Mistři světa z nezávislého týmu

Týdenní rubrika Finish Talk reaguje na aktuální dění, spojuje minulost s přítomností a připomíná staré vzpomínky; zkrátka příběh pro opravdového fanouška motorsportu. Jorge Martin by se mohl stát prvním mistrem světa MotoGP z nezávislého týmu.

Ve třídě MotoGP se pravidelně používá termín „nezávislý tým“. Independent znamená nezávislý, protože v motorsportu je vnímán jako netovární tým. Od začátku třídy MotoGP v roce 2002 se jezdec z továrního týmu vždy stal mistrem světa. Tovární tým Honda je hlavním dodavatelem s 10 světovými tituly. Yamaha je na 8, následuje Ducati se 3 a Suzuki s 1 titulem mistra světa MotoGP. O tom, že Ducati letos získá svůj čtvrtý jezdecký titul, se ví už dlouho, ale nyní je velká šance, že se to poprvé v historii MotoGP nestane jezdci z továrního týmu.

Po Velké ceně Malajsie má Jorge Martin k dispozici titul mistra světa v MotoGP. Sprint se zdál být rozhodujícím okamžikem. Pecco Bagnaia havaroval, zatímco Martin dokázal vyhrát. To, že úřadující mistr světa Bagnaia vyhrál o den později svou desátou Grand Prix sezony, mnoho neznamenalo, Španěl totiž skončil druhý. Zdá se, že Martin je na dobré cestě stát se prvním mistrem světa MotoGP z nezávislého týmu (v jeho případě Prima Pramac Racing). Stále zvláštní, protože Martin i Prima Pramac Racing již příští rok nebudou s Ducati aktivní. Martin se stane lídrem Aprilie, zatímco Prima Pramac Racing se stane satelitním týmem Yamaha.

Nestávalo se příliš často, aby jezdec z „nezávislého týmu“ bojoval o titul jezdců v MotoGP. Sete Gibernau a Marco Melandri byli v letech 2003 a 2004 největšími protivníky Valentina Rossiho. Gibernau i Melandri jezdili za nezávislý tým, ale nemohli se s Rossim rovnat celý rok. Nedávný rok 2020 byl zvláštní rok, kdy se zpětně mohl jezdec z Independent Teamu snadno stát mistrem světa. Vzpomeňte si na vicemistra světa Franca Morbidelliho nebo jeho týmového kolegu z Petronas SRT Yamaha Fabia Quartarara, který na začátku sezóny předváděl skvělé výkony. Žádný jezdec z nezávislého týmu se však světovému titulu MotoGP nepřiblížil blíže než Jorge Martin v roce 2023 a nyní znovu v roce 2024. Přesto se v minulosti jezdci z nezávislého týmu stali mistry světa. I když dělicí čára mezi oficiálním továrním týmem a nezávislými týmy byla poněkud rozmazaná, než je tomu nyní. Zejména v 80. letech a dříve. Byli tehdy jezdci, kteří jezdili s továrními motory nebo tovární podporou a kteří si třeba říkali polotovární tým.

Posledním mistrem světa z nezávislého týmu byl Valentino Rossi během úplně poslední sezóny třídy 500 ccm v roce 2001. Legendární číslo 46 debutovalo v 500 ccm v roce 2000 za tým Nastro Azzurro Honda. Rossi také jezdil za tento tým během svého mistrovského roku v roce 2001. Repsol Honda byl tehdy – stejně jako nyní – oficiálním továrním týmem. Zatímco jezdci týmu Repsol Honda Alex Crivillé a Tohru Ukawa měli těžkou sezónu, Rossi byl v roce 2001 zdaleka nejsilnější. Ital měl přirozeně přístup k tomu nejlepšímu vybavení, i když nezávodil za oficiální tovární tým. Podobně jako v současné situaci Martina u Ducati. Rossi se stal jezdcem továrního týmu Repsol Honda, když v roce 2002 začala třída MotoGP.

Před rokem 2001 se jezdci továrních týmů Honda, Yamaha a Suzuki také na mnoho let stali mistry světa třídy 500 ccm v královské kubatuře. V roce 1989 bylo diskutabilní, zda šlo o nezávislý tým. Eddie Lawson opustil tovární tým Marlboro Yamaha na konci roku 1988 a začal jezdit za Hondu. Stejně jako oficiální tovární tým – složený z Wayna Gardnera a Micka Doohana – jezdil i Lawson v roce 1989 v barvách Rothmans Honda. Přesto tam byl rozhodně jiný tým, protože Lawson jezdil za tým Rothmans / Kanemoto Honda. Gardner a Doohan jezdili za Rothmans Honda HRC, což byl oficiální název továrního týmu. Vzhledem k tomu, že Lawson byl považován za součást továrního týmu Honda, pravděpodobně nebude počítán jako oficiální světový titul nezávislého týmu. Tituly Marca Lucchinelliho a Franca Unciniho v letech 1981 a 1982 to ale byly. Ve svém mistrovském roce oba Italové jezdili za Gallina-Suzuki, tým s továrním vybavením, ale ne za oficiální tovární tým Suzuki. A když Kenny Roberts začal naplno závodit v Grand Prix v roce 1978, okamžitě se stal mistrem světa třídy 500 ccm a také prvním americkým jezdcem, kterému se to podařilo. Roberts závodil za Yamaha USA, zatímco Johnny Cecotto byl oficiálním jezdcem továrního týmu. Další velké jméno, které se stalo mistrem světa 500cc jako jezdec nezávislého týmu.

Pokud se Martin – jako jezdec nezávislého týmu – stane mistrem světa, bude prvním, komu se to v MotoGP podaří. Po Velké ceně Malajsie je velká šance, že se tak stane. Španěl se pak připojí k pěknému a jedinečnému seznamu jezdců, včetně Rossiho a Robertse, kteří ho předcházeli ve třídě 500 ccm.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama