Test Yamaha Tracer 700 2016: Stopař č.700
- Publikovno: 26.10.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Nejlepší obrana je útok. A tak Yamaha na základě mega úspěšné série MT chrlí jeden model za druhým. Po naháči MT-07 a retro XSR700 přichází nyní cestovní verze Tracer 700.
Není příliš obvyklé, aby se všichni na něčem shodli. Ale to, že Yamaha MT-07 je vynikající stroj, uzná snad každý. Však si to můžete ověřit v našem testu. Jsem tedy opravdu zvědavý, jak si stojí nový Tracer 700? A skutečně! „Stopař“ přesvědčuje skvělým motorem a univerzálním charakterem.
Profituje stále z relativně nízké hmotnosti 196 kg (údaj výrobce), byť oproti MT-07 přibral na cestovní výbavě 14 kilogramů. Rozvor se prodloužil dokonce o plných 5 cm na výsledných 1.450 mm. Motorka tak není zbytečně nervózní, získává na stabilitě a při tom ji mám stále pěkně v ruce. Největším překvapením je ale flexibilní motor. Příjemný vespod a za citelných reakcí na změnu zatížení náruživý navrchu. Jeho 75 koní je o 6, resp. o 8 více, než servírují konkurenční Suzuki V-Strom 650 a Kawasaki Versys 650. Konkurence je navíc zhruba o 20 kg těžší a to už je opravdu znát!
Když něco flákáte, tak dřív nebo později narazíte. Předhodit náročným evropským zákazníkům Yamahu FZ1 Fazer s vysokovýkonným motorem, ale bez potřebné síly v nejpoužívanějších otáčkách, bylo sice jednoduché, ale bez úspěchu. Do naked biku, ale i do cestovně sportovního stroje jakým bezpochyby Fazer 1000 je, prostě nemůžete jen tak namontovat točivý motor z motocyklu R1 určeného primárně na okruhové ježdění. Zrovna tak vyvložkování litrového čtyřválce a zmenšení zdvihového objemu dokonale anulovalo potenciální výhody menší motorky. Yamaha FZ8 byla relativně těžká a ani nemohla být podstatně levnější než FZ1, protože základ byl zkrátka stejný.
Klesající prodeje Yamahu naštěstí včas probudily. Pochopila, že pokud se chce držet na špici prodejních statistik, musí také nabídnout špičkové stroje. Rok po tříválcové MT-09 uvedené v roce 2013 rozšířila řadu „Masters of torque“ o dvouválcový řaďák MT-07. Jedná se o promyšlený koncept zcela nově vyvinutých modelů s novým marketingem a chutí vyždímat nabízející se potenciál, kdy na jednom úspěšném základě existuje více podobných modelů mířících na různé typy zákazníků. Tedy poctivě vyvinutý motor a podvozek, doplněný tu o cestovní výbavu, tu o sportovní, či retro feeling. Díky minimálním nákladům na vývoj nových „mutací“ bylo možno navíc veškerou snahu podpořit absurdně nízkou zaváděcí cenou. MT-07 jste mohli mít v době uvedení na trh za 130.000 Kč! Není tedy divu, že Mistři krouťáku nyní vévodí prodejům a Japonci nestíhají vyrábět. A cena? Ta mohla klidně jít mezitím nahoru…
V pomyslné encyklopedii by pod heslem sportovně cestovní motorka měla být vyobrazena Honda VFR, nebo podobná mašina s docela sportovní jízdní pozicí. Časy se ale změnily. Sportovně cestovní motocykl vypadá spíše jako cestovní enduro a to je i případ Tracera 700, byť zadní zdvih pérování je jen o 12 mm vyšší než u MT-07 (přední je shodný) a 17 palcové ráfky jsou obuty do silničních pneumatik (vzadu dokonce 180 mm široké). Pozice sezení je hodně vzpřímená a trochu pasivní. A přestože je sedlo namontováno docela vysoko (835 mm), snadno dosáhnu na zem.
Motorka vůbec nevypadá jako nějaký zástupce chudnoucí střední třídy. Naopak, posouvá její životní úroveň výš. Pěkná hliníková kyvka místo levného jeklu, parádní závažíčka na řídítkách, čiré blinkry, vykousané brzdové kotouče, prošívané sedlo, nebo matně lakovaný kov. Solidní dojem potvrzují i perfektní zrcátka. Jednoduchý digitální displej je bezvadně čitelný a ukazuje kromě běžných údajů i zařazenou rychlost. Škoda jen, že jej nelze ovládat tlačítkem na řídítkách.
Dobře fungující podvozek ví, co znamená komfort. Naproti tomu vysoká a docela široká řídítka blízko tělu, silniční rozměry pneumatik a nízká hmotnost jsou kombinací slibující jistý akční potenciál. Časem si uvědomuji, že více než jindy používám zejména v pomalejších zatáčkách místo vysednutí odtlačení motorky pod sebe. Nicméně vysoká řídítka a zejména použitá přední pneumatika Michelin Pilot Road s příčnými drážkami navozují odtažitý pocit z řízení. Jakoby k přednímu kolu bylo daleko. Řízení by skutečně při velmi ambiciózní jízdě mohlo být rychlejší a přesnější. Stejně tak brzdy by mohly být o něco silnější, i když pocit na páčce je dobrý.
Řadový dvouválec je stejně jako firemní tří a čtyřválce vybaven klikovkou crossplane zajišťující nepravidelné zapalování. Při nižších výrobních nákladech a úspoře hmotnosti i místa simuluje svým projevem charakterní véčkový dvouválec. Motor se točí hladce již kolem 2 000 otáček a je dostatečně pružný. Převodovka příkladně řadí neutrál a celkově nemá chybu.
689 kubíků, je to dost? Pokud nebudete jezdit ve dvou, je. Dvouvál je čilý, zábavný a při tom všem úsporný. Dalším argumentem, který vyvolává otázku, zda skutečně potřebujete cesťák s litrovým, nebo větším motorem, je čtyřlitrová spotřeba, umožňující etapy kolem 400 km. Skvěle fungující i za jízdy nastavitelné plexi pak můžete za příplatek doplnit mimo jiné též o vyhřívané hefty i sedlo (!), padací rámy s mlhovkami nebo sadu zavazadel.
Praktici ocení celkově nenápadný projev Yamahy a ti emotivnější z nich si možná řeknou: „Jednoduše geniální!“. Jen pár opravdových extrovertů mezi námi se zaposlouchá do velmi utlumeného, leč pěkného zvuku vycházejícího z krátké koncovky výfuku pragmaticky navrženého motocyklu a pokrčí rameny. Město, okresky, cestování. Málokterý stroj je takto univerzální. Ani málo místa na chodidla, kdy se pata dotýká stupačky spolujezdce, nakonec nezkazí dojem z dobře sladěného celku.
Není náhoda, že MT-07 je jedním z nejprodávanějších motocyklů v Evropě. Na fungování téhle motorky je totiž těžké hledat chyby. Pokud necestujete plně naloženi, je nekomplikovaný Tracer 700 chytrou alternativou k silnějším, ale také těžším a dražším strojům.
Technické údaje
Motor: řadový, kapalinou chlazený dvouválec, DOHC. Vrtání a zdvih: 80 x 68,6 mm , zdvihový objem 689 ccm, kompresní poměr 11,5: 1. Největší výkon 55 kW (74,8 k) při 9 000 otáčkách. Největší točivý moment 68 N.m při 6500 otáčkách, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová hydraulicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: příhradový rám z ocelových trubek, plně nastavitelná vidlice upside-down Marzocchi, průměr nosníků 43 mm, zdvih 130 mm, vzadu jednoramenná kyvná vidlice s centrální pružící a tlumicí jednotkou Sachs, zdvih 142 mm. Brzdy kotoučové, vpředu 282 mm, čtyřpístkové brzdiče, vzadu jednoduchá ventilovaná 245 mm, dvoupístkový brzdič. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Výška sedla nad zemí 835 mm, světlá výška 140 mm, rozvor 1450 mm, suchá hmotnost 196 kg, objem palivové nádrže 17 litrů.
Barevné provedení: červená Radical Red, černá Tech Black, modrá Yamaha Blue
Cena: 229 900 Kč (včetně ABS)
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 26.10.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro