvyknout se na to dá, ale po celodenním ježdění mě levá ruka docela bolela. Kompenzovala to však pohodlně umístěná řadička, přesně jakoby ji stavěli na míru pro moji nohu. Digitální přístrojový panel je přehledný a obsahuje všechny hodnoty potřebné k vaší jízdě, ukazatel rychlosti, sloupcový otáčkoměr, dvě denní počítadla ujeté vzdálenosti, okamžitou a průměrnou spotřebu paliva, sloupcový ukazatel stavu paliva a také vidíte, jaký máte zařazený rychlostní stupeň.
Musím se také zmínit o zabezpečovacím systému HISS (Honda Ignition Security System), který chrání váš motocykl před ukradením a který je standardní výbavou u tohoto motocyklu. Tento elektronický systém umožňuje nastartování motoru pouze v případě, že se shodují identifikační data v řídící jednotce motoru a v čipu zabudovaném v klíči od motocyklu. Motor nelze nastartovat ani při přímém spojení drátů zapalování nebo při snaze přemostit spínací skříňku.
Pro cestování či pravidelné denní dojíždění do práce je Honda NC 750 X dobrou volbou. Posaz je vzpřímený, pohodlný, dobře vidíte přes štítek, který vás chrání před nárazy větru až do rychlosti 140 km/hod. Nicméně pokud jste „polykači“ kilometrů, doporučila bych vám pořídit si zvýšený štítek, pro ještě větší pohodlí během jízdy zejména po dálnici. Motocykl váží jen 219 kilogramů a tak se s ním nijak neperete, naopak, snadno ho přehazujete ze strany na stranu, dobře se vede v zatáčkách, drží stopu a nekroutí se. Jízda je pro vás zábavou. Tlumiče na silnici dobře pohlcovaly drobné nerovnosti, ovšem v terénu jsem při projíždění výmolů nárazy cítila víc než bych od tohoto motocyklu očekávala.
Na předním kole je pouze jeden brzdový kotouč s dvoupístkovým třmenem a tohle řadí tento motocykl mezi průměrné stroje. Nástup brzd a jejich účinek není okamžitý, spíše pozvolný a rozhodně mě nepřesvědčil o naprosté spolehlivosti. Jednoznačně tento motocykl nedoporučuji k ostré sportovní jízdě, ono to vlastně ani nijak ke sportování neláká. Pokud totiž očekáváte, že při vytočení plného plynu bude následovat „vystřelení“ Hondy NC 750 X vpřed, budete značně zklamaní. Reakce je pozvolná, jakoby vám motor říkal: „já mám času dost, kam pospíchat?“. A pokud vám klesnou otáčky pod 2400 1/min., s touhle 750kou prostě nehnete. Kolikrát jsem musela podřadit i o dva stupně, abych tuhle motorku dohnala k nějakým lepším výkonům. To je další věc, která řadí japonskou novinku mezi průměrné stroje.
Ano, můžete namítnout, že má motor pouhých 55 koní, ale i tento počet koníků při lépe nastaveném kroutícím momentu dokáže s motorkou pěkné divy. Skoro to vypadá, že tu NC 750 X jenom haním, není však tomu tak. Chci tím vším jenom říci, že tento motocykl prostě není pro blázny, kteří si s potěšením zařádí, ale je pro ty, kteří rádi cestují a uvítají poklidný spolehlivý stroj. Ti zcela jistě ocení nízkou průměrnou spotřebu paliva. Pokud pojedete pohodovou plynulou jízdou bez zbytečného tahání za plyn, dostanete se na hodnotu 3,4 litru. Na druhou stranu, když za ten plyn vezmete, tak se bez problémů přiblížíte k pěti litrům. Z motocyklu se mi podařilo vytlačit maximální rychlost 180 km/hod, ale už od rychlosti 160 km/hod to bylo značně nepohodlné a trvalo hodně dlouho, než se dosáhlo maximální rychlosti.
Při nástupu otáček jsem nezaznamenala žádný zásadní skok. Nástup je plynulý a plynule se blížíte i k jeho vrcholu. Na můj vkus je jednička příliš dlouhá a při jízdě v terénu mi nevyhovovala, neustále jsem laborovala mezi jedničkou a dvojkou a tak ačkoliv výrobce uvádí, že s NC 750 X můžete i do terénu, vyjeďte tak na šotolinovou cestu, kterou tento motocykl zvládne v pohodě.
Pokud to tedy všechno shrnu, jednoznačně tento motocykl doporučuji klidným jezdcům, kteří rádi cestují a při svých cestách uvítají nízkou spotřebu, komfortní posaz a nebudou se během svého poznávání nových krajin pouštět do žádných terénních vložek.
Osobně si myslím, že cena 179 900 Kč odpovídá hodnotě tohoto motocyklu a můžete si k němu navíc pořídit řadu doplňků jako je horní kufr, sada bočních kufrů, taška do horního a bočního kufru, zvýšený štít, sada deflektorů pro lýtka a nohy, vyhřívané rukojeti apod. Zvolit si můžete ze čtyřech barevných provedení: stříbrná metalíza Sword Silver Metallic, černá Graphite Black, matná perleťová Matt Pearl Glare White a červená Candy Arcadian Red.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec, SOHC. Vrtání a zdvih 77 x 80 mm, zdvihový objem 745 ccm, kompresní poměr 10,7:1. Největší výkon 40,3 kW při 6250 1/min, největší točivý moment 68,0 N.m při 4750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka, sekundární převod řetězem.
Podvozek: rám ocelový trubkový, přední 41mm teleskopická vidlice, zdvih 153,5 mm, zadní Monoshock tlumič, zdvih 150 mm. Brzdy kotoučové, vpředu jednoduchá dvoupístková o průměru 320 mm (ABS), vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem (ABS). Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR17 M/C vpředu a 160/60 ZR17 M/C vzadu. Rozvor 1540 mm, výška sedla nad zemí 830 mm, provozní hmotnost 219 kg. Objem palivové nádrže 14,1 litrů.
Cena: 179 900 Kč (včetně ABS)
- Přidat komentář 5
- Publikováno: 21.5.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro