Test BMW C Evolution: německá elektrifikace
- Publikovno: 17.8.2018
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Velké automobilky jako Nissan, Toyota, VW a další už mají ve svých modelových řadách jeden a více elektromobilů. Ne všechny však zahrnují i divizi jednostopých vozidel, jako má BMW. Právě ta nabízí skútr C Evolution jako řešení mobility do velkoměsta.
Skútr BMW C Evolution se v sériové podobě prodává čtvrtým rokem, ovšem pokud jste chtěli mít skútr od českého prodejce, máte příležitost až od letošního roku. Vybírat můžete ze dvou variant podle dojezdu 100 km, případně 160 km u verze Long Range. My jsme dostali do rukou na test tu první, kterou můžete řídit s řidičským oprávněním skupiny „B“ a zajímalo nás, jak moc bude odpovídat dojezd v každodenním, převážně městském, provozu.
Hliníková konstrukce je nosnou částí motocyklu a pokud byste se podívali pod kapotáž skútru, zjistili byste, že je téměř doslova pokrytá bateriemi o kapacitě 8 kWh. Lithium-iontová baterie s nominálním napětím 133V je tvořena třemi moduly, z nichž má pak každý ještě dvanáct 60 Ah článků. Tyto akumulátory tvoří téměř tři čtvrtiny hmotnosti skútru z jeho celkové hmotnosti 275 kilogramů.
Tu pocítíte okamžitě, jakmile budete manipulovat se skútrem na místě. Dá zabrat i silnému chlapovi, naštěstí je C Evolution vybaven zpátečkou, která vše velmi ulehčí. Stačí podržet stisknuté tlačítko „R“, přidat lehce plyn a motocykl začne couvat. Zpátečku si vychvalovala i kolegyně v redakci, která se skútrem do města vyrazila také. Hmotnost dole a uprostřed zajišťuje nízké těžiště, ze kterého plyne velmi dobrá ovladatelnost během jízdy.
Synchronní motor chlazený kapalinou je uložen poblíž zadního kola a jeho maximální výkon je 35 kW, kroutící moment je 72 Nm a využít je můžete v celém rozsahu otáček od nuly do 4500 1/min. Z nuly na sto dokáže zrychlit za 6,8 sekundy. Ostatní elektronika v motocyklu je obsluhována dalším 12V akumulátorem, nějak pořád pátrám, proč tomu tak je?
Skútr je vybaven TFT displejem, kde kromě rychlosti vidíte i údaje týkající se spotřeby a dojezdové vzdálenosti. Místo otáčkoměru jsou tu dva ukazatele, Power - na kolik výkonu jedete a Charge - množství rekuperované energie. Displej je velmi dobře čitelný i za ostrého slunečního světla. C Evolution neoplývá nijak velkými odkládacími prostory, pod sedlo vám vejde otevřená helma a do schránky pod řídítka uschováte tak možná telefon s peněženkou.
Musím se přiznat, že jsem byl mírně zaskočen, když jsem C Evolution nastartoval. Nic se totiž nestalo, tedy kromě rozsvíceného displeje. Motor nevydal žádnou hlásku, a tak jsem chvíli přemýšlel, jestli jsem někde neudělal chybu. Stačilo však zatáhnout za plynovou rukojeť a skútr se plynule dává do pohybu. No plynule, ono to zrychlení je tedy dost markantní. Z nuly na padesát to dá pod plným plynem za 2,8 sekundy, v tomhle je prostě oproti běžným skútrům i motocyklům nedostižný. Můžete klidně hned od začátku dát „full gas“ a bez obav zapojit do práce všech 48 koní, C Evolution je totiž vybaven systémem proti prokluzu zadního kola.
Skútr pořádně zatahuje až do nějakých 110 km/h, elektronicky má omezenou maximálku na 120 km/h, ale nejpohodlnější cestovní rychlost je kolem 80 km/h. To totiž nízký plexi štít zajistí komfortní svezení a navíc, čím rychleji jezdíte, tím méně kilometrů na plně nabitou baterii ujedete. Dobře pracoval i podvozek C Evolutionu, který bez problémů pohltil veškeré nerovnosti včetně neoblíbených retardérů.
BMW C Evolution disponuje čtyřmi jízdními režimy. Nejčastěji jsem jezdíval na Road, kde se motocykl chová jako klasický skútr, ovšem jakmile pustíte plyn a nepřidáváte, začne automaticky rekuperovat zadním kolem a tím pádem i zpomalovat. Naučil jsem se s ním jezdit dokonce i tak, že jsem téměř vůbec nebrzdil, ale i když jste zmáčkli brzdovou páčku, kotoučové brzdy vám zajistili rychlejší zastavení. Mají plynulý nástup a jsou dostatečně silné k tomu, aby zastavili téměř tří metrákového mastodonta.
Ačkoliv jsem se snažil jezdit co nejvíce úsporně, nikdy jsem se skútrem neujel více než 90 kilometrů. Spotřeba se mi pohybovala kolem 9kWh na 100 km. Dobíjet můžete C Evolution doma z klasické zásuvky, kde na 80% dobijete za necelé tři hodiny, 100% vám zabere přibližně 8 hodin, ideální je tedy skútr dobíjet přes noc. Druhou možností je využití veřejných dobíjecích stanic, ale ani tady se čas nijak významně nezkrátí. To je bohužel velkým mínusem u tohoto jinak velmi pohodlného skútru. Na výlety to rozhodně není, pokud tedy nejedete někam poblíž, kde budete mít tři hodiny času na opětovné dobití alespoň 80%.
I přes tento poměrně velký nedostatek jsem si skútr zamiloval pro jeho okamžitý nástup výkonu a přísun krouťáku, díky němuž jste byli na křižovatkách neporazitelní. Ovšem zpátky na zem vás zase vrátí pohled do ceníku, kde základní cena začíná na částce 367 500 Kč a to jste se ještě nepodívali do katalogu s příplatkovými doplňky.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený elektromotor uložený v kyvném rameni. Největší výkon 35 kW (48 k) při 4650 1/min, největší točivý moment 72 Nm. Bezestupňová automatická převodovka.
Pohonné ústrojí: Pohonné kyvné rameno s ozubeným pásem a ozubeným kolem na zadní nápravě.
Podvozek: Hybridní rám s nosným pouzdrem baterie slitina hliníku / ocelové trubky. Brzdy kotoučové o průměru 270 mm. Pneumatiky 120/70 R15 vpředu a 160/60 R15 vzadu. Rozvor 1610 mm, výška sedla nad zemí 765 mm, provozní hmotnost 275 kg. Kapacita baterií 12,69 kWh.
Základní cena: 367 500 Kč
foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 17.8.2018
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- dnes - Oficiální startovní listiny na rok 2025
- včera - Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP
- 19.11. - Testu vévodil Alex Marquez
- 19.11. - Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez
- 19.11. - Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro