Převrat v Moto3: Závody ve zbrojení se musí zastavit
- Publikovno: včera
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Pro Grand Prix Moto3 budou platit od roku 2027 nové technické předpisy. Závodní šéf KTM Pit Beirer prozrazuje, jak si představuje budoucnost nejmenší třídy GP a v čem vidí její výhody. Myšlenka je následující: nahradit 250cc jednoválcové motocykly v mistrovství světa Moto3 stroji s větším zdvihovým objemem.
Luca Boscoscuro, jeden ze tří výrobců podvozků v mistrovství světa Moto2, sehrál klíčovou roli při zahájení tohoto tématu a také hodně přemýšlí o budoucnosti tohoto sportu.
Po tragické smrti teenagerů, jako byli Jason Dupasquier (19) a Dean Berta Vinales (15) v roce 2021, se minimální věk pro kubatury mistrovství světa Moto3 a Moto2 pro rok 2023 zvýšil z 16 na 18 let. Výjimku mají pouze tři nejlepší z Red Bull Rookies Cupu a juniorského mistrovství světa, kterým stačí k dosažení věkový limit 17 let.
V mistrovství světa třídy 125 ccm mohli talenti jako Tom Lüthi, Randy Krummenacher, Domi Aegerter, Stefan Bradl, Sandro Cortese a Jonas Folger debutovat ve věku 15 let!
„Nyní jezdci přicházejí do třídy mistrovství světa Moto3 ve věku 18 let, jsou ale 180 cm vysocí a možná váží 70 kg,“ říká Luca Boscoscuro a dodává: „Pak musí řídit malé jednoválcové stroje o objemu 250 ccm s výkonem 60 koní. Podle mého názoru potřebujeme pro třídu Moto3 větší motocykly se silnějšími motory. Nejen kvůli nyní 18letým nováčkům, ale také proto, že propast mezi motory 250 ccm v Moto3 a tříválci 765 ccm v Moto2 je příliš velká. Je třeba zvážit, zda v mistrovství světa Moto3 přejít na dvouválcové motory 400 nebo 500 ccm. V mistrovství světa supersportů byl maximální zdvihový objem 600 ccm již dávno zvýšen.„
S tradičním čtyřválcem o objemu 600 ccm tam konkuruje vlastně jen Honda. Všichni ostatní výrobci Ducati, Kawasaki, MV Agusta, QJ Motor, Triumph a Yamaha nyní používají modely s větším zdvihovým objemem.
“Je pravda, že mladí jezdci jsou dnes v průměru vyšší než v minulosti,„ přiznal generální ředitel Dorny Carmelo Ezpeleta. „Nedávno jsem dokonce viděl mladé talenty v Red Bull Rookies Cup a dalších juniorských sériích, které jsou pro Moto3 velmi velké. Souhlasím, musíme něco vymyslet.“
Předpisy Moto3 jsou nastaveny do konce roku 2026. O tom, jaká technická koncepce bude dále použita a zda vůbec vznikne třída se standardními motory, zatím není rozhodnuto.
Ředitel KTM Motorsport Pit Beirer na to samozřejmě také myslí, protože rakouský výrobce poskytne v roce 2025 silných 61,5 procenta strojů na roštu Moto3, zbytek bude od Hondy.
„Změna přijde nejdříve v roce 2027, možná až v roce 2028,“ řekl bývalý vicemistr světa v motokrosu. „Jsme zapojeni do mistrovství světa Moto3 od prvního dne vzniku této kubatury a celý juniorský program byl pro nás velmi důležitý, od Red Bull Rookies Cupu po Moto3. Preferujeme soutěžení, proto závodíme. Ale i když se stane třídou s jediným dodavatelem, máme zájem být tímto dodavatelem právě my. Ale to není ani zdaleka rozhodnutí, protože budoucí pravidla ještě nejsou stoprocentně jasná. Kdo předloží ten správný koncept a jak se Dorna rozhodne, se teprve uvidí. Rádi bychom zůstali na palubě v Moto3.„
Třída Moto3 je byznys pro KTM, většina motocyklů se prodává týmům. “Ale pravdou je,„ říká Beirer, “že náš boj s Hondou stojí hodně peněz. Možná by bylo chytřejší tento boj opustit a peníze využít jiným způsobem. Původní myšlenka Dorny před mnoha lety byla, že výrobci vezmou motokrosový motor o objemu 250 ccm a postaví k němu podvozek. Pak by náklady na motor byly velmi nízké. Udělali jsme tyto první testy a viděli, co dělají ostatní. Tehdy jsme si uvědomili, že na závodní trať potřebujeme motor o objemu 250 ccm. Toto jsme implementovali. Dnes vyděláváme na prodeji motorů, ale existuje limit toho, co si můžeme účtovat. Mohu vás ujistit, že ani my, ani Honda nebudeme schopni pokrýt náklady na motory a jejich vývoj. A pravidla jsou omezující: musíte dát všem stejný materiál jako má váš nejlepší jezdec, který vám má vyhrát šampionát. To dělá neuvěřitelně dobré závody. Tovární stroj není o nic lepší než zákaznický motocykl; motory jsou přiřazeny jednotlivým jezdcům náhodně. Ale Honda chce vyhrát a my chceme vyhrát. Kdykoli jeden vyhrál titul, druhý investoval do motoru.„
Beirer pak uzavřel celou úvahu následovně: “Máme skvělý závodní motor, ale je příliš drahý. V konečném důsledku jde o rozvoj mladých jezdců pro náš sport a umožnění jim udělat další krok po Rookies Cupu. Musí buď zajistit prostřednictvím nařízení, že zastavíme tento šíleně drahý vývoj, nebo vytvoříme třídu s jediným dodavatelem. Nikoho nebude zajímat, jestli jsou tihle kluci o půl sekundy pomalejší nebo rychlejší, když mají všichni stejný stroj. Pro každého v paddocku jde o to, vidět, kdo má největší talent v Rookies Cupu, Moto3 a Moto2, aby se dostal do hlavních tříd."
- Přidat komentář +
- Publikováno: včera
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Algarve - test Moto3 1. den
- včera - Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao
- včera - Převrat v Moto3: Závody ve zbrojení se musí zastavit
- včera - KTM 125 Enduro R a 390 Enduro R: malá endura
- 9.2. - Chantra je prvním stabilním jezdcem MotoGP z Thajska
- 9.2. - Marc Márquez o svých šancích na titul pro rok 2025
Další z rubriky
- včera - Algarve - test Moto3 1. den
- včera - Převrat v Moto3: Závody ve zbrojení se musí zastavit
- 8.2. - Tatsuki Suzuki končí: „Děkuji a sbohem“
- 26.1. - Jacob Roulstone zmešká začátek sezóny 2025 kvůli zranění
- 14.12.2024 - V týmu Liqui Moly Dynavolt Intact GP pojede 2025 Guido Pini místo Suzukiho
- 28.11.2024 - Za Leopard Racing také David Almansa