Test Piaggio 1 Active: čistě elektricky
- Publikovno: 19.8.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Piaggio One vstoupilo na trh se svým prvním elektrickým skútrem. Nabízí jej hned ve třech variantách lišících se dojezdovou vzdáleností a výkonem elektromotoru. My jsme si na test vzali tu nejvyšší řadu Active, která slibovala dojezd až 85 kilometrů v režimu Eco. Méně zkušení jezdci ocení i zpátečku, kterou je tento skútr vybaven.
Pro mateřskou Piaggiou Group není model Piaggio One první vlaštovkou na poli elektrických skútrů. Tou první byla Vespa Elettrica, kterou jsme v naší redakci měli možnost před dvěma roky otestovat. Její vstup však do tohoto segmentu nebyl moc povedený, ačkoliv to nebyl vůbec špatný motocykl. Její pořizovací cena byla vysoká a zas až tolik výhod oproti běžným skútrům se spalovacími motory neměla, aby oslovila široké pole zákazníku. Bude druhý pokus s modelem Piaggio 1 úspěšnější?
Piaggio 1 je nabízeno ve třech variantách, 1, 1+ a Active. Základní verze 1 má výkon 1,4 kW a maximální rychlost omezenou na 45 km/h, slibuje dojezd až 55 km. Prodejní cena začíná na částce 89 900 Kč, o deset tisíc korun je dražší verze 1+, která má parametry stejné, ale dojezd se zvýší až na 100 km. Na obě tyto verze vám stačí řidičský průkaz na moped. Nejdražší variantu Active však můžete řídit, pokud vlastníte alespoň řidičské oprávnění na automobil, tedy skupinu B. Motor má výkon 3 kW a můžete na ní jet maximální rychlostí až 65 km/h. Dojezd se tabulkově pohybuje od 66 do 85 kilometrů v závislosti na zvoleném jízdním režimu, a to je v případě, že dojíždíte za prací přes celou Prahu, menším adrenalinovým zážitkem.
Líbil se mi svěží design městského motocyklu. Jeho minimalistické štíhlé tvary v sobě mají značný kus italské elegance, stylu i mladistvosti. Podle klasické kravaty na předním štítu s integrovanými LED světly poznáte, že patří „jednička“ do rodiny Piaggio skútrů. Zajímavým prvkem je také šestiúhelníkový vzor, inspirovaný logem Piaggio, který je umístěný na předním štítu a také na bočních panelech. Sympatie si tento skútr u nás získal za kvalitní zpracování a za možnost výběru až ze šesti variant. Žlutá barva Sunshine Mix našemu testovanému skútru náramně slušela.
Sedlo má dvojitý kryt a lesklou boční úpravu a jako jeden z mála ve své kategorii, pod ním nabízí úložný prostor, do kterého se vám vejde otevřená helma, rukavice i lehčí letní bunda. Když už jsme pod sedlem, musím zmínit Lithium-Iontovou 2,3 kWh baterii, která je uvnitř podsedlového prostoru přichycena pomocí gumového pásku. Snadno a rychle ji lze vyjmout a můžete ji tak dobít doma nebo v práci, díky čemuž si zvýšíte dojezd baterie a zároveň tak tímto způsobem vyřešíte malý dojezd skútru. Baterii lze samozřejmě dobíjet i ve skútru. Na 80% jsem baterii z běžné sítě dobila za necelé 4 hodiny, do plna mi to zabralo téměř 6 hodin. Skútr má funkci rekuperace, ale je to spíše kvůli vašemu dobrému pocitu, neboť se tím dojezd nijak zásadně nezvýší.
Sedlo je ve výšce 770 mm, snadno z něj dosáhnete na zem a díky velkému prostoru mezi sedlem a zadní deskou štítu se na něj i lehce nastupuje. V žádném případě nemáte pocit stísněnosti, trojúhelník sedlo-noha-řídítka je tu dobře vyřešen, a vy si tak dokážete naleznout pohodlnou jízdní pozici a zároveň snadno dosáhnete na všechny ovladače na řídítku. Po usednutí nelze přehlédnout háček na tašku, který je před vašima nohama a po jehož levé straně naleznete USB port s vodotěsným gumovým krytem. Bohužel už tu není žádná schránka na smartphone nebo na odložení drobností.
Barevný digitální 5,5palcový LCD displej je vybaven senzorem, který reaguje na aktuální světelné podmínky. Je dobře čitelný a zobrazují se na něm veškeré potřebné informace od rychloměru, počtu ujetých kilometrů, zvoleného jízdního režimu, až po dojezd kilometrů nebo stav baterie v procentech.
Ačkoliv jsme měli na test nejsilnější variantu Active s elektromotorem o špičkovém výkonu 3 kW, na svižné rozjezdy z křižovatek jako u ostatních skútrů můžete zapomenout, a to i v režimu Sport. V něm alespoň nemáte pocit, že brzdíte dopravu a všechna vozidla na vás zezadu tlačí. Pokud si nastavíte režim Eco, předjede vás na křižovatce i cyklista, mimo to, že jedete opravdu velmi, velmi pomalu. V režimu Eco je totiž maximální rychlost omezena na 25 km/h, což jsem využila jen při jízdě v samotném centru Prahy, a to vlastně jen proto, abych si to zkusila.
Jednou velkou překážkou tomuto skútru jsou kopce. Po rovině si to jede celkem slušně, z kopce dokáže i zrychlit, ale jakmile se před vámi objeví kopec, zažijete pocit zpomalování rychlosti, i když máte plynovou rukojeť na doraz. U mě to nebylo tak razantní, ale o 20 kilogramů těžší kolega z redakce tlačil skútr i očima, aby už byl na vrcholku kopce.
Na druhou stranu, k dobru mu hrají jeho kompaktní rozměry, snadno jej zaparkujete, nikde nepřekáží a pokud stojíte z kopce, pomocí zpátečky s ním snadno vycouváte zpět. Skútr nedisponuje žádným sekundárním převodovým stupněm, nemá ani řetěz ani řemen. Díky tomu je tak údržba o tento skútr opravdu jen minimální. Elektromotor je umístěn v náboji zadního kola, produkuje výkon 2 kW, resp. špičkový výkon je 3 kW.
I když je skútr obut na desetipalcových kolech a podvozek má tvořen jedním předním teleskopickým tlumičem a párem zadních tlumičů, není jízda na něm nijak nepříjemná. Celkem obstojně se pere s dlažebními kostkami i s přejezdy tramvajových pásů. Piaggio váží 94 kilogramů, ale během jízdy jeho hmotnost není vůbec znát. Hravě s ním prokličkujete mezi auty a vejde se i do mezer, kam byste se s běžným skútrem jistojistě nevešli. Brzdy jsou tvořeny jedním kotoučem vpředu a jedním vzadu. Mají dostatečný výkon na to, aby dokázali zbrzdit skútr, tak jak potřebujete.
Celou dobu testu jsem přemýšlela, do jaké kategorie tento elektrický skútr zařadit. V porovnání s běžnými skútry byl pomalý a líný, ale oproti mopedům měl života na rozdávání, a navíc je díky měkkému sedlu pohodlnější. Líbily se mi jeho moderní tvary, ocenila jsem možnost vyjmutí baterie a její dobíjení u nás v kanceláři nebo doma. Na dojíždění na kratší úseky, ale i na proplétání v centru měst, to může být zajímavá volba.
Technické údaje:
Motor: Vzduchem chlazený elektromotor Piaggio s rekuperačním systémem KERS. Výkon 2 kW, špičkový výkon 3 kW. Maximální rychlost 65 km/h. Lithium-iontové akumulátor Piaggio 2,3 kWh, vyjímatelný, hmotnost baterie 15 kg, doba nabíjení 6 hodin. Dojezd 66 km v režimu Sport, 85 km v režimu Eco. Elektrický startér.
Pohonné ústrojí: Převodovka automatická, motor umístěn v náboji zadního kola.
Podvozek: Trubkový ocelový rám. Vpředu jednoduchý teleskopický tlumič, vzadu dva tlumiče. Vpředu a vzadu jednokotoučová brzda, průměr 175 mm. Pneumatika přední o rozměru 120/70 ZR10 a 120/70 ZR10 vzadu. Rozvor 1220, výška sedla nad zemí 770 mm, provozní hmotnost 94 kg.
Barevné provedení: bílá Forever White, žlutá Suhshine Mix, šedá Forever Grey, modrá Arctic Mix, zelená Forest Mix a černá Forever Black
Cena: 109 900 Kč
foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 19.8.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- 21.12. - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- 21.12. - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
Další z rubriky
- 17.12. - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 15.5. - Oruga Unitrack: první elektrický monotrack
- 2.2. - Motosalon 2024 Brno: čtyři haly plné zážitků
- 20.12.2023 - Honda SC e: Concept: koncept elektrického skútru