Yamaha Niken: všechno na Mars
- Publikovno: 8.11.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Ačkoliv je novinka Niken reálným produktem, nemohu se zbavit pocitu, že k nám přistála z Marsu nebo někde z jiného světa. Yamaha poslední dobou přichází s revolučními nápady a tohle je jeden z nich a ruku na srdce, je tedy vážně cool.
Yamaha Niken je první tříkolový motocykl na světě, který umožňuje náklon a že se dá naklopit až na stupačku je velmi dobře vidět i na videu níže. Před dvěma lety představila Yamaha na tokijském autosalonu svůj prototyp tříkolového skútru MWT-9 poháněného motorem z MT-09. Koho by tenkrát napadlo, že se z něj jednou stane reálný produkt a to navíc za tak krátkou dobu?
Niken, tak se japonsky řeknou „dva meče“, toto slovo pochází ze 17. století, kdy se začali v boji používat dva meče a tehdy to byla revoluční změna, začátek nové éry, stejně tak jako je to u motocyklu Niken. Nejenom, že se od ostatních strojů dost liší svým vzhledem, on vám nabízí i zcela jiný jízdní projev, velmi se podobající jízdně na lyžích. Vyspělá technika využitá ve zdvojené konstrukci přední části s možností náklonu zajišťuje vysokou míru trakce, díky které umožňuje jezdci rychlou a současně stabilní jízdu na silnici plné serpentin. Dvě přední kola znamenají dvě sestavy předních brzd a dvě pneumatiky, takže míru trakce a brzdnou schopnost rovněž nelze s ničím jiným srovnat.
Konstruktéři vyvinuli velké úsilí, aby u modelu Niken dosáhli charakteru podobného konvenčnímu motocyklu, a většina jezdců nebude mít s přechodem z klasického motocyklu na systém Yamaha LMW žádný problém, přičemž nebude ani třeba měnit styl jízdy. Jakmile však vjedou do zatáčky, zažijí na Nikenu vyšší míru jistoty, více zábavy a méně stresu a umožní tak jezdcům využít optimální potenciál tříválcového motoru o objemu 847 ccm s vysokým točivým momentem.
Robustní, atletický design dává zřetelně najevo, že je tato tříkolová Yamaha předurčena k energickým jízdám. Dvě přední kola tvoří ústřední bod, z kterého vychází futuristická kapotáž a na ni plynule navazující palivová nádrž. Konstruktéři se snažili zvýraznit charakteristickou techniku systému LMW a rozhodli se konstrukci a jednotlivé prvky tohoto jedinečného systému Yamaha neskrývat, ale naopak je vystavit na odiv. Z pohledu jezdce má Niken robustní, široce rozkročený půdorys, který kontrastuje se štíhlou nádrží. Dopředu skloněné a precizně tvarované sedlo jezdce je opatřeno širokým a plochým sedákem poskytujícím oporu vzadu. V porovnání s motocyklem MT-09 sedí jezdec na stroji Niken přibližně o 50 mm více vzadu. Tato poloha zajišťuje ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní částí 50:50 a je tak zárukou přirozené ovladatelnosti a odezvy řízení.
Sportovní přední část se vyznačuje dvěma odlehčenými LED světlomety zapuštěnými do skloněné aerodynamické kapotáže přinášející nezaměnitelný vzhled. Široká kapotáž v přední části se sportovním štítem poskytují jezdci ochranu před povětrnostními vlivy. Zrcátka převzatá z modelu YZF-R1 mají integrované LED ukazatele směru. Na rozdíl od široké přední části je zadní část štíhlá a zahnutá směrem nahoru, oddělené držáky koncového světla a registrační značky posilují dojem agility a dotváří revoluční styl modelu.
Pro motocykl byl vyvinut nový typ hybridního rámu. Čelní trubková část je vyrobena z lité oceli, část s čepem kyvné vidlice je odlita z hliníku a hlavní rám spojující tyto dvě sestavy je z ocelových trubek. Hybridní konstrukce poskytuje požadovanou míru pevnosti, tuhosti i flexibility přesně tam, kde je třeba, a přispívá tak k přirozenému pocitu stability přední části se dvěma koly. Současně je zárukou hbitosti na úrovni sportovního motocyklu a nabízí dobrou ovladatelnost.
Jedinečné tříkolové uspořádání vícekolového podvozku s možností náklonu (LMW) přináší ve srovnání s konvenčními motocykly novou dimenzi a z důvodu optimalizace jízdních vlastností stroje byla použita hliníková kyvná vidlice délky 552 mm. Ta je tak o 15 mm delší než v konstrukčním řešení motocyklu MT-09 a toto prodloužení pomáhá posílit pocit stability.
S cílem dosáhnout jízdních vlastností sportovního motocyklu přesahuje maximální úhel náklonu 45 stupňů. Toho se podařilo docílit díky využití Ackermannovy konstrukce řízení se dvěma osami ve spojení s konzolově zavěšeným systémem odpružení osazeným z vnější strany kol. Zdvojená „vnější" obrácená přední vidlice je vybavena seřizovači tlumení při odskoku a stlačení, pomocí kterých může jezdec odpružení ideálně nastavit. Relativně úzký rozchod 410 mm přispívá k přirozené odezvě řízení stroje a současně umožňuje zachovat minimální celkovou šířku. Zadní odpružení motocyklu je plně nastavitelné z hlediska předpětí i tlumení při stlačení a odskoku. Jezdec si ho tak může přizpůsobit pro nejrůznější podmínky a díky absenci nutnosti použití nářadí je nastavování dokonale jednoduché.
Dvě 15palcová přední kola vpředu jsou obuta do pneumatik rozměru 120/70 R15, exkluzivně vyvinutých pro tento motocykl. Nabízejí vysokou přilnavost, odolnost proti oděru a skvělé schopnosti za mokra. Na zadku je 17 palcové kolo. Dva přední kotouče o průměru 298 mm zajišťují vynikající brzdný výkon. Zadní brzda je vybavena velkým 282mm kotoučem.
Tříválec o objemu 847 ccm, který novinku pohání, byl speciálně vyvinut na základě mimořádně úspěšné pohonné jednotky použité u modelů MT-09, Tracer 900 a XSR900. Z důvodu jedinečných požadavků je motor s klikovým hřídelem crossplane, který nabízí vysoký točivý moment, doplněn speciálním nastavením vstřikování paliva, určeným ke zvýraznění výkonu. Nová je rovněž konstrukce klikového hřídele zajišťující dobrou odezvu při jízdě a plynulejší rozjezdy.
Motocykl je vybaven nejmodernějších technologií elektronického řízení, například systému YCC-T, D-MODE se třemi provozními režimy motoru, tempomat a kontroly trakce se dvěma přednastavenými režimy a možností vypnutí. Navíc vám výrobce ještě nabízí antihoppingovou spojku (A&S) a rychlořazení směrem nahoru. Lehká hliníková 18 litrová nádrž plynule navazuje na širokou přední kapotáž a svými vyklenutými plochami poskytuje pevnou oporu kolen. Motocykl by se měl dostat do prodeje v druhé polovině příštího roku, prodávat se budou prostřednictvím online objednávky. Datum přijímání online rezervací a cena bude zveřejněno během několika příštích měsíců.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 8.11.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- včera - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- včera - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- včera - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
- 20.12. - MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech
- 20.12. - MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi
Další z rubriky
- 20.12. - BMW R 12 S: pocta ikoně
- 17.12. - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem