Důležitá pravidla vstupní kubatury

Před prvním závodem Grand Prix sezóny 2022 se ve zkratce podívejme podrobněji ve všeobecné rovině kubaturu Moto3. Díky motocyklům CFMOTO týmu Racing PrüstelGP máme letos na startu motocykly celkem pěti značek.

Moto3 je od roku 2012 vstupní kubaturou do cirkusu MS, když nahradila kubaturu 125 ccm, ta se jezdila od roku 1949. Maximální věk pro stabilní pioty je 28 let (piloti s wild card a Rookies pak 25 let). A Rookies musí mít na rodném listě (na licenci) stáří minimálně 16 let. Výjimku tvoří mistři světa juniorů a vítězové Red Bull Rookies Cupu. Od roku 2023 se zvedne minimální věk na 18 let.

Rookies-Cup vyhrál 2018 tehdy teprve 15-letý Turek Can Öncü; Red Bull a KTM ho nechali tehdy startovat při finále MS ve Valencii s wild card - a on vyhrál za tým Aki Aja suverénním způsobem. Stal se tak v historii dalším jezdcem, který dokázal při svém debutu vyhrát - před ním to byl Nobby Ueda (125 ccm) při GP Japonska 1993 v Suzuce.

Pro jeden závodní víkend je v MS-Moto3 je povolen pouze jeden motocykl, při těžkém crashi může být postaven týmem druhý motocykl a ten musí projít znovu technickou kontrolou.

Počet motorů je omezen na šest. Továrny dodávají týmům čerstvé motory během sezóny po uplynutí dané kilometráže (ca 1.500 až 2.000 km); tedy přibližně 4 závodní víkendy Grand Prix; a ty se vždy zaplombují. Továrnám je dle jejich rozhodnutí umožněno, jestli chtějí použít 6 úplně nových motorů, nebo 3 zbrusu nové a 3 revidované. V praxi to funguje následovně: Nové motory o objemu 250 ccm se používají pro Qualifying a pro závody, ta staré pro volné tréninky.

Do konce sezóny Moto3 2016 stál «balíček» šesti motorů 60.000 Euro na jednu sezónu, byla to cena za prodej a týmy si mohly motory ponechat, prodat nebo je použít k testování.

Od roku 2017 je to cena za pronájem, ovšem ze 60.000 Euro uhradí sdružení týmů IRTA 40.000 Euro. To znamená, že motory stojí tým pro jednoho jezdce 20.000 Euro.

U KTM stojí materiál pro jednoho jezdce za sezónu 212.000 Euro:

€ 85.000.- Rolling Chassis
€ 20.000.- za dva motory pro testy
€ 80.000.- náhradní materiál/crash budget
€ 20.000.- cena za jednotlivé díly do motoru za 1 jezdce
€ 07.000.- za převodovku pro jezdce

Celkově za jezdce: ca. € 212.000.-

Jezdec smí s výjimkou testů IRTA a oficiálních pondělních testů využít pouze 5 dalších dnů na testování.

Co se týká počtu pneumatik, tak každý jezdec obdrží na jeden závodní víkend maximálně 17 jednotných pneumatik Dunlop, 8 předních a 9 zadních. Počet pneumatik do deště není omezen. Ale Dunlop musí každému pilotovi dodat minimálně 4 sady.

Od roku 2019 se koná Qualifying 1 a Qualifying 2 a v nich se rozhoduje o postavení na startovním roštu.

Na gridu MS-Moto3 uvidíme letos celkem 5 různých značek motocyklů: Kromě Hondy a KTM se 2020 vrátila Husqvarna nazpět (po sezónách 2014 a 2015) s továrním týmem (Sterilgarda Max Racing Team); 2021 k ní přibudla druhá dceřiná značka od KTM, GASGAS dodává materiál pro Aspar Team. 2022 přichází CFMOTO, tedy strategický partner Pierer Mobility AG, s týmem PrüstelGP.

Stejně jako Husqvarna FR 250 GP a GASGAS RC 250 GP jsou motocykly postaveny na základě 250-ccm-KTM. Díky společné homologaci s KTM, tak mohou startovat pouze dvě Husky, dva motocykly GASGAS a dvě CFMOTO. Normálně totiž musí nová továrna s vlastní homologací v případě zájmu «uspokojit» konkurenty minimálně 6 motocykly, tedy malou sérií.

GRAND PRIX OF QATAR - Entry List, Moto3™

5 MASIA Jaume (JMas) SPA Red Bull KTM Ajo KTM
6 YAMANAKA Ryusei (RYam) JPN MT Helmets - MSI KTM
7 FOGGIA Dennis (DFog) ITA Leopard Racing HONDA
r 10 MOREIRA Diogo (DMor) BRA MT Helmets - MSI KTM
11 GARCIA Sergio (SGar) SPA Gaviota GASGAS Aspar Team GASGAS
16 MIGNO Andrea (AMig) ITA Rivacold Snipers Team HONDA
17 MCPHEE John (JMcP) GBR Sterilgarda Husqvarna Max HUSQVARNA
r 18 BERTELLE Matteo (MBer) ITA QJMotor Avintia Racing Team KTM
r 19 OGDEN Scott (SOgd) GBR VisionTrack Racing Team HONDA
20 FELLON Lorenzo (LFel) FRA SIC58 Squadra Corse HONDA
22 CARRASCO Ana (ACar) SPA BOE SKX KTM
23 BARTOLINI Elia (EBar) ITA QJMotor Avintia Racing Team KTM
24 SUZUKI Tatsuki (TSuz) JPN Leopard Racing HONDA
27 TOBA Kaito (KTob) JPN CIP Green Power KTM
28 GUEVARA Izan (IGue) SPA Gaviota GASGAS Aspar Team GASGAS
31 FERNANDEZ Adrian (AFer) SPA Red Bull KTM Tech3 KTM
43 ARTIGAS Xavier (XArt) SPA CFMoto Racing PruestelGP CFMOTO
r 44 MUÑOZ David (DMuñ) SPA BOE SKX KTM
r 48 ORTOLÁ Ivan (IOrt) SPA Angeluss MTA Team KTM
53 ÖNCÜ Deniz (DÖnc) TUR Red Bull KTM Tech3 KTM
54 ROSSI Riccardo (RRos) ITA SIC58 Squadra Corse HONDA
r 64 AJI Mario (MAji) INA Honda Team Asia HONDA
r 66 KELSO Joel (JKel) AUS CIP Green Power KTM
67 SURRA Alberto (ASur) ITA Rivacold Snipers Team HONDA
r 70 WHATLEY Joshua (JWha) GBR VisionTrack Racing Team HONDA
71 SASAKI Ayumu (ASas) JPN Sterilgarda Husqvarna Max HUSQVARNA
r 72 FURUSATO Taiyo (TFur) JPN Honda Team Asia HONDA
82 NEPA Stefano (SNep) ITA Angeluss MTA Team KTM
R(44) 87 RIU MALE Gerard (GRiu) SPA BOE SKX KTM
r 96 HOLGADO Daniel (DHol) SPA Red Bull KTM Ajo KTM
99 TATAY Carlos (CTat) SPA CFMoto Racing PruestelGP CFMOTO



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama