Assen a Nizozemci nezapomínají na Kubu Smrže
- Publikovno: 7.11.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Nizozemský motocyklový web Racesport.nl má letos pravidelnou rubriku o jezdcích, kteří se zapsali nezapomenutelně do historie silničního závodění. Mezi jinými skvělými závodníky nedávno vyzpovídali i našeho Jakuba Smrže:
Jak jste se dostal do kontaktu se silničními závody?
„Můj otec také sám závodil a když po pár letech přestal závodit a začal s námi v Českých Budějovicích pořádat závody mistrovství ČR, byl také požádán o pomoc s jakýmsi projektem Miniracing v Českých Budějovicích. Tak jsme s bráchou Matějem začali závodit na silnici. Předtím jsem už měl nějaké zkušenosti s motokrosem a plochodrážní dráhou, ale to vše změnilo.“
S kterým jezdcem se vám na trati nejlépe dařilo?
To je těžké říct, řadu let jsem závodil se spoustou jezdců. Rozhodně si ale pamatuji bitvu s Niccolem Canepou, Lucou Scassou a všemi těmito jezdci z „mé generace“. Byli jsme také dobří přátelé. Samozřejmě bitvy s jezdci jako Max Biaggi, Jonathan Rea, Shane Byrne, Noriyuki Haga, Michael Fabrizio, Cal Crutchlow, Leon Haslam, Leon Camier, Tom Sykes atd. se staly výraznějšími….
Nejlepší motorka, na které jsi jezdil a proč?
„Jezdil jsem na Ducati po většinu své kariéry World Superbike a byl to 1098 RS, se kterým jsem měl největší úspěch. A myslel jsem si, že další motorka bude Aprilia RSV4, ale bohužel to byla krátká zkušenost. Protože ve svém druhém podniku s tímto motocyklem jsem byl v první řadě a skončil čtvrtý v závodě WorldSBK v Imole. V britském Superbike to bylo BMW z týmu PR Racing, kde jsme začali od nuly a vyvinuli jsme z tohoto motocyklu 10 nejlepších strojů. A to bylo moje poslední kolo Superbike, na kterém jsem jel. Tento motor je stále připraven na další testování.“
Jaká je vaše oblíbená trať, na které jste jel a proč?
„Jeden z mých oblíbených okruhů je Assen! Skončil jsem tam na stupních vítězů během svých závodů IDM 125cc, evropských závodů třídy 125cc. Dosáhl jsem také svého nejlepšího výsledku v Grand Prix 125 ccm (pátý), stejně jako mnoha startů z první řady roštu a mého úplně prvního stupně vítězů v době, kdy jsem byl jezdcem WorldSBK. Také miluji Phillip Island, Misano, Monzu, Kyalami, Portimao… a mnoho dalších. Abych byl upřímný, neměl jsem žádné oblíbené okruhy, ale ten starý se mi líbil víc než nový TT Circuit Assen.“
Máte nějakou speciální vzpomínku na závodění v Nizozemsku?
„Samozřejmě jsem pár let jezdil za Arie Molenaar Racing, opravdu skvělá skupina lidí a jsem rád, že s nimi mohu být v kontaktu a stále je občas potkám. Thom má nyní na starosti svůj vlastní tým a pamatuji si ho, když byl malý kluk... a jsou to určitě všechny dobré výsledky, kterých se mi v Assenu podařilo dosáhnout.“
Jakou nejpodivnější a nejveselejší věc jsi na závodech zažil?
Je jich příliš mnoho na zmínku. Prošel jsem spoustou věcí, ale možná nejveselejší je sezóna mého týmu v roce 2023, kde jsme od FIM dostali spoustu podivných trestů, které způsobily, že jsme přišli o titul mistra světa. A z mé zkušenosti určitě ne na základě pravidel nebo zkušeností stewardů. A vtipné bylo, že se mi snažili vysvětlit, jak pravidla a chování na okruhu fungují...
Co nejlepšího jste díky závodění získal?
„Nejsem si jistý, která je nejlepší, ale je tu pár věcí... nevzdávej se, špatné časy přinášejí lepší časy a jdi za svým cílem. To mi opravdu pomohlo vybudovat si vlastní tým a dostat ho na nejvyšší úroveň naší ligy. Kromě toho ze mě závodění udělalo lepšího člověka pro normální život, někoho, kdo se netrápí problémy a hledá řešení, ne výmluvy. Ale to je také práce mého otce, nejen závodění mě formovalo.“
Co jsi dělal po své aktivní závodní kariéře?
„Po nešťastné sezóně 2023, kdy jsme přišli o titul mistra světa a vítězství mého jezdce, stále potřebuji vyhrát nějaké závody mistrovství světa, nebo ještě lépe vyhrát titul mistra světa. Jinými slovy, začal jsem pracovat jako majitel týmu ve světovém šampionátu FIM Supersport 300, což je úžasné prodloužení mé kariéry závodního jezdce, ve kterém nyní mohu nasměrovat svou energii a sdílet svou vášeň s ostatními.“
Věnujete se ještě nějakým způsobem sportu?
„Jak už bylo řečeno... Mám svůj tým, kde si vše stavím sám, vše koordinuji a také pracuji na datech a nastavení. Pokud mi ještě zbude čas, jdu na trať sledovat své jezdce a pak jim poradit.“
Ke kterému současnému řidiči máte velký respekt a proč?
„Velmi si vážím všech současných jezdců, ale náš sport není tak atraktivní, aby bylo dost sponzorů. Ale z paddocku, kde trávím většinu života, mám k Toprakovi velký respekt – jeho přístup, osobnost i to, že se vždy za všech okolností snaží vyhrát. Dalším člověkem, kterého si velmi vážím, je Michael Van den Mark, protože ho znám od jeho začátků. Měl velmi silné sezóny, ale i velmi špatné časy, které dokázal překonat. Už není nejmladší, ale velmi rychlý a konzistentní jezdec. A kromě toho je Michael také velmi milý člověk...“
Na jakém motocyklu z minulosti nebo současnosti bys chtěl jezdit?
„Měl jsem možnost vyzkoušet spoustu z nich, dokonce i motocykl MotoGP z roku 2006, takže bych řekl, že pokud budu fit a dostanu nějaký čas na trati, bylo by skvělé zajet pár kol na motocyklu V4 500cc MotoGP. “
Koho vidíš jako největšího (v současnosti aktivního) talenta road racingu a proč?
„Je mnoho talentovaných jezdců, ale na tuto otázku je těžké odpovědět... mnoho jezdců, mnoho kategorií, různé šampionáty. Už známe jezdce na vrcholu a abych byl upřímný, zbytek závisí na podmínkách, které mají, zázemí, které mají, týmech a motorkách, které mohou získat na základě svých sponzorů a zázemí. A nakonec, jak zapadnou do svých týmů a zda mají dobrého týmového ducha a dobré lidi, kteří je podporují. Toto je velmi obtížné a specifické téma.“
Kdo se stane mistrem světa MotoGP v roce 2024?
„Zbývají pouze dva závody (Sprint a nedělní závod). Pokud se nestane nic divného, bude to Martin a jsem si jistý, že má z minulosti zkušenosti s tím, že zůstane klidný a chytrý. Ale Pecco je velmi chytrý a konzistentní jezdec a také velmi rychlý... takže během posledního víkendu se může stát cokoliv!!! Mám je rád oba a mám rád Ducati, tak ať vyhraje ten nejlepší.“
Jak se na základě svých zkušeností díváte na současné závodění, jak na národní, tak mezinárodní úrovni?
„Co se mi nelíbí, pravděpodobně proto, že jsem řidič ze staré školy, jsou všechny aktualizace v aero a elektronice. To je ale pro rychlost a sílu dnešních motorů jistě nutné. Ale především nejsem spokojený se všemi rozhodnutími FIM. Přijímám měnící se pravidla kvůli rychlejším motorům, jiným okruhům, okruhům s různými bezpečnostními zónami. Nemyslím si ale, že by pro všechny jezdce měla platit stejná pravidla a že by měl být dostatek zkušených komisařů, kteří rozhodují o penalizacích... To je moje pozice jako bývalého jezdce, který absolvoval více závodů než mnoho komisařů FIM. Vím, že jsou to lidé s omezeným časem a je to pro ně opravdu hodně práce a dřiny. Ale co jsem osobně zažil, je arogantní chování při slyšení. Bylo by hezké naslouchat a učit se od lidí zkušenějších než oni. Mají sílu, ale často ani ne poloviční znalosti. Nestěžuji si, ale někdo jako já, kdo utrácí každý rok spoustu peněz za závodění s vlastním týmem, nemůže mít radost z toho, že mu sezonu zkazí někdo, kdo vás ani neposlouchá nebo kdo dělá jeho rozhodnutí osobně. A je tam proto, aby vydělával peníze, ne aby prohrával jako já nebo jiné týmy. Vím, co říkám, protože můj bratr Matej je součástí FIM CCR jako bezpečnostní komisař v GP juniorů a já jsem byl stewardem FIM Europe, dokud jsem se loni nerozhodl skončit. Matěj odvádí skvělou práci, ale jde o to, že sám závodil na vysoké úrovni a ví, co říká a navíc má skvělý přístup k jezdcům a týmovým manažerům a možná ještě důležitější je, že má respekt oni!“
Chcete něco dodat?
„Myslím, že vše bylo řečeno... moc vám děkuji, že na mě myslíte, a je mi ctí být součástí vašeho příběhu, zvláště když Holandsko bylo několik let velkou součástí mého života a závodní kariéry. A jsem rád, že důležité lidi a jezdce ve vaší zemi dobře znám nebo s nimi mám něco společného. Ještě jednou děkuji a přeji všem holandským přátelům hodně štěstí v motorsportu!!!“
Zdroj: Racesport.nl
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 7.11.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- včera - Situace u KTM aktuálně
- včera - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou