Místo Marca Marqueze v sezóně 2025 Rookie Fermin Aldeguer

Zákaznický tým Gresini-Ducati s Marcem Márquezem vyskočil ze suterénu na třetí místo v týmovém mistrovství světa. Jedna věc je také jistá – pro sezónu MotoGP 2025 bude Gresini Racing bez superhvězdy, opět se starými motorkami a s jedním nováčkem.

Pokud se ohlédnete o rok zpět v kalendáři MotoGP a prostudujete si sestavu zákaznických týmů, je vývoj týmu Gresini Racing obzvláště pozoruhodný. Žádný jiný tým nepředvedl srovnatelný výkonnostní skok za stejnou dobu.

Po rakouské GP 2023 byl zákaznický tým Ducati z Itálie na 7. místě v týmovém mistrovství světa. Na čele – Pramac Racing se silným týmem Jorge Martina a Johanna Zarca. Pro strukturu kolem Nadie Padovani, tehdy stejně jako nyní, byl Alex Márquez s motocyklem Desmosedici na 9. místě. S beznadějným 19. místem v mistrovství světa nehrál Španěl Marc Marquez v tabulce MS žádnou roli, stejně jako Fabio Di Giannantonio (16.).

Uprostřed bezútěšné situace se týmu podařilo získat velký obchod s pomocí Ducati a italské flexibility. Gresini vytvořil senzaci a na podzim mohl oznámit podpis Marca Márqueze. Ve chvíli, kdy Španěl poprvé přehodil nohu přes Ducati GP23, osud se začal měnit. Díky čisté kvalitě osminásobného šampiona tým udělal několik kroků MotoGP najednou. S Alexem Márquezem v patách svého nekompromisního velkého bratra se výsledky dostavily.

Protože i kdyby mělo startovní číslo 93 na jeho poměry špatný víkend, jako na startu sezóny v Kataru s 5. a 4. místem, tak to stále odpovídalo kolmému startu. Přestože se očekávané vítězství výjimečného závodníka pro Gresiniho dosud ještě nenaplnilo, díky Marcu Márquezovi a osmi umístěním na stupních vítězů se tým katapultoval na třetí místo v týmovém mistrovství světa. Gresini Racing a dvojice bratrů Márquezových jsou dnes v tabulce přímo za Pramac Racing, před továrním týmem Aprilia a před jejich přímým konkurentem VR46 Racing. Stejně jako Gresini i tak i tým Valentina Rossiho používá motocykly GP23, tedy z loňského roku.

Navzdory obzvláště pozitivnímu vývoji je tým GP založený legendou Grand Prix Fausto Gresinim největším propadákem na přestupovém trhu. S výhledem na sezónu 2025 utrpěl Gresini Racing několik porážek.

Nejprve bylo jasné, že superstar MotoGP #93 MM po rehabilitaci a solidní aklimatizaci na technologii Ducati MotoGP podnikne další pokus o titul. Marc Márquez také věděl, že bez současného továrního stroje nemůže vyhrát titul MotoGP. A po nikdy nekončící vyjednávací opeře pro veřejnost se Gresini Racing Španěla okamžitě zbavil.

Další porážka ale přišla z rozhodnutí Ducati Corse snížit počet továrních jezdců a strojů pro rok 2025. Poté, co byla jediná GP25 přidělena VR46 a bývalému pilotovi od Gresiniho Fabio Di Giannantoniovi, byl třetí tým v mistrovství světa najednou jediným týmem v celé MotoGP, který nebude mít v nadcházejícím roce k dispozici novou specifikaci stroje GP25.

Aby dovršil zvládnutelnou výchozí pozici pro rok 2025, musel Gresini jedno místo rezervovat nováčkovi z Moto2 Ferminu Aldeguerovi, který již měl podepsanou smlouvu s Ducati Corse. Mladý Španěl je aktuálně až na 5. místě v prostřední kubatuře MS.

Závěr: Gresini příští rok do šampionátu bez superhvězdy, s nováčkem, a s aktuálně desátým pilotem MS-MotoGP, Alexem Márquezem, a na loňských strojích. Technologičtí optimisté namítají, že současná GP24 funguje tak dobře, že z toho Gresini rozhodně profituje. GP24 by měla zůstat sázkou na jistotu, zejména během testů a na začátku sezóny. Ale Ducati Corse bude i v příštím roce dělat vše pro další rozvoj specifikací továrních jezdců pro Bagnaiu a Márqueze.

Výsledky nelze předvídat. Ale když vezmeme všechna fakta dohromady, budoucí vyhlídky Gresini Racing jsou skromné. I když se Italové letos těší ze svého velkého daru „MM93“, bude těžké jej doručit zpět do Boloně za tři měsíce.

Pořadí mistrovství světa po 22 ze 40 závodů: 1. Bagnaia, 275 bodů. 2. Martin 270. 3. Bastianini 214. 4. Marc Marquez 192. 5. Vinales 139. 6. Binder 128. 7. Acosta 125. 8. Aleix Espargaro 113. 9. Di Giannantonio 104. 10. A. Marquez 98. 11. Alex Bezzecchi 73. 12. Morbidelli 73. 13. Oliveira 55. 14. Quartararo 49. 15. Miller 47. 16. Raul Fernandez 46. 17. Augusto Fernandez 16. 18. Zarco 14. 19. Na Mirka 1.3. 21. Rins 8. 22. Pedrosa 7. 23. Pol Espargaro 6. 24. Marini 1.

Mistrovství světa konstruktérů: 1. Ducati, 389 bodů. 2. Aprilia 208. 3. KTM 194. 4. Yamaha 53. 5. Honda 28.

Mistrovství světa týmů: 1. Ducati Lenovo Team, 489 bodů. 2. Prima Pramac Racing 343. 3. Gresini Racing MotoGP 290. 4. Aprilia Racing 252. 5. Pertamina Enduro VR46 Racing Team 177. 6. Red Bull KTM Factory Racing 175. 7. Red Bull GASGAS Tech3 141. 8. Trackhouse 101. 9. Monster Energy Yamaha MotoGP 57. 10. LCR Honda 27. 11. Repsol Honda 14.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama