Abraham: Jezdecký styl z MotoGP nefunguje v Superbike
- Publikovno: 7.4.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Zařadí se snad Karel Abraham do dlouhé listiny bývalých pilotů MotoGP, kteří se neprosadili v MS-Superbike?
V prvních šesti závodech to neměl „Abaja“ vůbec jednoduché a následujícím článku vysvětluje proč vlastně jezdecký styl z MotoGP nefunguje v Superbike.
Jen několik ex-pilotů MotoGP se prosadilo v MS-Superbike: Max Biaggi, Carlos Checa a Sylvain Guintoli se stali mistry světa, Marco Melandri vyhrál 19 závodů a 49x skončil na pódiu. Listina těch, kteří se neprosadili, je ovšem daleko delší, stačí jmenovat jen některé, jako např. mistr světa dvěstěpadesátek z roku 2009 Hiro Aoyama, jeho následovník - mistr světa Moto2 ze sezóny 2010 Toni Elias, vítězové závodů GP Randy de Puniet, Shinya Nakano, Makoto Tamada aj. Zařadí se mezi ně i český jezdec Karel Abraham jako další v pořadí?
V prvních šesti závodech v sezóně 2016 sice brněnský jezdec se svým motocyklem Milwaukee-BMW pětkrát bodoval, ale nikdy nebyl odmávnut v Top-10. Se ziskem pouhých 12 bodů se po třech závodních víkendech nachází až na P17.
Jediný highlight je druhé místo ve třetím volním tréninku v Buriramu/Thajsko - ale v tom zas tak o moc nešlo. Zatímco první dva tréninky jsou brány jako Qualifying pro Superpole, tak ten třetí je normální volný trénink.
Abraham jasně zdůrazňuje, že přechod z MotoGP na Superbike je těžší než očekával.
Brněnský pilot si nemyslí, že je nějakou nevýhodou skutečnost, že jak tým Milwaukee BMW, tak oba jezdci jsou nováčky v MS-Superbike: „Tým je hodně zkušený, v britské šampionátu dokázali zajet skvělé výsledky a to je zřejmě nejsilnější superbikový šampionát po MS. Okay, několik tratí a také pneumatiky neznáme. Samozřejmě i elektroniku. Ale já jsem přesvědčen, že se můžeme zlepšit“.
Abraham jezdil v MotoGP s velmi sofistikovanou elektronikou, takže na téma, jaká je elektronika od BMW-Superbike říká: „Rozdíl je obrovský. Sice ne tak velký k loňské jednotné ECU od Magneti Marelli, ale přece jen velký. A co se týká speciální elektroniky MotoGP, tak je prostě obrovský.
Elektronika od BMW je perfektní pro normální silniční motocykl. Pokud ale jedeš opravdu na limitu, tak ti prostě občas něco chybí. V jistých situacích prostě nereaguje správně na motorovou brzdu, prostě ne dostatečně rychle, což se také projevuje při zrychlení, kdy motocykl klouže nebo se chce postavit. Také výkon je hodně omezen. S touto elektronikou jezdit přesně na hraně limitu je hodně obtížné.“
Elektronika ale není dle „Abaji“ ten největší problém: „Nejtěžší je zvyknout si na celý “balíček„. Není to o tom, že elektronika je blbá a všechno ostatní je dobré. Ne, prostě něco chybí elektronice, a já musím svůj styl této elektronice přizpůsobit. K tomu je nutno připočítat brzdy a pneumatiky a také dodávka energie motoru. Není to prostě o tom že “balíčku„ něco chybí, je ale jiný, než jsem zvyklý.
V MotoGP, Moto2 a 250 ccm byly motocykly velmi tuhé. Při nerovnostech byly extrémně tvrdé. Superbike je daleko měkčí, takže pocit je kompletně jiný. Když si přidal na 250ccm příliš mnoho plynu, tak si dostal okamžitě nepříjemný highsider. Bike MotoGP jsou velmi silné, Superbiky mají také hodně výkonu, ale vývoj je úplně jiný.“
Prostě jezdecký styl z MotoGP nefunguje v Superbike: „Můžu jmenovat několik příkladů. Pokud zatočíš v MotoGP do zatáčky, tak stiskneš brzdovou páčku. Brzdíš tvrdě a pomalu ji pouštíš, neboť brzdná síla uhlíkových brzd je silnější, dokud jsou horké. Takže ji musíš nechat stále fungovat, aby byla pořád stejná brzdová síla. Se Superbikem musíš silně brzdit delší dobu, protože potřebuješ více času a ocelové brzdy s rostoucí teplotou ztrácí brzdnou sílu. Je to tedy právě naopak“, říká ex-vítěz GP-Moto2.
A Abraham dále dodává: „Nebo pneumatiky. Pneumatika MotoGP je tak konstruovaná, že motocykl zůstane přesně ve stopě. Pneumatika Superbike je měkčí, a je “pohyblivá„. Pokud zatočíš do zatáčky, tak přední pneumatika plave a já si myslím, že spadnu. V MotoGP jsi těsně před crashem, pokud se pneumatika pohybuje, v Superbike je to ale normální. Pokud přidáš v Superbike plyn, tak je to podobné, jako by tě někdo zatlačil. Ale v MotoGP je to, jako kdyby tě někdo praštil baseballovou pálkou. Existují velké rozdíly mezi těmito motocykly, na které si stále musím zvykat.“
Zdroj: SpeedWeek
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 7.4.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- včera - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- včera - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- včera - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
- 20.12. - MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech
- 20.12. - MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi
Další z rubriky
- včera - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
- 17.12. - Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí
- 27.11. - Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati
- 27.11. - Testy WSBK a WSSP v Jerezu: 2. den průběžně
- 26.11. - Testy WSBK a WSSP v Jerezu
- 23.11. - Zajímavá čísla WorldSBK 2024