Yamaha Fazer8: zlatá střední?
- Publikovno: 16.10.2010
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Lehce točivá šestka, nebo poslušný litr? Pokud vám nevyhovuje ani jedna varianta, tak nezoufejte. Je tu zlatá střední cesta v podobě Yamahy Fazer8.
Nová kategorie střední objemové třídy se pomalu dere na svět a zdá se, že se jí bude dařit. Ovšem musíme připomenout, že to není zas taková žhavá novinka. Stačí vzpomenout na minulé století a rozmezí 70 až 90 let, kdy tehdejší objemy okolo hranice 750 ccm byly hodně v kurzu, takže se vlastně jedná o comeback. Dříve narození si určitě vzpomenou na modely jako FZ 750, YZF 750, XV 750, XTZ 750, XJ 750, XS 750 a další stroje nejen od Yamahy patřící dnes už mezi youngtimery.
Yamaha Fazer8 je dobrým příkladem posledního vývoje kubatur. Už nějaký rok se model Fazer úspěšně produkuje jak ve třídě do 600 tak do 1000 ccm. Ale jak bylo řečeno na začátku, kdo nemá chuť na točivou a hravou „šestku“ a „litr“ je pro něj zase trochu moc, chce od každého trochu.
Splňuje Fazer8 tyto požadavky? Tak za prvé je třeba mít na vědomí, že osmičkový Fazer není čistým křížencem šestky a litru. Má svůj osobitý charakter a pokud si odmyslíme vizuální podobnost s litrovým příbuzenstvem, hlavně v podobě přední polokapotáže, tak nasedáme doopravdy na novou kategorii motocyklu. Okamžitý vjem po uchopení řídítek mi jasně říká, že budu ovládat dospělý motocykl. Příjemně tvarovaná nádrž dovolí lehce poskládat kolena do přirozeně uvolněné polohy, takže je čas nastartovat a vyrazit. Po rozjezdu se hned pozná výhoda širších řídítek, což se kladně projeví v ovládání a manipulaci se strojem.
Chod řadového čtyřválce je sice zpočátku nevýrazný, ale stačí otočit plynovou rukojetí a ručičku otáčkoměru popohnat přes hranici šest tisíc otáček. V ten moment nabere motor další chuť k životu a vám dodá pocit potřebné radosti z jízdy. V případě osmičky nejde o to z motoru vyhnat kdoví jaký výkon a nekončící otáčky, rozhodující je poměr točivého momentu a výkonu, což při hodnotě 82 N.m a 106 koní ladí s tím pro koho je Fazer8 určen. Pohonná jednotka je prakticky shodná s litrovým Fazerem, snížilo se jen vrtání válců o devět milimetrů a v hlavě válců se z pěti ventilů jeden odebral. Šestistupňová převodovka dá o sobě vědět už při hlučnějším zařazení jedničky, ale během jízdy nás už nechá jen vychutnávat a užívat si její přesnost v každém režimu řazení. Podvozek sice disponuje jen základním nastavením, platí to jak pro přední tak i zadní odpružení, ale tovární seřízení je na odpovídající úrovni a není třeba vymýšlet jiné kombinace. K tomu vcelku ladí i brzdící efekt, odpovídající plynulý nástup a nevadnoucí síla až do konečné fáze zastavení, žádný extrémní kopanec.
Osmička se rozhodně nebojí přímějších úseků a svižnější jízdy, v tu chvíli jsme u testovaného stroje ocenili nadstandardní výbavu, o pár centimetrů vyšší cestovní plexi a aerodynamický klín pod motorem. Ovšem víc jsme si to užili na okreskách, samozřejmě na těch kvalitnějších, a s převahou zatáček. Lehkost ovládání motocyklu se projevila hlavně v městském provozu, při rychlejší změně směru jízdy a manipulaci při krokové rychlosti. Nechtěl jsem to přirovnat k univerzálnosti, ale nic jiného mi nezbývá. Jisté je, že mezi rozhodující faktory bude patřit taky láska na první pohled, zda si Yamaha Fazer8 zaslouží místo ve vaší garáži. S tím určitě nová osmička nebude mít problém, snad krom nepříliš atraktivní koncovky výfuku. No a co si budeme povídat, jako správná ženská dokáže své vnady řádně vystavit a svým líbivým racingovým šmrncem určitě omámí nejednoho drsňáka či drsňačku.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 68.0 x 53.6 mm, zdvihový objem 799 ccm, kompresní poměr 12,0:1. Největší výkon 106,2 k (78,1 kW) při 10 000 1/min, největší točivý moment 82,0 N.m při 8000 1/min. Elektronické vstřikování , tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: hliníkový rám, přední převrácená teleskopická vidlice, průměr nosníků 43 mm, zadní centrální pružící jednotka se základním nastavením. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 310 mm, vzadu jednoduchá o průměru 267 mm. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR 17M/C(58W) vpředu a 180/55 ZR 17M/C(73W) vzadu. Rozvor 1460 mm, výška sedla nad zemí 815 mm, provozní hmotnost 215 kg/ ABS: 220 kg. Objem palivové nádrže 17,0 l.
Cena vč. DPH: 227 990 Kč (247 990 Kč s ABS)
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 16.10.2010
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- 21.12. - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- 21.12. - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec