Test Piaggio MP3 500 LT Business
- Publikovno: 12.6.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Jezdit do práce s tímto strojem pro vás bude radostí. Nejen, že se s MP3 odreagujete, ale hlavně vám odpadne popojíždění v kolonách s ostatními automobily během ranní či odpolední špičky.
Někdy se vám dostane do rukou motocykl, který jste ani původně neměli v plánu. Přesně tohle potkalo mě. Kolega z naší redakce mi říká, jedeš do Prahy vracet mašinu, vezmi tam ještě něco dalšího. Venku je krásně, byla by škoda to nevyužít. Nedávno jsme testovali švýcarské Quadro4, první čtyřkolový skútr a tak mě napadlo, že by nebylo špatné zkusit zase nějakou tu raritku. Zvedla jsem telefon, zavolala do Aspiritu a odpoledne už jsem si s úsměvem na rtu přebírala tříkolovou italskou krasavici MP3 500 LT Business, na kterou vám bude stačit základní řidičský průkaz na automobil, skupiny B. Povinnou výbavou je také helma, bez ní na ní jezdit nemůžete.
Mám ráda první setkání, nejen s lidmi, ale i s motocykly. Kolem žaludku máte takový lehce svíravý pocit, který však po pár minutách ustává a vy buď víte, že to bude fungovat, nebo už se příště nebudete chtít setkat. S MP3 to zajiskřilo a já věděla, že budeme kámošky. Celkový vzhled vám dává jasně najevo, že to bude stroj s italskými kořeny. Je svěží, dynamický, sportovní, ale zároveň i lehce elegantní, k tomu hlavně přispívá hnědé kožené prošívané sedlo, pod nímž se ukrývá padesátilitrový úložný prostor, který bez problémů pojme dvě integrální helmy a ještě k tomu můžete přihodit dva svetříky a malou kabelku. Otevíráte ho pomocí klíče nebo stiskem tlačítka umístěného pod řídítky, což jsem během testování uvítala. Nemusíte totiž vypínat motor, abyste si otevřeli podsedlový prostor, zmáčknete jenom tlačítko, rychle uložíte co potřebujete a bez toho aniž byste znovu startovali, můžete vesele pokračovat ve vaší jízdě dál. Když budete jezdit do práce, tak se vám tam v pohodě vejde notebook, batoh, taška a mnoho dalších nezbytných maličkostí. Pod sedlem ještě najdete 12V zásuvku. Pokud by vám tento prostor byl málo, můžete si dokoupit dalších padesát litrů a to v podobě horního kufru, který je navíc vybaven opěrkou a tu rozhodně uvítá váš spolujezdec.
Ještě než se vrátím zpět ke vzhledu motocyklu, od kterého jsem odběhla kvůli úložnému prostoru, který já tady považuji za jednu z nejzásadnějších informací, musím zmínit další malou úložnou schránku, kterou byste totiž mohli lehce přehlédnout. Je umístěna nad budíky, moc do ní nevejde, tak telefon a peněženka, ale je navíc vybavena USB portem. Velký plexištít je manuálně stavitelný do třech poloh a v pohodě vás ochrání i během vyšší rychlosti. Oproti minulému modelu je Piaggio MP3 500 LT kratší, ale na pohodlí jezdce ani spolujezdce to vliv nemá. Sportovní vzhled doplňuje stříbrná koncovka výfuku umístěná na pravé straně. Aby se vám motocykl samovolně nerozjel, máte tu ruční brzdu, která dobře funguje i při mírném kopci. Samozřejmostí ve výbavě je také centrální stojan, ovšem pro drobnou dívku, bude docela problém dostat na něj 276 kilo váhy.
Digitální displej má po stranách dva analogové budíky, vlevo je rychloměr spolu s ukazatelem stavu paliva v nádrži, vpravo najdete otáčkoměr s ukazatelem teploty chladící kapaliny. Na displeji vidíte venkovní teplotu, čas, celkový stav kilometrů a pomocí tlačítka umístěného na pravém řídítku si můžete měnit i informace o dojezdu na nádrž, nebo vidíte, kolik kilometrů ujedete na jeden litr paliva. Tenhle údaj není moc častý a tak jsem si prvně během jízdy myslela, že to je aktuální spotřeba, akorát bylo divný, že čím víc jsem jela rychleji, tím ta čísla šla dolů. Tedy ono už bylo dost divný, že mi to po městě ukazovalo spotřebu 20 litrů. No jasně, samozřejmě že jsem přehlédla drobná písmenka km/l, která jsou u tohoto údaje uvedena, a která vše jasně vysvětlovala.
K digitálnímu displeji si můžete dokoupit multimediální kit, pomocí kterého se přenášejí data do vašeho smartphonu. Tento kit vám zobrazuje data o průměrné a aktuální spotřebě a rychlosti, okamžitému výkonu a točivému momentu, o náklonu skútru. Rovněž informuje a varuje při kritickém náklonění a analyzuje celkový stav skútru. Na aplikaci Piaggio Group si můžete zobrazit mapy, naplánovat trasy nebo vyhledat různá místa, například nejbližší čerpací stanici. V případě odcizení skútru si na vašem telefonu můžete najít jeho aktuální pozici.
Na závěr jsem si nechala to nejdůležitější, tři kola s pětipaprskovými ráfky. Dvojice předních 13„ kol umístěných na výkyvných ramenech má elektro-hydraulický systém zamykání přední nápravy ERL, Electric Roll Lock, díky němuž můžete parkovat bez použití stojanu, ale i při zastavování na semaforech nebudete muset sundavat nohy na zem. Aktivace systému je zcela jednoduchá, provádí se pomocí tlačítka umístěného na pravé straně řídítek. Naštěstí to nelze zamknout v jakékoliv rychlosti, funguje to až pod hodnotou 10km/h. Odemyká se dvěma způsoby, buď opět pomocí tlačítka na řídítku nebo pouhým přidáním plynu. Oba úkony jsou navíc doplněny hlasitým pípnutím. Skútr je také vybaven čidlem umístěném v sedle, takže pokud na něm nebudete sedět, ERL systém se neodblokuje a tak i když budete přidávat plyn, motocykl vám bude stále stát stabilně a nepřevrátí se ani na jednu stranu. Pod digitálním displejem jsou kontrolky, na kterých vidíte, zda-li je systém zablokován či nikoliv, vidíte tam také, kontrolku zatížení či zataženou ruční brzdu.
Sluníčko svítí, nálada na lodi je výborná a tak vyplouvám do centra naší stověžaté matičky. Jo jasně, myslíte si, že jedu na nákupy, ale já na to pobíhání po módních obchodech moc nejsem, raději jedu navštívit kamaráda, který shodou okolností testoval Yamahu Tricity a tak jsem zvědavá co na to bude říkat. Otáčím klíčem, usedám na sedlo, zhasíná kontrolka zatížení, odblokovávám ruční brzdu a vida, další kontrolka zhasíná. Lehce přidávám plyn a cítím, jak se uvolnila stabilizace, vše funguje jak má. Po pár projetých křižovatkách ztrácím svoji nedůvěru ve stabilizační systém a ještě než dojedu do centra, už se chovám jako starý mazák. Dojíždím na křižovatku, rozbliká se na mě kontrolka stabilizace, to je signál, že jedu rychlostí nižší než 10 km/h a tak můžu zaaretovat kola a nohy nechávám v poklidu na svém místě. Počkám si na zelenou, ne na peprmintku, ale na barvu na semaforu, přidám plyn a mažu zase dál. Dejte si však pozor na dvě věci, jakmile zablokujete stabilizační systém, můžete zapomenout na jakékoliv myšky kolem aut, opačně je potřeba mít na vědomí, že okamžitě po odblokování ztrácíte stabilitu a může se vám tříkolka překlopit na jednu či na druhou stranu.
S Piaggiem se mi jede moc dobře, je obratné, lehké, veselé, jízdní vlastnosti jsou hodně podobné motocyklům, jen je MP3 díky dvěma předním kolům více stabilní. To však neznamená, že budete zkoušet jízdu na kolínko. Všechno má své meze a i úhel náklonu není nekonečný. Veškeré silniční nerovnosti vyrovnává s lehkostí a vy téměř nepociťujete, že jste jedním předním kolem projeli menší dírou, tedy poznáte to a to dost jasně, proletíte-li dírou zadním 14“ kolem. To vám vaše záda zrovna moc nepoděkují a spolujezdec už vůbec ne. Zkoušela jsem zešikma najíždět na chodník, jak se MP3 vyrovná s nerovností při přejíždění obrubníku. Tohle pro ni nebyla žádná překážka, s hravostí ji překonala a já vůbec neměla pocit, že bych nějak ztratila stabilitu. Brzdy mají pomalejší nástup a jestli chcete ostře zabrzdit, musíte za ně pořádně vzít a tak pokud jedete svižně, používejte obě páčky najednou. Pravá brzdí předek, levá zadní kolo. Máte také ještě jednu možnost a to použít nožní brzdu, která brzdí všechna tři kola najednou a díky níž dostal tento motocykl homologaci k řízení s řidičským průkazem skupiny B. Posaz jezdce je tak pevně daný. Po městě a v malých vzdálenostech to nijak nevnímáte, ale pokud se vydáte na delší trasu, tak byste rozhodně uvítali možnost posunout si vaše nohy více dopředu a udělat si větší komfort. Levá celkem jde, ale tu pravou nikam nedáte.
Doprava v centru houstne a tak se za Mánesem vydávám za mladíkem jedoucím na malém skútru, ovšem hned u Národního divadla se mi ztrácí. V úzkých uličkách se mezi stojícími a jedoucími auty proplétá mnohem snáz. Moje Piaggio je širší a tak se místy mezi tyto vozy nevejdu a musím čekat v koloně, až se dostanu někam, kde budu mít více prostoru k předjetí. Už jsem v centru, kde na mě nedočkavě čeká kamarád, bere mi helmu a vyráží objet kolečko, aby si vyzkoušel MP3. Po pár minutách se vrací se spokojeným výrazem na tváři. Chválí si lehkost ovládání, stabilitu i zdolávání nerovností. Jsem ráda, že to vidí stejně jako já.
Motor si MP3 vypůjčila z jiného modelu svojí italské stáje a to ze skútru X10 500 Executive. Kapalinou chlazený jednoválec se zdvihovým objemem 493 ccm podává výkon čtyřiceti koní při 7250 otáčkách. Motor zabírá v celém rozsahu a tak můžete i v nízkých otáčkách očekávat téměř okamžitou odezvu po přidání plynu. Chod motoru je uhlazený a necítíte v rukou žádné vibrace. Pro cestování po městě je skútr přímo stvořený, průměrná spotřeba paliva mi dělala kolem 4 litrů, za městem to vyskočilo na 4,5 l, ovšem po najetí na dálnici jsem hravě překročila hranici pěti litrů. I tak to ovšem nejsou nijak závratná čísla. Rychlost 130 km/h není pro Piaggio žádný problém. Větrný štít vás chrání a vy nijak nepociťujete, že byste jeli tak rychle. Při vyšších rychlostech už však Piaggio ztrácí na své stabilitě a začínáte vnímat negativní vliv větru. Každopádně maximální povolená rychlost na dálnici ji svědčí a tak nemusíte pokoušet osud, nebojte, však vy je všechny ve městě předjedete a ještě si uženete pořádný náskok.
Mně osobně velmi příjemně překvapil podvozek, který v souladu s dvěma předními koly žehlil zdatně veškeré nerovnosti. Skútr se příjemně vede, dobře drží stopu a jakmile si na něj zvyknete, oceníte hlavně jeho stabilitu. Já za sebe ještě kladně hodnotím velikost úložného prostoru. Ačkoliv je motocykl celkově širší než běžné skúry a jeho pořizovací cena nepatří mezi nejlevnější, vynahradí vám to komfortem, bezpečím a pokud si přikoupíte vyhřívané rukojeti a deky na nohy, můžete jezdit pohodlně i v nepříznivém počasí a tak stále šetřit váš čas, který byste v automobilu prostáli někde v dopravní špičce na silnici. No a hlavně, nemusíte si kvůli tomu rozšiřovat váš řidičský průkaz. Jenom přesedláte na jiný, mnohem zábavnější, stroj.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec se čtyřmi ventily a dvojitým zapalováním. Vrtání a zdvih 94 x 71 mm, zdvihový objem 493 ccm. Největší výkon 40 k (29,5 kW) při 7250 1/min, největší točivý moment 45,5 N.m při 5250 1/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování. Elektronický imobilizer.
Pohonné ústrojí: Sekundární převod plynulým variátorem CVT, automatická odstředivá spojka v olejové lázni.
Podvozek: Dvojitý kolébkový rám z oceli, vpředu lichoběžníková ramena s hydraulickými tlumiči, vzadu dva hydraulické tlumiče. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 258 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm. Pneumatiky dvě 110/70 R 13 vpředu a 140/70 R 14 vzadu. Rozvor 1550 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, provozní hmotnost 276 kg, objem palivové nádrže 12 litrů.
Cena: 229 990 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 12.6.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro