Test Piaggio X7 EVO: skútry italové umí

Do naší redakce se nám dostal k dlouhodobějšímu používání italský skútr Piaggio X7 EVO. Jak jsme s ním dosud spokojeni?

Máme tady asi poslední test této sezóny. Jedná se o skútr od výrobce, jehož historie sahá až do roku 1884, přičemž tato značka vyrobila v roce 1946 první skútr na světě. Znalci tedy už vědí, že se jedná o továrnu Piaggio a ikonu mezi skútry Vespu. My jsme však netestovali známou legendu, nýbrž daleko moderněji vypadající model X7 EVO, který pořídíte za rovných sto tisícovek. A dělali jsme to opravdu důkladně, protože jsme s ním za tři měsíce najezdili více než 2500 kilometrů.

Začneme designem. Není to žádná klasika ani nic supermoderního, spíše bych ho charakterizoval jako nadčasový. Výrazné jsou protáhlé přední světlomety s krycími skly lehce zabarvenými do modra a tmavě červená metalíza, se kterou Piaggio X7 EVO vypadá velmi elegantně. Také za řídítky se cítíte pohodlně. Standardní ovladače jsou přesně tam, kde je čekáte a luxusnější dojem dělá decentní orámování přístrojového štítu s analogovými ukazateli s chromovanými obrubami. Jinak celá kapotáž i ostatní plastové díly jsou perfektně spasované a nikde nenajdete žádné mezery nebo výstupky, prostě dílenské zpracování je na jedničku.

Co se týče ergonomie, není moc co psát, protože firma která skútry vymyslela chyby nedělá. Sedlo je velké a pohodlné jak pro řidiče tak i pro spolujezdce, který má navíc vzadu madla. Ochrana před větrem je díky poměrně vysokému plexi dobrá, pouze při jízdě v dešti vám po chvíli začne stékat po kapotáži voda na nohy. Osobně mám rád skútry se střední velikostí kol, která umožňuje dvě polohy nohou, buď způsobně pod sebou, nebo pěkně pohodlně natažené dopředu jako u tohoto skútru.

Výbava italského „fešáka“ je standardní, snad jen elektrické otevírání nádrže je trochu nadstandard. Piaggio X7 Evo sice nedisponuje žádným velkým LCD displejem se spoustou údajů, ono ale po čase zjistíte, že ke spokojené a zábavné jízdě nic takového nepotřebujete. Pokud bych měl tomuto skútru něco vytknout, tak je to absence varovných blikačů, které zvláště pro provoz ve městě považuji za důležité. Dosti ale popisu funkčnosti stroje, jdeme raději jezdit.

Proto rychle přeskočíme k motoru, ten je na testovaném stroji to nejlepší. Jedná se o čtyřtaktní jednoválec se čtyřmi ventily o obsahu necelých 300 ccm. Firma Piaggio mu dala dokonce jméno „QUASAR“. Výkon motoru je 16,5 kW a kroutící moment je 23,8 Nm což jsou hodnoty, které Evu dávají opravdu raketové zrychlení a ze zkušenosti vím, že je málo aut, které by byli na dalších světlech dříve jak vy. X7 EVO zrychluje tímto tempem až ke 100 km/h a poté na maximálních 140 km/h už trochu zvolní. Nejlepší na něm je, že zabírá prakticky od nuly a ani obsazení dvěma jezdci mu nedělá problém. Okamžitá reakce motoru je famózní a další velké plus je absence jakýchkoli vibrací v celém spektru otáček. Spotřeba se po krátkém zajetí pohybovala lehce pod 4 l/100km s tím, že jsme často jezdili ve dvou a hlavně stále využívali výkon motoru. Asi by nebyl velký problém se dostat na spotřebu okolo třech litrů, ale ono je tak zábavné být na těch dalších semaforech zase první. Servisní interval je 10 000 km, což pro uživatele znamená návštěvu servisu jednou za dva roky.

Jízdní vlastnosti tohoto modelu jsou příkladné. Tvrdší podvozek vám dá dosti jistoty svou stabilitou. Nerozhodí jej ani výmoly či příčné nerovnosti a na kvalitním povrchu v zatáčkách mu budete opravdu důvěřovat a zkoušet, kde jsou jeho hranice. Brzdy jsou dostatečně účinné i při obsazení ve dvou, jen se musí vyvinout na páčku trochu větší síla, stále vám však postačí pouze dva prsty.

Po skoro třech měsících a 2 500 ujetých kilometrech, kdy jsem na tomto skútru jezdil ve městě, po okreskách, na dálnici, sólo i ve dvou, marně přemýšlím, co bych mu opravdu vytknul. Samosebou jsme za tak krátkou ujetou vzdálenost z hlediska životnosti tohoto stroje neměli jedinou sebemenší závadu. Příští rok se vám tedy připomenu s pokračováním dlouhodobého užívání našeho redakčního skútru.

Technické údaje

Motor: kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily o objemu 278 ccm, elektronické vstřikování, vrtání 75 mm x zdvih 63 mm, největší výkon 16,5 kW při 7500 1/min, největší točivý moment 23,8 N.m při 5750 1/min, tlakové oběžné mazání, elektronické vstřikování paliva, elektrický spouštěč.

Pohonné ústrojí: variátor CVT, klínový řemen, spojka automatická odstředivá.

Podvozek: dvojitý, kolébkový z vysokopevnostní oceli, přední odpružení hydraulická teleskopická vidlice, zadní odpružení dva hydraulické tlumiče s nastavením předpětí pružiny (čtyři stupně), přední brzda hydraulická, ocelový kotouč o průměru 260 mm, zadní brzda hydraulická, ocelový kotouč o průměru 240 mm, přední pneumatika o rozměru 120/70 R14, zadní pneumatika o rozměru 14/60 R13, výška sedla nad zemí 790 mm, objem palivové nádrže 12 litrů, pohotovostní hmotnost 168 kg,

Cena včetně DPH: 99 900 Kč

EVOX702EVOX703EVOX704EVOX705EVOX706EVOX707EVOX708EVOX709EVOX710EVOX711EVOX712EVOX713



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama