Test BMW C 650 GT: nadaný všeuměl

Zima se pomalu hlásí ke slovu a zazimování našich miláčků je v plném proudu. V tento pro motorkáře nevlídný čas by něco bodlo s komfortnější ochranou proti této nepřízni. BMW C 650 GT mi do toho pasuje.

Maxiskútr nebo už motorka? Tuto otázku slyšíme často u představení stále objemnějších strojů s automatickou převodovkou a dokonalou ochranou proti nepřízni počasí. Můj názor je, že BMW C 650 GT je pořád čistokrevný skútr a to nejen napohled. Základní konstrukce je jasná, nohy máte na pevné podlaze a mezi koleny zeje velký prostor a najdete zde objemné odkládací prostory. To vše umožňuje pohonný agregát, jenž je uložen nízko a prakticky v jedné rovině s převodovkou a kyvnou vidlicí. Sekundární pohon je řešen pomocí kompletně zakrytého článkového řetězu. Konstrukce motoru je ovšem velkým přiblížením se k motocyklovému pojetí. Řadový dvouválec o objemu 647 ccm s max. výkonem 60 koní a největším točivým momentem 66 N.m naznačuje velkou chuť do pohybu a o žádné ploužení rozhodně nepůjde. Přesazení čepů klikového hřídele o 90° vybudí tu odpovídající dynamiku po přidání plynu. V tomto případě bylo nutné použít dva vyvažovací hřídele k eliminaci vibrací motoru a povedlo se, musím uznat.

Dvouválec po ostřejším přidání plynu jen lehce zarezonuje a bez známek mechanických rázů táhne plynule vpřed. Motor se stal součástí rámu a zhutnil tak jeho tuhost, což se významně projevuje ve stabilitě v zatáčkách obzvláště při svižnější jízdě. V těchto případech má většina skútru tendenci se kymácet a BMW C 650 GT drží příkladně stopu. Napomáhá tomu i celková konstrukce podvozku včetně mohutné zadní kyvné vidlice odpružené excentrickým tlumičem. Ovšem tyto pevné a tuhé díly také něco váží a hmotnost lehce přes 260 kilogramů není zanedbatelná. Nějakou tu sekundu to trvá než automatika pohne s celou tou hmotou, ale jakmile se to vše rozpohybuje tak se váha vytratí a už vám nic nebrání v rozletu.

Je načase odzkoušet brzdový systém, v případě BMW jsem si tak dopředu jist, že nenajdu problém a první ostřejší zásahy do brzdových páček mi to potvrdily. Jen připomínka pro nás zvyklé spíše sedlat běžné motocykly s klasickou manuální převodovkou. Pozor na“ spojkování“, zde najdete jen brzdy! Dva kotouče vpředu s dvoupístkovými třmeny a podpora zadního kotouče je víc než dobrá. ABS už nabízí BMW ve standardu a za ty léta různých modifikací v bezpočet modelů má s ním opravdu velké zkušenosti. Co mě ještě zaujalo? Parkovací brzda zakomponovaná do bočního stojanu. Nemusíte složitě tahat za páku nebo nějaké táhlo, vše se vyřeší vyklopením či zaklopením stojánku.

Tak jak to bude s tím komfortem při cestování? A skútr že je jenom do města? C 650 GT se rozhodně nebojí delších přejezdů a troufnu si říci, že zvládne i několikadenní výjezdy. Přední nafouklé kapoty společně s výborně vyřešeným elektricky ovládaným čelním štítem vás slušně ochrání jak před větrem tak deštěm. Sedlo řidiče je přizpůsobeno maximálnímu pohodlí a nemusíte složitě hledat ideální polohu neboť prostoru je před vámi až dost a nohy si libovolně můžete poskládat do několika opěrných bodů. Komu by to ještě nestačilo k úplnému relaxu za jízdy, tak není problém si pořídit vyhřívaná sedadla a rukojeti, samozřejmě za příplatek.

Přístrojová deska má vše co by dnešní moderní maxiskútr nebo motocykl měl mít. Digitální věk je zde hodně patrný, ale potěší i velký analogový otáčkoměr. Aktivace systému denního svícení automaticky zhasíná podsvícení přístrojové desky, což je rozumný počin. Dostatek prostoru pod sedačkou o objemu 60 litrů zde umožňuje bez problému odložit dvě integrální přilby a pod řídítky navíc najdete také dvě docela prostorné schránky nabízející uložení věcí, které potřebujete mít rychle po ruce. Nakonec zhodnotím zpětná zrcátka, což by asi byla jediná technická výtka k tomuto stroji. Jejich kmitání na pružných uloženích byl někdy děsivý, ale při určitých, spíš vyšších rychlostech se zvolna vytrácel. Pro někoho nepodstatný problém, ale pro mě je zásadní pohled nejen dopředu, ale hlavně odraz periferního vidění mi neustále zůstává v zrcadle a chvilkami mě z toho bolelo oko. A nakonec výtka ekonomického rázu. Cenovka skoro tři sta tisíc je fakt rána, ovšem na druhou stranu BMW vám nabízí i v motocyklové sekci nejnovější technologie a komfort, takže C 650 GT si určitě svého kupce najde.

A do jaké škatulky s ním? Do města nebo na delší projížďky? Obě varianty jsou možné a záleží na vyžití řidiče respektive využití nabízených možností ze strany C 650 GT. Je to takový všeuměl a těžko se bude zařazovat do jednoho směru. Pokud si zrovna vybíráte, jaký stroj si do vaší garáže pořídíte, zkuste se podívat i na test dalších maxiskútrů, Yamaha TMAX a Suzuki Burgman 650 Executive.

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec, čtyři ventily na válec, rozvod DOHC. Vrtání a zdvih 79 x 66 mm, zdvihový objem 647 ccm, kompresní poměr 11,6:1. Největší výkon 44,0 kW (60 k) při 7500 1/min, největší točivý moment 66 N.m při 6000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání se suchou skříní a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Automatická převodovka - variátor, sekundární převod řetězem.

Podvozek: Mostový rám. Přední klasická vidlice, zdvih 115 mm. Zadní kyvná vidlice, zdvih 115 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 270 mm, dvoupístkové třmeny. Vzadu jednoduchá kotoučová brzda, integrovaný systém ABS. litá kola z lehkých slitin. Pneumatiky 120/70 R15 vpředu a 160/60 R15 vzadu. Rozvor 1591 mm, výška sedla nad zemí 780 mm, Provozní hmotnost (suchá) 261 kg. Objem palivové nádrže 16 litrů.

Cena: 283 700 Kč včetně DPH

1 BMW C650 GT test071 BMW C650 GT test091 BMW C650 GT test101 BMW C650 GT test011 BMW C650 GT test021 BMW C650 GT test031 BMW C650 GT test041 BMW C650 GT test051 BMW C650 GT test061 BMW C650 GT test111 BMW C650 GT test121 BMW C650 GT test131 BMW C650 GT test141 BMW C650 GT test151 BMW C650 GT test161 BMW C650 GT test171 BMW C650 GT test181 BMW C650 GT test19



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama