Sezóna GP 2016: Všechny crash rekordy překonány
- Publikovno: 11.12.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Tolik pádů jako v GP sezóně 2016 ještě nikdy nebylo. Dorna vydala velmi zajímavou statistiku, dva králové pocházejí z Anglie - Sam Lowes a Cal Crutchlow.
Dorna-Media vydala před několika dny dokument nazvaný «Crashe 2016».
Nejedná se pouze o celkové množství všech crashů během posledních 18 závodů Grand Prix a kdo se na nich podílel, nýbrž jde o hodně detailní statistickou analýzu.
Bohužel letos jeden z celkového počtu 364 crashů v kubatuře Moto2 měl fataální následky pro Luise Saloma.
Snad jen na aspoň malé utěšení, pouze jeden z více než 1000 crashů 2016 se skončil tragicky, tedy ten Salomův.
2016 bylo tedy napočítáno poprvé v historii více než 1000 crashů: 1062 dohromady. To znamená o 64% více, než před deseti lety, 2006 jich bylo 647.
Samozřejmě se zlepšily bezpečnostní podmínky: Aktivně - tedy helmy a kožené kombinézy mají nyní lepší charakteristiku, kombinézy jsou třeba vybaveny Airbagy.
Rovněž pasivní bezpečnost je lepší, i když důvodem Salomova smrtelného zranění byla chyba na okruhu Montmeló u Barcelony. V jedné zatáčce byl položen v místě možného pádu nový asfalt, kačírek by byl asi lepší. Salom havaroval v plné rychlosti a jeho motocykl se odrazil od Airfence a trefil přímo jeho.
Pochopitelně hraje počasí také hodně velkou roli.
Letos se na Phillip Islandu konalo během jednoho závodního víkendu 90 crashů. Za Phillip Islandem následuje Motegi (84 crashů), Sachsenring (81) a Assen (79). Motegi bylo nejnebezpečnějším závodním víkendem, na těch dalších třech částečně pršelo. V případě Assenu dokonce tolik, že závody musely být přerušeny.
A nejbezpečnější závody, respektive okruhy? Zde jsou na špici Red Bull Ring a Mugello, kde bylo shodně 34 crashů.
Zajímavá je analýza jednotlivých zatáček: Opět vyhrává Phillip Island, respektive zatáčka #4, ta je hodně specifická. Je to pravá zatáčka, zvaná «Honda Hairpin». Tam havaroval letos Márquez a byl to jeho jediný crash, kdy si připsal na své konto «0».
Společně s ním v této zatáčce během australského závodního víkendu spadlo ještě dalších 31 pilotů.
Na druhém místě je zatáčka #1 v Argentině, zde bylo zaznamenáno celkem 20 crashů (zůstává tam totiž mokro, i když zbytek okruhu je suchý), a zatáčka #9 v Motegi, kde spadl letos Lorenzo a dalších 19 jezdců. Následuje zatáčka «Museum» v Le Mans a zatáčka #9 v Sepangu, kde bylo napočítáno celkem 17 crashů.
To ovšem bylo napříč všemi třemi kubaturami. Co se týká pádů v jednotlivých objemových třídách, tak největší počer crashů má dle očekávání kubatura Moto3, která se podílí na 38,6%, tedy celkem se 410 crashi. Následuje Moto2 s 364 (34,3%). MotoGP je relativně «bezpečná», pouze 288 crashů (27,1%).
Pokud se ale podíváme na počet startujících jezdců v jednotlivých kubaturách, tak zjistíme, že je to průměrně skoro stejné - 21 v MotoGP proti 32 v Moto3 – takže přepočítáno na jezdce je to stejný počet pádů v nejmenší kubatuře stejně jako v té nejvyšší.
Celkový počet crashů v MotoGP byl ale letos nejvyšší vůbec v historii. Naopak v Moto2 bylo v sezónách 2010 a 2012 více crashů a také v roce 2014. Ovšem nejhorším rokem Moto2 byla sezóna 2011, tedy druhý rok závodění se čtyřtakty o objemu 600-ccm, kdy bylo celkem 421 crashů. V nejmenší objemové kubatuře je na špici rok 2008 s 463 crashi, tehdy se ještě jezdila kubatura 125-ccm.
Nejvíce crashů zaznamenal Sam Lowes, který sérií nulových umístění v posledních deseti závodech ztratil šanci na zisk titulu v Moto2. Celkem měl tento Angličan na svém kontě 30 crashů během sezóny 2016.
Lowesův krajan Cal Crutchlow se naopak stal králem pádů v královské kubatuře s počtem 26 crashů (o jeden méně než Maniac z Moto3 Gabriel Rodrigo).
Jack Miller sice spadl pouze o 1-krát méně než Crutchlow, tedy 25x, ovšem 5 závodů Grand Prix musel během roku vynechat.
Nesmíme ale zapomenout, že oba dva jmenovaní dokázali také závod MotoGP letos vyhrát. Miller jeden, Crutchlow dokonce dva.
Na třetím místě v počtu crashů v MotoGP se nachází jméno mistra světa Marca Márqueze s 17 crashu, takže je v Top-3.
Snad se zde dá připomenout známá pravda: Rychlý jezdec se snadněji naučí nepadat, než pomalý jezdit jezdit rychle.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 11.12.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných
- včera - KTM na Dakaru stále dominuje
- včera - Marc VDS pojede i šampionát EWC
- 13.1. - Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10!
- 13.1. - Test WorldSSP na okruhu Circuito Andalucia
- 13.1. - Ducati Panigale V4 S Tricolore: exkluzivní sběratelská edice
Další z rubriky
- 11.1. - Vítězi «100km dei Campioni» se stali Moreira a Chareyere
- 28.12.2024 - Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu
- 27.12.2024 - Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory!
- 22.12.2024 - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 19.12.2024 - Taka Nakagami poprvé v nové roli
- 17.12.2024 - Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy