Test Vespa Elettrica: elektrická stylovka
- Publikovno: 27.11.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Ať jste kdekoliv na světě, skútr Vespa na ulici vždy poznáte. Jeho typický „vosí“ design, je jasným rozpoznávacím signálem a léta se nemění. Nelze však zastavit pokrok a ani Italové se nebojí novodobých technologií. Díky tomu tak máme možnost poznat, jaké to je, prohánět se po městě s prvním elektrickým skútrem značky Vespa.
Docela jsme byli zvědaví, jak se elektrický skútr ve městě osvědčí. Jak často ho budeme muset dobíjet, kolik na něj ujedeme kilometrů, jak to bude s jeho živelností, kterou oplývají jeho sourozenci se spalovacím motorem a mnoho dalších otázek, na které si zkusíme najít odpověď v našem testu.
První věc, kterou chci ocenit, je design skútru Elettrica. Je totiž pořád „vosí“, jako je tomu už po 74 let a není se tak čemu divit, že se stal ikonou mezi městskými motocykly. Na test jsme dostali skútr ve stříbrné barvě se žlutozelenými výraznými linkami s chromovými doplňky. Na sloupku mezi koleny je umístěna spínací skříňka a také tu naleznete výklopnou odkládací schránku s USB portem pro dobíjení telefonu nebo navigace. Barevný šestipalcový displej zobrazuje veškeré potřebné údaje o cestovní rychlosti, počtu ujetých kilometrů, čas, ale také ty nejdůležitější, a to je v tomto případě, stav baterie, dojezd a úroveň spotřeby elektrické energie. Za ostrého poledního slunce není moc dobře čitelný. Displej můžete propojit s vaším chytrým telefonem.
Skútr se startuje tlačítkem MAP umístěném na pravém řídítku a také si pomocí tohoto tlačítka měníte jízdní režimy, na výběr máte mezi spořivým Eco, sportovním Power a zpátečkou Revers, kterou jsem já osobně moc nepoužívala. Elettrica váží 105 kilogramů a bez problémů jsem s ní pohybovala na místě i bez zpátečky a druhým důvodem, proč jsem ji nepoužívala byl její doprovodný zvuk, který mi připomínal signál u couvajícího nákladního auta. Režim Eco jsem používala spíš přímo v centru, kde se nijak rychle jezdit nedá a kde vám jeho omezení rychlosti na maximálních 45 km/h nijak nevadí, ale zase se vám zvýší dojezd na necelých 100 kilometrů.
Režim Power jsem si dávala v okamžik, kdy jsem potřebovala, aby byla Vespa živější a rychlejší. Tady mi však dojezd stačil na přibližně 60 kilometrů a to jsem jej šetřila. Na „plný plyn“ by mi stačil sotva na 50 kilometrů, což je na to, abyste přejeli z jednoho konce Prahy na druhý a zpět, je to opravdu málo. Je také potřeba počítat s tím, že do kapacity 50% baterie ukazuje větší dojezd kilometrů, jakmile se dostanete za půlku, dojezd ubývá rychlejším tempem. Maximální rychlost je omezena na 70 km/h, ale dokázala jsem z něj dostat 73 km/h. Pokud byste chtěli skútr používat na dojíždění do práce, musíte jej tam mít kde dobít.
Pod sedlem se kromě odkládací schránky, kam vám vejde jedna otevřená helma a pár drobností, ukrývá také nabíjecí kabel, který je stočený ve schránce kryté krytkou. Ta stlačuje mikrospínač, který hlídá, abyste se nerozjeli se skútrem, když zrovna budete připojeni v síti. Nabíjecí kabel je přibližně jeden metr dlouhý s klasickou 230 V zástrčkou. Nabití do plna trvalo přibližně 4,5 hodiny.
Bezkartáčový elektromotor Piaggio s rekuperačním systémem KERS svojí dynamikou odpovídá lepším skútrům s objemem 50 ccm. Oproti nim je Vespa živější a dynamičtější. Největší výkon 3,5 kW nastupuje při 3500 1/min, největší točivý moment 6 Nm při 5500 1/min. Poněkud zaskočeni budete při jízdě do kopce, kde Elettrica ztrácí rychlost a určitě by jí slušelo pár newtonmetrů navíc. Chvíli mi také trvalo, než jsem si zvykla, že můj skútr mlčí jako ryba a je potřeba si také uvědomit, že vás neslyší ani okolí. Takže pozor na chodce a hlavně na cyklisty.
Podvozek skútru je tvrdší, zejména při přejíždění nerovností a kolejí jste cítili rázy do zad. Určitě to také ovlivnila malá kola, vpředu máte dvanáctipalcové, vzadu je jedenáct palců. Do města, kde jsou dlažební kostky, koleje a další nerovnosti, by se mi více líbilo měkčí naladění podvozku. Brzdy se sice nedají jemně dávkovat, ale jdou lehce a nejsou vůbec zrádné. Naopak, brzdí dobře a netuhnou.
Vespa Elettrica je stylový skútr určený spíše pro ty majitele, kteří jezdí převážně centrem města než po jeho okolí, neboť kapacita jeho baterií je menší a s tím je spojený i menší dojezd. Do města je však skútr dobrou volbou, je lehký, snadno se vede, dobře se s ním proplétá mezi auty a neztěžujete centrum hlukem ani emisemi.
Technické údaje:
Motor: Bezkartáčový elektromotor Piaggio s rekuperačním systémem KERS. Největší výkon 3,5 kW při 3500 1/min, největší točivý moment 6 Nm při 5500 1/min. Lithium-iontové akumulátory Piaggio 4,2 kWh, napětí 48 V, kapacita 86 A.h, doba nabíjení 4 hodiny
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod přímý.
Podvozek: Samonosný ocelový rám. Jednoramenná vidlice s vinutou pružinou a hydraulickým tlumičem, vzadu hydraulický tlumič. Vpředu jednokotoučová brzda, průměr 200 mm, dvoupístkový třmen, vzadu mechanicky ovládaná bubnová brzda s průměrem 140 mm. Pneumatika bezdušová, přední o rozměru 110/70 ZR12 a 120/70 ZR11 vzadu. Rozvor 1350, výška sedla nad zemí 790 mm. provozní hmotnost 105 kg, užitečná hmotnost 200 kg.
Barevné provedení: základní stříbrná s odstíny doplňků žlutá Giallo Lampo, zelená Verde Boreale, modrá Azzurro Elettrico, černá Nero Profondo, stříbrná Cromo, šedá Grigio Fumo
Cena: 189 900 Kč
foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 27.11.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- 21.12. - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- 21.12. - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec