Test Quadro4: čtyřkolový skútr z Marsu

Nesnáším ranní vstávání, ale tentokrát mi to ani nevadí, jedeme totiž testovat zajímavou novinku, první čtyřkolový skútr na světě, Quadro4, který můžete řídit s řidičským oprávněním skupiny B.

Roztahuji závěsy a zatraceně, tohle jsem nečekala, venku lije jako z konve a prší celou cestu až do německého Luhe, kde se máme s tímto zázrakem setkat. No nic, nejsme z cukru a na druhou stranu, švýcarský výrobce Quadro Vehicles S.A. uvádí, že jejich skútr nemá s mokrým a kluzkým povrchem žádný problém, tak si alespoň ověříme, jak na tom se stabilitou opravdu je.

Před cestou si ještě procházím náš článek o představení Quadra4 a kolegův test Quadro 350D, ať jsem vyzbrojená informacemi. Jednoznačná pecka, kterou se může Quadro4 pyšnit, je hydraulická naklápěcí technika HTS (Hydraulic Tilting System), která je použita jak na předních kolech, tak i na těch dvou zadních. Tento systém umožňuje náklon až 45° a věřte mi, že se to naklopit dá. Dva hydraulické válce jsou propojeny příčnými rameny a zároveň nahrazují tlumiče, uprostřed nich je tzv. vyrovnávací nádobka. Válce jsou navíc propojeny trojcestným ventilem, který lze uzavřít a díky tomu můžete bez problémů zastavit na šikmé ploše v kopci. Uvnitř válců je tlakový vzduch a olej a při náklonu dochází pouze k přesunu oleje pomocí dvou pístových motorů. Zadní osa funguje stejně jako ta přední, pouze s tím rozdílem, že je vyrovnávací válec umístěn u pravého válce a ne uprostřed. Sekundární převod je řešen pomocí dvou kevlarových řemenů. Je přímo fascinující pozorovat během jízdy, jak celý systém funguje, jak se naklápí kola do stran nebo vyrovnávají výškové nerovnosti na vozovce.

Za zmínku také stojí brzdný systém. Vpředu i vzadu máte dvě kotoučové brzdy o průměru 240 mm. Kotouče jsou děrované a vroubkované. V tomto případě se však nejedná o design, ale vroubky tu mají svůj smysl. Výřezy mají tvar půlměsíce a pokud použijete ruční brzdu, tak se do všech čtyřech kotoučů zasunou železné čepy, které slouží jako aretace. Nemyslete si však, že to funguje jako u auta, abyste mohli použít ruční brzdu, musíte otočit klíčem ve spínací skříňce co nejvíce doleva, v této poloze ho musíte držet a současně s tím můžete zatáhnout páčku, kterou máte pod sedlem na pravé straně. Pokud stojíte v kopci a hrozilo by vám rozjetí, stačí pouze sešlápnout brzdový pedál na pravé straně. Během jízdy můžete používat pravou i levou páčku. Pokud zmáčknete pouze pravou, brzdí vám jen předek, pokud pouze levou, bude vám brzdit přední i zadní brzdy současně. Co se mi velice líbilo, bylo použití obou páček současně, když jste třeba dojeli na křižovatku a museli jste zastavit, abyste dali přednost ostatním vozidlům. Normálně byste měli dát nohy na zem, abyste se nepřevrátili, ale u Quadra4 stačí současně zmáčknout obě páčky, uzamkne se vám systém naklánění ve vzpřímené poloze a máte o starost méně. Systém naklánění si samozřejmě můžete uzamknout v jakémkoliv náklonu i pomocí páky Lock/Unlock umístěné před vaším levým kolenem. Dolů uzamykáte, nahoru odemykáte.

Quadro Vehicles S.A. je dceřinou společností designového a vývojového centra Marabese v Miláně a to se jednoznačně projevuje na celkovém vzhledu novinky Quadro4. Hned na první pohled ve mě tento stroj evokoval kosmické vozidlo či zvláštní druh minielektromobilu. Ovšem jakmile usednete za jeho řídítka, automaticky přepnete do módu motocyklového jezdce. Vzhled je opravdu unikátní a moderní, dílensky je stroj velmi dobře zpracovaný. Ostře řezané rysy s velkým předním světlometem podtrhují sportovní dojem, ačkoliv se s tím moc sportovně jezdit nedá. Zadní světlomet je vybaven LED diodami. Pohodlné polstrované sedlo pod sebou ukrývá schránku, do které se vejde jedna integrální přilba, ale nic moc navíc. Takže pokud chcete nakoupit a vozíte tam helmu pro spolujezdce, věřte, že nákup už vám tam nevejde. Pod sedlem najdete také 12V zásuvku a víčko nádrže, ale nemějte žádné obavy, sedlo vám ve vzpřímené poloze drží samo, takže máte pro natankování až 14 litrů paliva volné obě ruce. Nádrž je umístěna nad zadními koly.

Pokud si chcete uschovat jen nějaké drobnosti jako třeba klíče, peněženku, mobil či malou láhev s vodou, můžete k tomu využít dvě přední přihrádky. Ta spodní větší, má navíc další 12V zásuvku. Pozor však na jednu věc, nejsou uzamykatelné. Nad přihrádkami najdete přehledný digitální displej. Mezi klasickým rychloměřem a otáčkoměrem je počítač, na kterém vidíte celkový počet kilometrů, denní počítadlo, stav nádrže, ale i aktuální venkovní teplotu. Jsou tu také dvě kontrolky, které obvykle na skútrech nenajdete. Jedna z nich hlídá zataženou ruční brzdu, druhá nebezpečí námrazy. Tlačítka na řídítkách jsou snadno dosažitelná i menší rukou. Do budoucna by mělo Quadro4 mít také vyhřívané rukojeti.

Motocykl je poháněn kapalinou chlazeným jednoválcem o zdvihovém objemu 346 ccm. Největší výkon 22,1 kW má při 7500 otáčkách a maximálního krouťáku 24,5 N.m dosáhne při 5000 otáčkách. Musím říct, že těch 29 koníků má co dělat, aby rozpohybovalo tuhle novinku. Vždyť jeho suchá hmotnost je 257 kilogramů a když si k tomu přičtete náplně, vaši hmotnost a ještě spolujezdce, rázem máte čtyři metráky a to je na tohle spřežení pořádný zápřah. Výrobce uvádí nosnost až 500 kilogramů, myslím, že u téhle hmotnostní hranice by se z tohoto skútru stal „udejchanej dědek“. Maximální rychlost je uváděna 130 km/h, zkoušela jsem ji z tohoto stroje vytlačit, ale od 120 km/h už mi přišlo, že se dost trápí, zrychlení téměř nulové, tak jsem to nechala být. Ono na rovinu, lítat na tom ve vyšších rychlostech není moc bezpečné a navíc, Quadro4 není sportovní skútr. Je to stroj, který má svému jezdci dodat pocit bezpečí, stability během jízdy, žádné podklouznutí kol na mokré vozovce a hlavně komfortní cestování. Průměrná spotřeba se pohybuje kolem hodnoty čtyřech litrů bezolovnatého benzínu na sto kilometrů.

Ze začátku jsem trochu bojovala s ovládáním tohoto stroje. Ruční brzda, páčka pro uvolnění náklonu, nožní brzda, mám dát nohy na zem při zastavení, nepřevrátí se to než nastartuji nebo než se rozjedu na křižovatce, ale všechny tyto obavy byly po projetí pár křižovatek a dvou zastávkách rázem pryč. Velice rychle jsem se naučila používat obě brzdové páčky současně pro okamžité uzamčení náklonu, takže jsem nemusela dávat nohy na zem a mít obavy, že se převrátím. Ono tedy mimochodem, párkrát jsem to neudělala a stejně to stálo stabilně. Přece jenom jsou ty čtyři kola znát. Zkoušela jsem zaparkovat na šikmém povrchu a ještě k tomu z kopce, ale díky tomu, že si můžete stroj uzamknout také v šikmé poloze a zajistit ruční brzdou, tak to vše dopadlo na výbornou a bez pádu nebo nechtěného rozjezdu dolů. Pro snadné manévrování na místě však Quadro4 moc není. Je dlouhé a samotná váha tu také hraje dost významnou roli. Ovšem tento nedostatek jednoznačně převyšuje možnost uzamčení náklonu, a tak i když máte málo zkušeností s otáčením na místě, tenhle skútr vám rozhodně nespadne. A to je mi hodně sympatické. Utlačila jsem jej i do menšího kopečku, ale jen asi metr a stálo mě to dost sil, takže doporučuji přemýšlet před zaparkováním, abyste poté bez problémů zase odjeli.

Jízda na Quadru4 je komfortní a pohodlná. Větrný štítek je nižší, ale do stokilometrové rychlosti svoji funkci plnil velmi dobře. Do zatáček musíte skútru pomoci zatlačením do řídítek. Samotné naklonění vám nepomůže, valivý odpor čtyřech kol a tlak v hydraulických válcích vám to neumožní. Do jedné zatáčky jsem vjela poněkud vyšší rychlostí a málem to bylo na výměnu spodního prádla, chtěla jsem si vyzkoušet jak moc to jde naklonit. Doslova jsem však musela rvát za řídítka a přát si, ať už je zákrutě konec. Pokud však jedete přiměřeně, lehkému zatlačení do řídítek se sice nevyhnete, ale krizové situace řešit nemusíte. Jízdní vlastnosti jsou podobné spíše automobilu než motocyklu. Musím ale uznat, že na mokré silnici to drželo velmi dobře. Zkoušela jsem jet po mokré trávě a prokluz jsem během jízdy žádný nezaznamenala. Proti sportovní jízdě hovoří i brzdy, jejich nástup je pomalý a tupější a to i přesto, že levá páčka funguje jako duální, brzdí předek a zadek zároveň. Musíte za ni pořádně vzít, abyste dosáhli co největšího účinku. Quadro4 je jednoznačně určeno pro klidné, pohodové jezdce a pro ty z vás, kteří přece jen občas rádi jedete sportovněji, pro vás by tu mohla být tříkolka Quadro3, dříve se jmenovala Quadro 350 S. My jsme měli na test tříkolové Quadro 350D, od eSka se moc neliší, určitě doporučuji přečíst si jej pro srovnání.

Quadro4 bych rozhodně doporučila těm, kteří nemají důvěru v jednostopá vozidla, mají strach, že se převrátí, ale i přesto chtějí zažít pocit jízdy na motocyklu. Tahle novinka vás určitě nezklame, je bezpečná, stabilní a pohodlná. K řízení potřebujete pouze řidičské oprávnění skupiny B, helmu a rukavice. K dostání bude od června 2015 za cenu 289 990 korun, v barvách bílé a černé. Na fotografiích vidíte i červenou barvu, ale tu se dovozce MSA Motor Sport Accessoires GmbH rozhodl nedovážet, ani pro český ani pro německý trh. Je to škoda, protože o čtyřkolku v této barvě jsme se všichni novináři prali od prvního okamžiku, Quadru4 přímo sekne a dává jasně najevo, že to není jen tak obyčejný skútr.

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec se dvěma ventily. Zdvihový objem 346 ccm. Největší výkon 29 k (22,1 kW) při 7500 1/min, největší točivý moment 24,5 N.m při 5000 1/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Sekundární převod kevlarovým řemenem, bezestupňový variátor.

Podvozek: Trubkový rám z oceli, HTS (hydraulicko-pneumatický náklonný systém), vpředu i vzadu lichoběžníková ramena s hydraulickými tlumiči. Brzdy kotoučové, vpředu i vzadu dvojitá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Pneumatiky dvě 110/80 R 14. Délka 2180 mm, výška 1340 mm, šířka 800 mm. Rozvor 1560 mm, výška sedla nad zemí 770 mm, objem palivové nádrže 14 litrů (3 litry rezerva). Pohotovostní hmotnost 257 kg, nejvyšší rychlost 130 km/h.

Barevná provedení: bílá snow white, černá

Cena vč. DPH: 289 990 Kč 1 Quadro4 test1 Quadro4 test (1)1 Quadro4 test (2)1 Quadro4 test (3)1 Quadro4 test (4)4 Quadro4 test504 Quadro4 test512 Quadro4 test (20)2 Quadro4 test (21)3 Quadro4 test (39)3 Quadro4 test (40)3 Quadro4 test (41)3 Quadro4 test (43)3 Quadro4 test (44)1 Quadro4 test (10)1 Quadro4 test (11)1 Quadro4 test (13)1 Quadro4 test (12)1 Quadro4 test (14)1 Quadro4 test (5)1 Quadro4 test (6)1 Quadro4 test (7)1 Quadro4 test (8)1 Quadro4 test (9)2 Quadro4 test (15)2 Quadro4 test (16)2 Quadro4 test (17)2 Quadro4 test (18)2 Quadro4 test (19)2 Quadro4 test (22)2 Quadro4 test (23)2 Quadro4 test (24)2 Quadro4 test (25)2 Quadro4 test (26)2 Quadro4 test (27)2 Quadro4 test (28)2 Quadro4 test (29)3 Quadro4 test (30)3 Quadro4 test (31)3 Quadro4 test (32)3 Quadro4 test (33)3 Quadro4 test (34)3 Quadro4 test (35)3 Quadro4 test (36)3 Quadro4 test (37)3 Quadro4 test (38)4 Quadro4 test52



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama