Test Vespa GTS 300 HPE Supersport: městský živel
- Publikovno: 16.4.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vespa je zkrátka Vespa. Stylový skútr s letitým „vosím“ designem, který nelze nemilovat. Ovšem tentokrát šli Italové se vzhledem trochu dál. Typické ladné tvary sice GTS ponechali, ale doplnili je o moderní prvky a hlavně notně poladili motor, který je plný života, chuti k rychlé jízdě má na rozdávání.
Většina výrobců ráda mění design svých motocyklů, aby přitáhli nové zákazníky. Ovšem kdyby to udělala Vespa, zřejmě by moc nadšení nezaznamenala. Občas se nějaký střelený koncept objeví, ale vždy zůstane jen u tohoto konceptu. Zákazníci zkrátka milují typický design Vespy, který připomíná „vosu“. Ať jste kdekoliv na světě, všude tam na Vespu narazíte a poznáte ji na sto procent. Ostatně, zkuste si přečíst deset zajímavostí, které o tomto skútru ještě nevíte.
Musí se však nechat, že GTS 300 přece jen nějakou změnou prošel a vůbec to není na škodu. Naopak, vypadá víc sportovněji a mladistvěji. Okamžitě vás upoutá šedivá barva s odlesky kovově modré, integrované blinkry a kulatá zrcátka, která mu sednou dokonale a perfektně ladí s předním kulatým světlometem. Všechna světla už disponují technologií LED. Přístrojová deska je tvořená dominantním ručičkovým rychloměrem, pod kterým je malý digitální displej, kde se zobrazují veškeré další informace jako je celkový počet kilometrů nebo denní počítadlo ujetých kilometrů.
Sympatie si u mě získaly nastavitelné páčky brzd a také stupačky pro spolujezdce, které se dají šikovně ukrýt do útrob skútru a nijak tak neruší jeho čisté linie. Sportovní ambice skútru ještě podtrhuje příplatkový výfuk Remus, který zní celkem dobře, ale kdyby byl ještě hutnější, líbilo by se mi to mnohem víc. Ona tahle Vespa totiž klame tělem, vidíte klasický skútr, čekáte běžný jízdní projev, jenomže v moment, kdy zatáhnete za plynovou rukojeť, málem sletíte ze sedla dolů. Je to pěkně živá mrška a notně zábavná a kdyby ještě k tomu měla hutný baryton, byli byste na všech křižovatkách největší rebelové.
Tvarované sedlo je pohodlné, měkké tak akorát, abyste se na něm cítili dobře i po delší jízdě. Oceníte i jeho protiskluzovou úpravu. Pod něj se vám vejdou dvě otevřené helmy nebo jedna integrální a bunda s rukavicemi k tomu. Pokud byste měli málo místa pod sedlem, můžete ještě využít jednu malou schránku pod řídítky, kde také naleznete USB port a ještě tu máte před koleny klasický háček na zavěšení tašky.
Ale dost popisování, pojďme jezdit, to je totiž na tom to nejlepší. Vespa GTS 300 HPE má nový přepracovaný motor, tak jsem docela zvědavá, jak se bude chovat. K tomu ještě dostala nový variátor a řemen. Už první zatažení za plynovou rukojeť vám dává znát, že tohle nebude jen tak obyčejné tříkilo, jako jsme byli u Vespy zvyklí. Tohle táhne pěkně odspodu, bez jakékoliv prodlevy až do maximálních otáček.
Jízda po městě bude pro vás zábavou. Skútr je díky nízko položenému těžišti dobře ovladatelný, vede se velmi lehce a to oceníte při proplétání mezi automobily v dopravní špičce. Pěkně prokličkovat až na hranici křižovatky, postavit se do první lajny, počkat na zelenou, zatáhnout za plyn a v mžiku nechat všechny za svými zády. Jo, tohle se zkrátka nikdy neomrzí. Rovněž manipulace na místě s ní není nijak obtížná, váží necelých 170 kilogramů, což se možná zdá moc, ale já s tím potíže neměla. Snadno jsem ji dala na centrální stojan i se různě otáčela v centru města při parkování.
Nudné rozhodně nebudou ani cesty domů, pokud bydlíte někde za branami města. Spíš se vám ty cesty budou prodlužovat, jak budete hledat ty nejvíc klikaté silničky k vám. S touhle Vespou můžete jezdit svižněji i do zatáček. Má totiž podvozek s novým zavěšením předního kola a díky tomu je odezva od předního kola víc čitelnější a vedení motocyklu je přesnější. Nenechá se rozhodit ani nerovnostmi na silnici, drží se zvoleného směru bez odskakování, ale pořád mějte na paměti, že i když má ve svém názvu Supersport, není to klasická závodní motorka a není to ani běžná cestovní motorka. Pořád je to skútr s dvanáctipalcovými koly, tak nepokoušejte osud :-) Brzdy se lehce ovládají a dají se docela dobře i dávkovat. Nemají tendenci tuhnout, jen je potřeba si uvědomit, že vpředu i vzadu je jen jeden kotouč.
Neznám nikoho, kdo by neměl Vespu rád. Notabene, kdyby usedl za řídítka tohohle GTS 300 HPE Supersport. Je lehká, hravá a má v sobě obrovskou chuť vypustit všech 24 koníků z ohrady ven. Snadno se s ní budete pohybovat po městských uličkách, ale i po běžných silnicích. Jedno máte zaručeno jisto jistě, nudit se s ní tedy rozhodně nebudete.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 75 x 63 mm, zdvihový objem 278 ccm. Největší výkon 17,5 kW (23,8 k) při 8250 1/min, největší točivý moment 26 Nm při 5250 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod přímý, automatická převodovka.
Podvozek: Samonosný ocelový rám. Brzdy jednokotoučové o průměru 220 mm vpředu i vzadu. Pneumatiky 120/70 R12 vpředu a 130/70 R12 vzadu. Rozvor 1375 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, suchá hmotnost 160 kg. Objem palivové nádrže 8,5 litrů.
Barevné provedení: modrá Blu Vivace, šedá Grigio Travolgente a bílá Bianco Innocenza
Cena: 169 900 Kč vč. DPH Cena testovacího motocyklu: 219 125 Kč vč. DPH
foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 16.4.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro