Déja vu: Arthur Sissis a Karel Hanika

Případ vyhození Karla Haniky z italského týmu Platinum Bay-Real Estate se jako vejce vejci podobá jeho vrstevníkovi a předchůdci jak u KTM, tak u Mahindry, Arthuru Sissisovi z Austrálie.

Arthur Sissis vstoupil do světa Grand Prix v sezóně 2012, když se v roce 2011 umístil v Red Bull Rookies Cupu celkově druhý. A jako takový měl „přednostní právo“ na závodění v prestižním továrním týmu Red Bull KTM manažera Aki Aja.

Zde závodil - dnes své 21. narozeniny slavící - australský jezdec Sissis dvě sezóny. Ve své Rookie sezóně 2012 získal Arthur celkem 84 bodů, jedno pódium - doma na Phillip Islandu - a celkově se umístil na P12 v MS-Moto3.

O rok později těch bodů nasbíral ve stejném týmu o něco méně, jen 59 a nejlépe byl odmávnut v Top-6 v americkém Indianapolis. Celkově z toho bylo až P15 a to bylo trochu málo k udržení místa v továrním týmu KTM.

Byl tedy rád, že bez sponzorských peněz získal na sezónu 2014 motocykl v týmu Mahindra Racing, kde ale po 10 závodech se ziskem 3 hubených bodů (nejlépe P13 na Sachsenringu) musel své místo uvolnit po brněnské Grand Prix Italu Andreovi Mignovi - ten si ale ve zbývajících sedmi závodech nevedl o moc lépe, nasbíral dohromady 8 bodů.

Australan se tak musel vrátit k závodění, kde začínal, tedy na plochou dráhu. V roce 2015 jezdil za tým „Sheffield Tigers“ v britském seriálu „British Premier League“, nepohrdl ani domácími závody „South Australian Solo Championship - Gillman Speedway“, aby se letos v květnu vrátil k „britským tigrům“.

Karel Hanika se stal 2013 nejen mistrem Evropy Moto3, ale vyhrál ve stejném roce suverénně i prestižní Red Bull Rookies Cup. A právě brněnský Hanika vystřídal v továrním týmu Aki Aja v sedle motocyklu KTM výše jmenovaného Australana.

Ve své Rookie sezóně Grand Prix přes skvělé výsledky v předsezonních testech obsadil nakonec Hanika v konečném pořadí P18 se ziskem 44 bodů. Nejlépe byl odmávnut v Sepangu v Top-9.

Dostal samozřejmě - stejně jako jeho australský předchůdce druhou šanci - ale výsledky v závodech nebyly vůbec lepší. Opět P18 po skončení sezóny, a skoro stejný počet bodů, tedy 43. Přičemž nejlépe byl odmávnut v Argentině v Top-7. Že je ale Hanika rychlý, prokázal v kvalifikacích. Druhý na Sachsenringu a v Silverstone, třetí v Assenu.

To vše ale samozřejmě nestačilo na uhájení místa v tomto prestižním týmu nejslabší objemové kubatury, a musel svůj motocykl KTM RC 250 GP předat dalšímu vítězi Red Bull Rookies Cupu, kterým se 2015 stal Nizozemec Bo Bendsneyder (ostatně tomu se vede zatím ještě hůř - před domácím Assenem má pouhých 7 bodů a to je až P23 v průběžném pořadí MS-Moto3).

Hanika musel být tedy rád, že bez pořádných sponzorských peněz získal závodní místo i na svou třetí sezónu v Grand Prix. A stejně jako Sissis dostal k dispozici motocykl Mahindra MGP3O, na rozdíl od Sissise (ten jel „továrnu“) v soukromém týmu Fiorenza Caponery WorldwideRace, který letos závodí pod jménem Platinum Bay Real Estate.

Po sedmi závodech letošní sezóny bez jediného bodového zisku a s nejlepším umístěním v Top-20 v Mugellu byl Hanika z týmu vyhozen (když o tom byl v pondělí 13. června informován SMSkou od týmu) a nahrazen zkušeným 25letým Britem Dannym Webbem.

Mimochodem: Právě Webb jel svůj poslední závod Grand Prix v Assenu 2013, nyní tedy bude při Dutch-TT 2016 slavit comeback.

Co bude dále? No cesta do Speedway, jakou šel jeho předchůdce Arthur Sissis, nepřipadá v úvahu, nabízí se několik variant, ale všechny mají jedno společné. Je potřeba donést „tintiri vantiri“ a to v hodnotě několika desítek až stovek - tisíc Euro na zbytek sezóny, pokud bych chtěl Hanika získat nazpět stabilní místo v seriálu MS-Moto3, resp. v MS-Moto2.

Ony se změny před a po Sachsenringu určitě ve startovním poli budou konat, stačí se podívat do historie posledních sezón v tomto časovém období (2014 už jmenovaný Arthur Sissis, 2015 pak Isaac Vinales), ale spíše díky nedostatku finančních sponzorských peněz!

Samozřejmě, že se nabízí varianta, kterou šel po vyhazovu od týmu Ambrogio Racing, kde závodil s bikem Suter Honda - v roce 2013 jeho současný nástupce Danny Webb, ten tehdy sezónu 2013 dokončil v seriálu WorldSSP

Ovšem i závodění v jiných seriálech není zadarmo. Dle informací našeho webu přímo z paddocku stojí ježdění na odpovídající úrovni v WorldSSP do 100 000 Euro (ostatně i aktuálně druhý jezdec v tomto šampionátu a ex-pilot MS-Moto2 Randy Krummenacher si své závodění v továrním týmu Kawasaki platí!), v STK FIM Cupu pak o něco méně - kolem 80 000 Euro za kompletní sezónu je ale nutno finančně kalkulovat. A jen pro zajímavost, platí se i v MS-Endurance či v Alpe Adria, ale to jsme se dostali úplně někam jinam.

Jedno je jisté: Rovněž jezdec kalibru Karla Haniky - mistr Evropy 2013 a šampion Red Bull Rookies Cupu 2013 - bude bez sponzorských peněz hodně těžko shánět tým a motocykl, dokonce si myslím, že je to nemožné.

Rád bych se ale mýlil a přeji Karlu Hanikovi potřebné štěstí při hledání dalšího závodního angažmá.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama