Test Yamaha X-MAX 300: komfortní cestování

Yamaha X-MAX 300 není jen tak obyčejný skútr, má v sobě kromě komfortních uživatelských vlastností i kus sportovního srdce. Vybavena elektronickými asistenty vám zpříjemní denní dojíždění za prací a klidně i víkendovou vyjížďku po vlastech českých.

Yamaha poté, co byl oznámen termín platnosti emisní normy Euro 4, stála před rozhodnutím, buďto upraví motor u stávajícího modelu X-MAX 250 nebo se pustí do něčeho zcela nového. Na jedné misce vah stály ještě pořád příznivé prodeje, na té druhé představit světu novinku mezi sportovními skútry. Nakonec zvítězila chuť vzít nepopsaný list papíru a na něj vepsat další kapitolu do rodinné kroniky X-MAX.

1 Yamaha X MAX 300 test (26)1 Yamaha X MAX 300 test (30)1 Yamaha X MAX 300 test (34)

My jsme si pro test záměrně vybrali X-MAX 300 a to z několika důvodů. Je silnější než jeho slabší sourozenec X-MAX 125 a oproti Yamaha X-MAX 400 je lehčí a téměř o 40 tisíc levnější. No a co si budeme povídat, zas až tak zásadní rozdíl ve výkonu mezi třístovkou a čtyřstovkou není, tedy pokud ji budete používat k tomu, k čemu je určena. Mám na mysli pohodlné přemístění jeho majitele z domova do práce, na nákup nebo na nejlepší kávu v okolí a nazpět.

Už na první pohled vidíte, že všechny modely s označením X-MAX mají stejný vzhled, jen se liší velikostí. Jsou elegantní, moderní se spoustou zajímavě řešených designových prvků. Ostře řezané tvary nenechají nikoho na pochybách, že tu jde také o něco jiného, než nudnou jízdu. Sportovní výraz, možná až trochu víc zamračený, ještě dolaďuje dvojice předních protáhlých LED světlometů. Mimochodem, také vám přijde, že ty světlomety vypadají jako šikmé oči japonských obyvatel? Klidným dojmem na mě působila barevná varianta Quasar Bronze, která X-MAXu slušela a líbila se i kolemjdoucím.

1 Yamaha X MAX 300 test (45)1 Yamaha X MAX 300 test (35)1 Yamaha X MAX 300 test (20)

Většina uživatel tohoto skútru jsou také řidiči automobilů a tak možná právě proto je multifunkční přístrojový panel tvořen dvěma kulatými budíky mezi kterými je LED palubní počítač, kde se vám zobrazují veškeré další informace, ať už o jízdě, množství paliva v nádrži nebo hodiny. Jednoduché, nemusíte si na nic zvykat, neboť to vlastně dobře znáte, ovládá se spínači na řídítku a navíc je na displej dobře vidět, i když zrovna svítí sluníčko. X-MAX 300 používá systém bezklíčového zapalování Smart Key, který automaticky zamyká a odemyká motocykl. Veškeré další ovládání se pak děje pomocí centrálního otočného voliče, pod kterým jsou ještě dvě další tlačítka. Jedno pro víko palivové nádrže, druhé pro otevření sedla.

Jakmile sedlo otevřete, zjistíte, že vám tam v pohodě vejdou dvě přilby, taška a určitě alespoň jedna bunda. Yamaha tady totiž oproti X-MAX 250 zvětšila objem schránky o 18% na 45 litrů. Pokud by vám to stále nestačilo, můžete si klidně dokoupit ještě horní kufr, ten největší vám přidá dalších 50 litrů. Kromě prostoru pod sedlem je skútr také vybaven dvojicí menších schránek pro odložení drobností, peněženky nebo telefonu. Ta vlevo umístěná je uzamykatelná a navíc je vybavena 12V zásuvkou.

1 Yamaha X MAX 300 test (17)1 Yamaha X MAX 300 test (18)1 Yamaha X MAX 300 test (14)1 Yamaha X MAX 300 test (15)

Ještě než se usadíte do pohodlného širokého sedla, ve kterém vydržíte jezdit i celý den, můžete si nastavit plexi štít v rozmezí 50 mm a také si přisunout blíže řídítka a to až o 20 mm. Podvozek je měkčí, ale pokud byste jej chtěli přitvrdit, nabízí se vám pětistupňové nastavení zadních tlumičů. Pro X-MAX 300 byl vyvinut zcela nový, o tři kilogramy lehčí rám, který je přizpůsobený tomu, aby co nejvíce minimalizoval vibrace a tento fakt jen mohu potvrdit. Žádné velké nárazy do zad jsem během jízdy nepociťovala a to ani při jízdě po hrbolatém terénu.

Motocykl se dobře vede do zatáček a právě tady nejvíce oceníte jeho stabilitu, nepocítila jsem ani náznak jakéhokoliv kroucení. Navíc je vybaven ABS a kontrolou trakce, můžete si dovolit vzít víc za plyn, pokud už totiž pocítíte nástup těchto asistentů, je to plynulé a nevtíravé. Celá jízda je spíše uhlazená a komfortní, zásluhu by na tom mohli mít i 15ti palcové kolo vpředu a vzadu 14ti palcové, které jsou obuty na pneumatikách Dunlop ScootSmart. Rovnou však říkám, že je tento motocykl určen pro jízdu na delší vzdálenosti, pokud byste jej chtěli primárně pro jízdu po městě, brzy zjistíte, že postrádá hbitost a obratnost při proplétání mezi vozy, jakou mají malé skútříky.

1 Yamaha X MAX 300 test (1)1 Yamaha X MAX 300 test (6)1 Yamaha X MAX 300 test (5)1 Yamaha X MAX 300 test (37)

Přední brzda má pocitově gumovější nástup a já bych možná u 179 kg těžkého motocyklu uvítala o něco větší sílu. Ovšem ve spojení se zadní brzdou funguje dobře a jejich rozložení sil je vyvážené. Kapalinou chlazený jednoválec o obsahu 292 ccm má čistý chod a jeho maximální výkon 28 koní vám bude stačit i pro živější rozjezdy. Naprosto bez problémů dosáhne maximální rychlosti 150 km/h a díky vyššímu plexi štítu ani nepocítíte nápor protivětru.

Myslím, že X-MAX 300 je zlatá střední cesta pro ty, co nechtějí jezdit na malém skútru, ale zároveň si nechtějí pořizovat některý z maxi. Yamaha přesně vychytala potřeby jezdců a dala jim stroj, který je živý, s velkým podsedlovým prostorem a komfortní na cestování. Můžete jezdit po dálnici, brouzdat okreskami, nebo se proplétat městem, pokaždé v něm najdete tu vlastnost, kterou pro danou situaci potřebujete. Pokud o něm uvažujete, tak věřte, že vás rozhodně nezklame.

1 Yamaha X MAX 300 test (40)1 Yamaha X MAX 300 test (43)1 Yamaha X MAX 300 test (44)

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec se čtyřmi ventily, SOHC, elektronické vstřikování paliva. Zdvihový objem 292 ccm, vrtání 70 mm a zdvih 75,9 mm. Největší výkon 20,6 kW při 7250 1/min, největší točivý moment 29 N.m při 5750 1/min, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Sekundární převod plynulým variátorem CVT, automatická odstředivá spojka v olejové lázni.

Podvozek: přední teleskopická vidlice se zdvihem 110 mm, zadní kyvná vidlice zdvih 79 mm, přední brzda hydraulická kotoučová o průměru 267 mm, zadní brzda hydraulická jednokotoučová o průměru 245 mm, přední pneumatika 120/70 R15, zadní pneumatika 140/70 R14, pohotovostní hmotnost 179 kg, rozvor 1540 mm, min. světlá výška 135 mm, výška sedla na zemí 795 mm, objem palivové nádrže 13 l.

Barevné provedení: Quasar Bronze, Milky White a Matt Grey

Cena: 159 990 Kč Kč

1 Yamaha X MAX 300 test (27)1 Yamaha X MAX 300 test (28)1 Yamaha X MAX 300 test (29)1 Yamaha X MAX 300 test (7)1 Yamaha X MAX 300 test (47)1 Yamaha X MAX 300 test (48)1 Yamaha X MAX 300 test (49)1 Yamaha X MAX 300 test (42)1 Yamaha X MAX 300 test (41)1 Yamaha X MAX 300 test (10)1 Yamaha X MAX 300 test (11)1 Yamaha X MAX 300 test (12)1 Yamaha X MAX 300 test (13)1 Yamaha X MAX 300 test (16)1 Yamaha X MAX 300 test (19)1 Yamaha X MAX 300 test (21)1 Yamaha X MAX 300 test (22)1 Yamaha X MAX 300 test (23)1 Yamaha X MAX 300 test (24)1 Yamaha X MAX 300 test (25)1 Yamaha X MAX 300 test (3)1 Yamaha X MAX 300 test (32)1 Yamaha X MAX 300 test (33)1 Yamaha X MAX 300 test (36)1 Yamaha X MAX 300 test (38)1 Yamaha X MAX 300 test (39)1 Yamaha X MAX 300 test (4)1 Yamaha X MAX 300 test (46)1 Yamaha X MAX 300 test (8)1 Yamaha X MAX 300 test (9)1 Yamaha X MAX 300 test (2)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama