Vespa: deset zajímavostí, které o tomto skútru ještě nevíte
- Publikovno: 16.9.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Víte, co má společného Salvador Dalí nebo Audrey Hepburnová se skútrem Vespa? Kdo jí vdechl ten jedinečný neotřelý design, díky němuž se stala nesmrtelnou? Ve kterém filmu hrála prim?
Letošní rok je pro značku Vespa důvodem k velkým oslavám, vždyť už slaví svoje 70.výročí!, kdy sjel její první vyrobený skútr z pásu dolů a stále patří mezi oblíbené motocykly mezi všemi generacemi. Ačkoliv nepatří k těm nejlevnějším, svými tvary si získává srdce velkého množství zákazníků. Jsou zábavné, jednoduché na ovládání, žádná spojka, pouze nastartujete, přidáte plyn a tradá vstříc dobrodružství. Na zaparkování vám stačí jen malé místo, odpolední kolonu projedete bez zdržení a navíc vás může potěšit i nízká spotřeba paliva.
Moc nechybělo a tento skútr tu ani nemusel být, mohl skončit v propadlišti dějin, jako některé jiné značky. Proč je tak slavný? Vše se dozvíte v naší desítce zajímavostí.
Proč se jmenuje „Vespa“?
Je to italsky „vosa“. Syn zakladatele společnosti Piaggio Group, kam patří i značka Vespa, Enrico Piaggio, přišel s tímto jménem poté, co poprvé spatřil prototyp skútru MP6. Široké boky jsou úzkým pasem spojeny s přední částí motocyklu, přičemž jeho sloupek s řízením a řídítky mu připomínalo tykadla.
Kdy se stala Vespa kultovním skútrem?
Ačkoliv Vespa v roce 1950 prodala 60 tisíc skútrů, svůj raketový start zažila až o tři roky později, kdy se objevila ve slavném snímku Prázdniny v Říme, neboť se tu na ní proháněla Audrey Hepburnová s Gregory Peckem. Následující rok se prodalo 100 tisíc skútrů a poté, co si Vespu pořídili takové hvězdy jako byl James Dean, John Wayne nebo Marlon Brando, nebylo již cesty zpět.
Jak se liší současná Vespa od té původní?
Největší a zásadní změna u dnes vyráběných skútrů je ta, že začali používat čtyřdobý motor, a tak vlastně přišla Vespa o svůj charakteristický zvuk a také o vůni, která se za ní táhla, když projela kolem vás. Vzrostl také její zdvihový objem, například původní GT mělo v roce 1960 obsah 150 ccm, kdežto aktuální Vespa GTS jej má téměř dvojnásobný. Mnohem lepší jsou brzdy a odpružení a samozřejmostí je také pomocný brzdný systém ABS. Jedno však zůstalo stejné a to je jejich vzhled. Všechny Vespy jsou si podobné a drží se osvědčeného designu.
Kdo stojí za typickým vzhledem Vespy?
Jak už to tak bývá, všechno je dílem náhody. Bývalý letecký inženýr Corradino D’Ascanio si pořídil skútr Vespa, který byl pro něj nepohodlný, neskladný a často z něj slézal špinavý. Největší problém řešil poté, kdy měl defekt a musel si vyměnit zadní kolo. Zjistil, že je to velmi složité a trvá to dost dlouho, rozhodl se tedy, že zkusí vymyslet, jak by to vše mohl zjednodušit. A tak sedl za kreslící prkno a vyřešil vše co potřeboval. Vtiskl Vespě typický „vosí“ vzhled, čímž vyřešil ochranu před větrem a deštěm, ukryl i mnoho komponent motocyklu, od kterých se také předtím párkrát umazal, ale hlavně vyřešil, jak snadněji sundat zadní i přední kolo.
Kde se vyrábí Vespa?
Továrna se nalézá na severu Itálie, v městečku Pontedera poblíž Pisy. Pontedera je spíše větší vesničkou, ale v továrně se tu vyrábí motocykly všech sedmi značek, která patří do skupiny Piaggio Group. Kromě Vespy, se tu tedy vyrábí i motocykly Piaggio, Aprilia, Scarabeo, Derbi, Gilera a Moto Guzzi. V roce 2014 opustilo brány továrny téměř půl milionu nových motocyklů. V areálu továrny je také testovací okruh a má také přímé železniční spojení. Všechny skútry Vespa, které se prodávají na evropském trhu se vyrábí v továrně v Pontederu, ovšem skútry určené pro asijský trh jsou dělány v ve Vietnamu a v Baramati v Indii.
Proč si mám koupit Vespu a ne levnější skútr vyrobený v Asii?
Levnější neznačkové skútry vám poslouží stejně jako dražší stroje, ale nejsou stylové a nemají v sobě takové charisma, jako má Vespa. S Vespou si totiž nekupujete pouze skútr, ale také značku a životní styl. Je to jako byste si pořizovali motocykl značky Harley Davidson nebo Ducati. Majitelé Vesp jsou jedna velká rodina. Samozřejmě, že na asijském, respektive spíše japonském, trhu naleznete pár skútrů, které jsou rychlé, hezké a kvalitní, ale ruku na srdce, který z nich má za sebou sedmdesátiletou historii a silnou komunitní značku?
Kolik různých modelů značky Vespa existuje?
Od roku 1946 bylo vyrobeno 34 různých verzí skútru Vespa. Aktuálně je v nabídce pět modelových řad, klasická PX s manuální převodovkou a čtyři „více moderní“ řady twist ’n’go, tedy s automatickým řazením. Modelové řady mají označení S, LX, GT a GTS.
Ve které zemi má Vespa vysoký podíl na trhu?
Tady je odpověď zcela jasná, kde jinde může mít největší úspěch než ve své rodné Itálii? Ovšem na paty ji šlape Anglie, kde patří Vespa mezi oblíbené skútry již od roku 1960.
Jak velká je řevnivost mezi majitely skútrů Vespa a Lambretta?
Předně musím konstatovat, že je možná Vespa známější, ale italská Lambretta je také stylovým skútrem. Někdo raději volil Lambrettu, protože má centrálně umístěný motor a je stabilnější oproti Vespě, která má motor umístěný na pravé straně, ale pyšní se tím, že je spolehlivějším strojem než její konkurent. Ať je to tak nebo tak, jde spíše o přátelskou řevnivost. Vždyť brány továrny Lambretta se uzavřely v roce 1972 a celá výroba se přesunula do Indie, kde se začaly motocykly vyrábět pod obchodní značkou SIL. Výroba byla ukončena v roce 1997. V současnosti asi budete více znát tříkolky Vikram, kterých po Indii jezdí velké množství a jsou poháněny motory, které byly původně srdcem skútrů Lambretta.
Jaká je nejznámější Vespa na světě?
Pravděpodobně ta z roku 1962 s označením 150S, kterou vyzdobil celosvětově známý surrealistický malíř Salvador Dali. Skútr mu sice nepatřil, vlastnil jej jeho student, ale Dali jej pokreslil a pojmenoval jej jménem jeho životní múzy a partnerky v jedné osobě, Galy a přidal k tomu ještě jeho charakteristický podpis. Patří mezi nejcennější Vespu na světě a spatřit ji můžete v motocyklovém muzeu v městečku Pontedera v Itálii.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 16.9.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky