Test Vespa GTS Super 300
- Publikovno: 23.9.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Do krátkého testu jsme tentokrát přizvali novinku v řadě legendárních skútrů Vespa, špičkovou GTS Super 300.
Vespa, tečka, a tím bych mohl skončit. Tuto bezmála sedmdesát let starou legendu zná snad opravdu každý, ať už někdy na skútru seděl nebo ne. Za dobu svého života se stala kultem mezi skútry a to hlavně díky svému designu, který se mění opravdu pomalu a opatrně, tak aby nenarušil tento dlouhotrvající úspěch.
Přiznám se, že mě se taky líbí, a asi úplně nejvíc, když na ní jede hezká slečna. Já sice nejsem ani hezký ani slečna, ale na svezení na inovované nejsilnější Vespě jsem se těšil. Pohonným agregátem je mě velmi dobře známá jednoválcová třístovka se čtyřmi ventily a elektronickým vstřikováním dávající výkon 22 koní a 22 N.m Tento motor patří ve své třídě k nejlepším díky svému kultivovanému chodu bez vibrací a solidnímu zátahu v podstatě v celém spektru otáček. Spotřeba se u Vespy GTS 300 pohybuje mezi 3,5 až 4,0 litry na 100 km samozřejmě s ohledem na styl jízdy. A i v případě, kdy vyhrajete všechny semaforové závody se přes čtyři litry nedostanete, což není vůbec špatné.
Podvozek u letošního modelu doznal změny na novém zavěšení předního kola který stále drží tradici pákového ramene ale nový systém podstatně snižuje třecí síly dle výrobce až o 50%. Samotný tlumič je nyní uchycen k mohutnému čepu místo předchozího uchycení pomocí několika šroubů. Toto řešení umožnilo větší zdvih a schopnost tlumit více nerovností vozovky. Faktem je, že nerovnosti na vozovkách našeho hlavního města zvládá na výbornou, trochu horší už je to, pokud Vespu dostanete na limit maximální rychlosti, kde jsem měl pocit mírné nervozity právě předního kola. Zadní odpružení nabízí čtyři polohy předpětí a dvě polohy útlumu není tedy problém si zadek nastavit jak na jízdu v jednom nebo ve dvou. Dva brzdové kotouče o průměru 220 mm spolu se systémem ABS zastavují skútr z jakýchkoliv rychlostí bez sebemenšího zaváhání. Systém ABS je jen jedním ze dvou bezpečnostních prvků kterými byl tento skútr vybaven, dalším je systém kontroly trakce ASR který má jistě při jízdě ve městě a zvláště za mokra své opodstatnění.
Pokud se zaměříme na ergonomickou stránku italské novinky, při sólo jízdě nabízí Vespa dostatek místa i pro dlouhány a posaz je příjemně uvolněný. Sedlo je dostatečně velké a pohodlné. S místem pro spolujezdce je to o kapánek horší, tvar sedla je zde podřízen designu a nenabízí zdaleka tolik komfortu a vysouvací stupačky překáží při zastavování řidiči. Přístrojová deska doznala také změn, tvar kopíruje kapotáž a dominantní je stupnice tachometru pod kterým je display s ukazatelem stavu paliva, celkových kilometrů, dvou denních počítadel nebo hodin. Detail který mne zaujal byl tvar ovladačů na řídítkách, který nejenom že skvěle vypadal, ale třeba přepínač blinkrů se i výborně ovládal.
Další důležitou věcí u skútru jsou odkládací prostory, místo pod sedlem se zase trochu zvětšilo a jak je u Vespy zvykem naleznete v přední kapotáži odklápěcí poměrně velkou schránku. Tato schránka skrývá další novinku v podobě USB portu kterým můžete dobíjet svá zařízení, ale za pomocí aplikace po připojení chytrého telefonu získat z řídící jednotky informace o rychlosti, otáčkách, okamžitém výkonu i kroutícím momentu motoru, okamžitou i průměrnou spotřebu, průměrnou rychlost, napětí baterie, trasy a stavu pneumatik. Ještě tento systém nabízí funkci Vespa finder, která si pamatuje poslední polohu skútru před vypnutím motoru. Zajímavá věc pro roztržité majitele. Nejsem si jist, jak moc důležité jsou tyto věci pro jízdu na skútru, ale jistě je mezi námi spousta hračičků, kteří z nich budou nadšeni.
Jízdní vlastnosti jsou na úrovni, koneckonců jak se od legendy očekává. Neztratíte se s ní v přeplněném městě, kde se díky obrovskému rejdu otočíte i na úzkém chodníku nebo prokličkujete kolonou vozidel, stejně tak jako při dojíždění z příměstských oblastí. Tam zase využijete potenciál silného motoru a stabilního podvozku.
Na závěr jsem si nechal změny na designu Vespy, paradoxně design je asi na tomhle italském skútru opravdu to nejdůležitější a proto se žádné převratné změny nekonaly, nové jsou kryty předních blinkrů disponující nyní denním led osvětlením a dříve kulatá mřížka v přední kapotáži má nyní tvar připomínající písmeno V. Vespa je o image i stylu a mě se tenhle retro styl líbí.
Technické údaje:
Motor: Vzduchem chlazený jednoválec se čtyřmi ventily na válec OHC. Vrtání a zdvih 75 x 63 mm, zdvihový objem 278 ccm, kompresní poměr 10,5:1. Největší výkon 15,8 kW při 7500 1/min, největší točivý moment 22,3 N.m při 5000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod přímý, automatická převodovka.
Podvozek: Samonosný rám. Brzdy kotoučové o průměru 220 mm. Pneumatiky 120/70 R12 vpředu a 130/70 R12 vzadu. Rozvor 1370 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, provozní hmotnost 158 kg. Objem palivové nádrže 9,2 litrů.
Cena: 137 990 Kč vč. DPH
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 23.9.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro