Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl
- Publikov�no: 15.4.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Kontroverzní regulace tlaku vzduchu MotoGP opět vedla k udělení časové penalizace. Jezdec KTM Maverick Vinales musel zaplatit plnou cenu za porušení bezpečnostního pravidla Michelinu v Losailu.
Po šachovnicovém praporku na Grand Prix Kataru vzbudila regulace tlaku v pneumatikách zakotvená v manuálu MotoGP opět rozruch. Téměř rok poté, co Fabio Quartararo musel přepustit své třetí místo ve sprintovém závodě v Jerezu jezdci KTM Dani Pedrosovi, minulou neděli byl zasažen nováček KTM Tech3 Maverick Vinales.
Veterán, který byl dokonce blízko k tomu, aby se stal prvním jezdcem MotoGP, který kdy triumfoval se čtvrtou značkou, byl sledován krátce poté, co projel cílem na druhém místě.
Kontrolní systém stewardů FIM MotoGP, který během závodu monitoruje tlak v pneumatikách všech jezdců v prémiové třídě, selhal. Podle pravidel, která platí od roku 2024 s uvalením sankcí, musí jezdec udržovat tlak vzduchu na předním kole nad předepsanými 1,88 baru po dobu nejméně 60 procent závodní vzdálenosti GP.
Pravidla byla zavedena s ohledem na bezpečnost jízdy. Podle výhradního dodavatele Michelin fungují speciální konstrukce pouze v rámci pevného tlakového okna. Mimochodem, tlak na zadní kolo nesmí být menší než 1,7 baru, ale v praxi jezdcům nehrozí pád mimo toleranční pásmo na zadním kole.
Skutečnost, že pneumatiky jsou vysoce citlivé, se při nedávných testech v Sepangu ukázala i jiným způsobem. Zde se příliš nízká teplota na zadním slicku stala osudnou továrnímu jezdci Aprilie Jorgemu Martinovi. Poselství Michelinu je jednoduché: pokud se pneumatika MotoGP dostane mimo svůj pracovní rozsah, nefunguje hůř – nefunguje vůbec.
Systém na předním kole je také vysoce citlivý, ale funguje za zcela odlišných podmínek v závislosti na tom, zda jezdec jede kolo sólo nebo je v těsném závěsu za soupeřem.
Vzpomínáme na zahájení sezóny v Thajsku. Po dlouhé samostatné jízdě vepředu se vedoucí Marc Marquez rozhodl zpomalit a zaskočit za svého bratra přesně z toho důvodu – aby se teplota vrátila do stínu a dostal tak zpět tlak do přední pneumatiky. Bez tohoto kontrolního triku by továrního jezdce Ducati potkal stejný osud jako Mavericka Vinalese.
To závodníkovi KTM Tech3 Vinalesovi při svižné jízdě uniklo, respektive: „Top Gun“ při své svižné jízdě z pozice 6 na startovním roštu až úplně dopředu nedokázal dostatečně kontrolovat tlak vzduchu.
Maverick Vinales se ujal vedení v 11. kole, přímo uprostřed závodu. Marcu Marquezovi se po drobné řidičské chybě podařilo o pět kol později přejít do protiútoku. Když se číslo 93 vrátilo do vedení, červená Ducati se okamžitě odtáhla – o 1,8 sekundy v cíli – na to, že Vinales byl posledních 6 kol opět sám. Pokud jde o tlak v pneumatikách, jezdec Tech3 nejezdil v balíku dostatečně – těžko si to představit, ale je to tak: Navzdory neuvěřitelnému tempu podle protokolu měření ujel Vinales více než 40 procent závodní vzdálenosti s příliš nízkým tlakem v pneumatikách.
Fraška nařízení: Není možné plánovat průběh závodu. Není možné dělat více než předpoklady, například že jezdec na pole position stráví v balíku méně času než jezdec na 22. pozici. Časové intervaly mezi řidiči jsou libovolné – ale v praxi vysoce relevantní. To, zda jeden jezdec následuje druhého ve vzdálenosti 0,1 nebo 1,0 s, má obrovský vliv na provozní parametry přední pneumatiky.
Jedním z problémů, který také způsobil frustraci mezi těmi, kterých se případ Vinales týkal, bylo dlouhé období přezkumu. První tři byli odmávnuti ve 20:43. místního času. Trest byl uložen ve 22:15, Vinales byl nyní 17,800 sekund za vítězem a byl klasifikován jako 14. se dvěma body do mistrovství světa.
Jeden důvod pomalého rozhodování: Technici chtěli hrát na jistotu a také zkontrolovali techniku na stroji obviněného. V podobné situaci během GP Indonésie byl podezřelý pódiový finišer Acosta, ale poté, co se zjistilo, že za ztrátu tlaku během závodu byl zodpovědný lehce poškozený ráfek předního kola, byl očištěn.
Kontrola RC16 Mavericka Vinalese byla provedena bez jakýchkoliv zjištění. Časová penalizace podle pravidel byla správná. Samotné pravidlo je však od poslední GP Kataru opět středem kritiky, a to zcela oprávněně.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 15.4.
- Zařazeno v:
- Autor: