Co bude dál s Augusto Fernandezem?

Po tom, co Augusto Fernandezovi nebyla obnovena smlouva jako stabilního pilota MotoGP, byl jmenovaný dlouho uvažován jako testovací pilot u Yamahy, ale nyní se mu objevil horký protikandidát - Andrea Dovizioso.

Téměř přesně před dvěma lety se tehdejší jezdec KTM-Ajo Augusto Fernandez ocitl ve vyhrocené bitvě o zisk titulu mistra světa Moto2. Nejtěžším konkurentem byl dosavadní lídr šampionátu Ai Ogura. Po GP Japonska 2022 ´pak vedl Španěl žebříček o pouhé dva body před Japoncem.

Augusto Fernandez udržel nervy, vyhrál titul prostřední kubatury střední kategorie a u stejného zaměstnavatele podepsal zasloužený dvouletý kontrakt v MotoGP. KTM dodržela slovo a nechala Fernandeze sbírat zkušenosti v «premier class» na motocyklu stáje Tech3-GASGAS.

Start tohoto Rookieho v MotoGP byl všechno možné, jen ne špatný. Fernandez bodoval v prvních čtyřech závodech roku 2023 a v pátém podniku v Le Mans mu jen těsně uniklo pódium, když projel cílem na čtvrtém místě. S brzkým úspěchem se očekávání od šampiona Moto2 zvýšila. Navzdory řadě konzistentních závodů byl Španělovi odepřen další vrchol. Přesto se «AF37» při jeho debutu dařilo a s 71 body a 17. místem v MS-MotoGP – ale především lépe než v aktuální sezóně (21. místo v MS-MotoGP, stejně jako skoro piloti s rakouskými motocykly, se i Fernandez letos trápí).

A pak tu byl Pedro Acosta. Svého krajana převálcoval pomocí všech triků jako v učebnici. Před polovinou sezóny byl zpečetěn postup senzačního nováčka a také konec smlouvy Augustu Fernandezovi. Vzhledem ke stagnujícím výsledkům - pilot GASGAS neustále bojoval s piloty technicky zaostávající konkurence z Japonska - nebyla smlouva ze strany KTM prodloužena.

Smutný výsledek tvrdé reality: Talentovaný sportovec byl prostě hozen přes palubu a při sestavování startovního roštu MotoGP na sezónu 2025 na něho nezbylo místo.

Ironií osudu je, že Ai Ogura a Somkiat Chantra, oba tehdy přímo poražení ex-konkurenti, místo na startovním roštu MotoGP 2025 mají.

Když bylo jasné, že Augusto Fernandez nebude v budoucnu závodit jako stabilní pilot «premier class», byl sedmadvacetiletý jezdec přiveden do diskuse jako silný testovací jezdec. Zvěsti v paddocku už viděly Fernandeze v pevném spojení se strukturou Yamahy, která se právě formovala.

S připojením k Pramac Racing a čtyřem oficiálním továrním strojům, bude pro rok 2025 upgradován také testovací tým Yamaha. Zatímco konkurenční Honda masivně modernizuje a od roku 2025 bude zaměstnávat hned tři profesionální testery (Aleix Espargaro, Stefan Bradl a Taka Nakagami), struktura Yamahy je chronicky nedostatečná. Nedostupného Cal Crutchlowa v poslední době vždy zastupovali stabilní jezdci Fabio Quartararo a Alex Rins - a veterán Andrea Dovizioso.

Poslední jmenovaný by se nyní mohl stát posledním hřebíkem do rakve kariéry Augusta Fernandeze v MotoGP. Protože zatímco španělský jezdec GASGAS v posledních osmi závodech nezískal ani bod do šampionátu, Dovizioso si ve svém comebacku na stroji MotoGP vedl časově více než působivě. Jednání s Fernandezem jako budoucím nejlepším testovacím jezdcem se zastavila.

Max Bartolini, technický ředitel Yamaha Racing, v rozhovoru potvrdil působivý výkon svého krajana: „Pokud vezmeme v úvahu, že Andrea neřídil motocykl MotoGP déle než rok, byl také překvapením, pokud jde o rychlost . V testu zaostal za nejlepšími jezdci jen asi 1,5 sekundy. K tomu se přidávají jeho velmi dobře podložená prohlášení a jeho obrovské zkušenosti.“

Bartolini se netajil důsledky sebevědomého výkonu Doviziosa: „Dovi bude pro nás v budoucnu pravidelně testovat. “

Všichni, kdo čekali, že Dovizioso, který se letos na jaře také musel potýkat s velkou havárií v motokrosu, si chce jen pro zábavu odjet pár kol, tak se mýlil. Pravdou je, že 38letá legenda MotoGP z Forli bere tento úkol velmi vážně a okamžitě podpoří Yamahu v její snaze dostat se zpět na vrchol. Se zjevně nedotčenou rychlostí, zkušenostmi s několika výrobci a syndromem pomocníka Yamahy, má Dovizioso nejlepší karty na to, aby byl testovacím esem Yamahy.

Jako další tester by se mohl stát aktivním i Augusto Fernandez, ten však musí aktuálně čekat na pracovní smlouvu pro rok 2025.

Augusto Fernandez, symbolicky pro situaci v jeho kariéře, spadl v 6. kole poslední Grand Prix v Japonsku z P15.

Stav MS MotoGP po 32 ze 40 závodů: 1. Martin, 392 bodů, 2. Bagnaia 382. 3. Bastianini 313. 4. Marc Márquez 311. 5. Binder 183. 6. Acosta 181. 7. Viñales 163. 8. Morbidelli 136. 9. Aleix Espargaro 134. 10. Di Giannantonio 134. 11. Bezzecchi 134. 12. Alex Márquez 124. 13. Quartararo 86. 14. Oliveira 71. 15. Miller 66. 16. R. Fernández 56. 17. Zarco 36. 18. Nakagami 28. 19. Rins 20. 20. Mir 20. 21. A. Fernández 20. 22. Pol Espargaro 12. 23. Pedrosa 7. 24. Marini 5. 25. Bradl 2. 26. Gardner 0. 27. Savadori 0.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama