Jak Fergus Cameron dokázal proměnit Phillip Island v atraktivní místo pro GP Austrálie 1989.
- Publikovno: 18.10.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Na loňské GP Austrálie na Phillip Islandu došlo k setkání médií s Fergusem Cameronem, který v roce 1989 přivezl motocyklovou GP do státu Victoria v Austrálii. Nyní 73letý byl do roku 2022 výkonným ředitelem okruhu Phillip Island Circuit a poté z této role odešel.
Australan v článku popisuje, jak přivedl cirkus GP do této odlehlé oblasti světa a jaké úsilí bylo nutné v průběhu let udržet krok s novými místy GP od Sepangu po Dauhá/Katar. peníze nehrály velkou roli. „Bylo skvělé slyšet, že někteří jezdci GP v roce 2022 znovu zdůraznili, že Phillip Island je nejkrásnější závodní dráha na světě,“ zářil Cameron, jehož závod Grand Prix se na dva roky stal obětí epidemie coronaviru.
První závody se konaly na Phillip Islandu 31. března 1928 na nezpevněné silnici dlouhé 10,4 km. V roce 1935 byla rozšířena na 19,3 km. Ale po roce 1941 bylo hřiště uzavřeno kvůli silné prašnosti.
V roce 1952 několik nadšenců začalo navrhovat permanentní okruh Phillip Island Circuit; ale teprve v březnu 1956 následovalo otevření. Později v roce se konalo první setkání motocyklového klubu. Trať však sloužila především automobilovým závodům, největším tahákem byla akce cestovních vozů s názvem „Armstrong 500“.
Victoria GP pro motocykly se ale jela na Nový rok. Pozdější mistr světa Tom Phillis tam v letech 1959 až 1961 vyhrál dvanáct závodů na Hondě a Nortonu a byl jmenován „King of Phillip Island“.
Ke změně vlastníka došlo v roce 1962, kdy svah koupil Len Lukey, který zahájil program rekonstrukce s PIARC. V roce 1967 začaly opět nové závody.
Začínala nová zlatá éra, ale Lukey zemřel v roce 1978. Poté se okruh opět zanedbával; závody se konaly pouze sporadicky závody.
Malebný úsek „Lukey Heights“ je dodnes připomínkou bývalého majitele.
První GP Phillip Island v roce 1989 zůstává nezapomenutelná, se skupinou pěti jezdců: Tedy s Gardnerem, Schwantzem, Raineym, Mageem a Christianem Sarronem a na čele. Po úzkých příjezdových cestách se na ostrov sjelo 90 000 diváků, takže cesta zpět do Melbourne trvala kvůli obrovské dopravní zácpě až do pondělních 5 hodin ráno místo obvyklých dvou hodin.
Grand Prix se jela znovu v roce 1990, opět ve třídách 125, 250 a 500 ccm. Závod mistrovství světa se pak přesunul do Eastern Creek u Sydney, protože ve státě Victoria již v té době platil zákaz reklamy na tabák a v Novém Jižním Walesu byla reklama na tabák stále povolena.
To bylo atraktivní, protože v té době sotva existoval špičkový tým bez cigaretového sponzora – od Marlboro, Rothmans, Barclay, Lucky Strike, HB, Parisienne, Chesterfield, West, Ducados, Fortuna a Cabin až po Camel.
Eastern Creek pak šest let od roku 1991 do roku 1996 hostil GP Austrálie.
S podporou viktoriánské vlády se akce Grand Prix vrátila v roce 1997. Mezitím byly peníze investovány do nového zařízení v boxech a od roku 1992 to již nebyla FIM, ale spíše Dorna, kdo byl zodpovědný za udělení hostitelských práv GP.
Mistrovství světa superbiků se na Phillip Islandu jelo poprvé v roce 1990 a od té doby se tam SBK objevuje každý rok – s výjimkou let 1993 a 2021.
Zatímco zpočátku velké části okolo dráhy samotné nebyly vydlážděny, protože farmářští majitelé pozemku nechtěli neustále investovat nové peníze, Dorna důrazně požadovala vylepšenou infrastrukturu celé trati. Týmy už nechtěli nechat bydlet ve stanech. V té době vznikaly v Evropě stále modernější nové trasy z Jerezu přes Katalánsko až po Brno, další byly upraveny jako Misano a později Mugello nebo Österreichring.
„Významné investice byly proto nutné i na Phillip Islandu,“ vzpomíná Fergus Cameron. „Ale většina partnerů byla ve věku, kdy nechtěli dát peníze do závodní dráhy.“
Proto se před 19 lety stal investorem populární miliardář a ex-fotbalista Lindsay Fox se svou společností „Linfox Property Group Pty Ltd“. Získal závodní dráhu za údajně kupní cenu 13 milionů australských dolarů. Dnes se o okruh stará jeho syn Andrew Fox.
Pod novým vlastníkem byla okamžitě provedena „bezpečnostní modernizace ve výši 2 miliony australských dolarů“, závodní dráha byla modernizována a byl postaven nový paddock.
Společnost Australian Grand Prix Corporation (AGPC), která také pořádá GP Formule 1 v Melbourne, působí již léta jako promotér MotoGP.
O tom, kdo zaplatí investice na závodní dráze, například nový povrch pro rok 2013, se v posledních letech opakovaně diskutuje.
Koneckonců, Australané dostali od Dorny 10letou smlouvu až do roku 2026 včetně.
Zpočátku politici o Phillip Island Circuitu moc vědět nechtěli, majitelé byli bez podpory. Byli to místní farmáři, kteří v 80. letech pracně navyšovali požadovanou kupní cenu 700 000 dolarů. V té době měl Fergus Cameron pouze 60 dní na zvýšení kupní ceny s tímto syndikátem.
„Závodní dráha byla v troskách. Budovy byly spustlé, okna rozbitá, všude se pásly ovce,“ vzpomíná.
Plocha závodní dráhy zabírala neuvěřitelných 121 000 metrů čtverečních. Většina z toho byla v té době zemědělská půda a závodní dráha byla zcela sešlá.
Ostrov Phillip Island se nachází na jižním pobřeží státu Victoria a nachází se na jihovýchodě Melbourne, necelé dvě hodiny jízdy od metropole. Ostrov je přibližně 23 km dlouhý, maximálně 6 km široký a rozkládá se přes 100 kilometrů čtverečních. Nejvyšší bod je 110 metrů nad mořem.
Fergus Cameron, který sám pocházel z farmářského prostředí, získal během požadovaných 60 dnů dostatek podporovatelů a v roce 1985 převzal okruh Phillip Island GP Circuit s nově vytvořeným konsorciem s názvem Placetac Pty Ltd.
Když se Wayne Gardner v roce 1987 stal prvním Australanem, který vyhrál „mistrovství světa 500 ccm“, zavládla v Austrálii obrovská euforie. Vyvrcholilo to, když Mick Doohan vyhrál pět titulů mistra světa třídy 500 ccm v řadě. “Quick Mick” je také jediným jezdcem GP, který vyhrál na obou okrucích, tedy na Eastern Creeku (1992, 1995) a na Phillip Islandu (1998). Casey Stoner pak v letech 2007 až 2012 na Phillip Islandu triumfoval šestkrát za sebou.
Chytrý obchodník Fergus Cameron se včas doslechl, že světová motocyklová asociace FIM slíbí australské federaci Grand Prix v roce 1989.
Inženýr a promotér závodů Bob Barnard a jeho společnost Barfield si jako místo konání vybrali Phillip Island. Dráha byla zkrácena o 0,5 km na 4,445 km a modernizována a modernizována o podstatnou částku 5 milionů australských dolarů. Bob Barnard uvedl vše do možnosti, uspořádat zde první motocyklovou GP v roce 1989.
Ferguson: „Zakázka nám byla udělena v roce 1989, poté okamžitě začala renovace okruhu Phillip Island Circuit. Jenže v červenci, srpnu a září 1988 bylo tak špatné počasí, že jsme museli přerušit práce, protože všechno bylo zanesené bahnem. Měli jsme velké obavy, zda budeme připraveni na Grand Prix v dubnu 1989, protože jsme měli jen omezené finanční prostředky. Ale všechno jsme dokázali dokončit včas.„
Ve skutečnosti: znovuotevření okruhu Phillip Island Circuit proběhlo včas 4. prosince 1988.
Manželka Ferguse Camerona Chris byla důležitou osobou zodpovědnou za administrativu a logistiku během let GP a byla cennou součástí Grand Prix.
Na sobotní Grand Prix motocyklů 2022 dorazili Cameronové do paddocku v doprovodu Craiga Hemswortha, otce světoznámých herců Liama a Chrise Hemsworthových, který vyrostl dva kilometry od závodního okruhu. Na Grand Prix tentokrát opět přijel i Chris Hemsworth (byl ve vztahu s Miley Cyrus).
Poprvé od roku 1989 se Fergus a Chris Cameron v neděli v roce 2022 neobjevili na závodní dráze, závody sledovali doma v televizi s jistým smutkem.
„Zatím jsme vždy měli večer u nás doma, při všech závodech Grand Prix a Superbike World Championship. Na večeři jsme pozvali týmové manažery a generálního ředitele Dorny Carmela Ezpeletu, závodního ředitele Mika Webba, Franca Unciniho a tak dále,“ uvedli Fergus a Chris Cameron. „Obvykle probíhala pěvecká soutěž mezi Australany, Španěly a Italy. Byly to zábavné večery.“
- Přidat komentář +
- Publikováno: 18.10.2023
- Zařazeno v:
- Autor: