Srovnání časů MotoGP a WorldSBK

Motocykly MotoGP jsou samozřejmě nejostřejší a nejdražší dvoukolové rakety, které jsou řízeny nejlepšími světovými piloty. A proč tedy nejsou časy jednoznačně rychlejší než časy jezdců na superbikových motocyklech?

Během testů v Jerezu koncem listopadu bylo jednoznačně dokázáno, že na některých okruzích dokáží superbikové motocykly hodně podobné těm sériovým držet krok s těmi motocykly MotoGP, které jsou vybaveny maximálně dostupnou prototypovou technikou.

Když se v Jerezu střetli někteří jezdci z MotoGP s elitními piloty z WorldSBK, tak celkové výsledky byly pro fanoušky hodně překvapivé.

Druhý den testů se piloti královské kubatury museli sklonit před superbikovým mistrem světa Jonathanem Reou na Kawasaki.

Časem 1:38,721 min byl Rea o 0,225 sec rychlejší než Alvaró Bautista na pro něho úplně novém motocyklu Ducati Desmosedici. Následoval jako třetí další pilot ze Superbike Chaz Davies na Panigale, který byl o 0,170 sec pomalejší než Bautista.

Pro porovnání: Pole-Position v MotoGP při Grand Prix v dubnu mělo hodnotu 1:38,736 min, nejrychlejší kolo v závodě pak 1:40,090 min. Nejrychlejší kolo v závodě při závodě WorldSBK zajel v Jerezu časem 1:41,467 min Tom Sykes. S pneumatikami Pirelli-Qualifyer vyhrál Sykes říjnové podzimní Superpole za 1:39,190 min.

Samozřejmě se časy z dubna jen těžko dají srovnávat s časy zajetými v říjnu a ještě hůře s časy zajetými koncem listopadu. Teploty a podmínky povrchu trati byly hodně rozdílné, navíc díky vývoji nové jednotné elektroniky a jednotných pneumatik Michelin se v průběhu roku biky MotoGP neustále zrychlovaly.

Danilo Petrucci (Pramac-Ducati) po testech v Jerezu celkem jasně vysvětlil, proč motocykly za cenu 100.000 Euro dokázaly udržet stejnou rychlost jako «rakety» z MotoGP: „Z pneumatik, které jsme měli od Michelinu v tomto roce k dispozici, jsme použili dvě přední a jednu zadní. Byly to tvrdé směsi, které byly speciálně vyrobeny po problémech v Sepangu a v Las Termas. Vzpomínám na pneu Pirelli, že jsem je používal v CIV a jako testovací jezdec na Panigale. Pirelli-Qualifyer jsou na jedno kolo neuvěřitelně dobré, v Jerezu jsem dokázal zajet po absolvování 20 až 22 kol jen o 0,5 sekundy pomaleji než byl můj nejlepší čas. A kolegové z SBK byli po 20 kolech o 2 sec pomalejší než na začátku.“

Ve srovnání nejlepších kol mezi MotoGP a Superbike 2016 jsou ale rozdíly hodně velké, i když musíme vzít v úvahu to, že závody MotoGP a WorldSBK se konají v úplně odlišných časových obdobích a tedy za naprosto rozdílných podmínek povrchu tratě.

Katar, 5,4 km, 16 zatáček: Při sezonní premiéře MotoGP získal Jorge Lorenzo časem 1:54,543 min Pole-Position, v závodě 20. března zajel za 1:54,927 min nejrychlejší kolo v závodě. Při finále WorldSBK v Kataru 28. až 30. října získal Jonathan Rea časem 1:56,356 min Pole-Position. V závodě zajel nejrychlejší kolo výkonem 1:56,974 min Rea. Časové rozdíly: Nejrychlejší pilot MotoGP byl v Qualifying o 1,813 sec rychlejší, v závodě o 2,047 sec.

Misano, 4,2 km, 16 zatáček: Jorge Lorenzos vyhrál Pole 10. září v Misanu za 1:31,868 min. Nejrychlejší kolo v závodě zaznamenal Dani Pedrosa časem 1:32,979 min. Superpole 18. června získal výkonem 1:34,037 min Tom Sykes. V závodě patřilo nejrychlejší kolo za 1:35,165 Alexi Lowesovi. Časové rozdíly: Pole v MotoGP bylo rychlejší o 2,169 sec, nejrychlejší kolo v MotoGP pak o 2,186 sec rychlejší.

Aragón, 5,1 km, 17 zatáček: Marc Márquez získal za 1:47,117 min Pole-Position. V závodě samotném 25. září zajel nejrychlejší kolo výkonem 1:48,694 min. Při závodě WorldSBK 1. až 3. dubna vyhrál Tom Sykes na okruhu Aragón Superpole za 1:49,374 min. Nejrychlejší kolo v závodě mělo hodnotu 1:50,421 min a zajel ho Chaz Davies. Časové rozdíly: Pole v MotoGP tak bylo rychlejší o 2,257 sec, nejrychlejší kolo v závodě o 1,727 sec.

Phillip Island, 4,4 km, 12 zatáček: S 1:30,189 min si vyjel Marc Márquez 22. října na usychající dráze Pole-Position. Nejrychlejší kolo v závodě pak zajel Cal Crutchlow za 1:29,494 min. Superpole WSBK vyhrál Sykes výkonem 1:30,020 min, nejrychlejší kolo v závodě zaznamenal Rea 28. února časem 1:31,386 min. Takže vítěz Superpole byl na Phillip Islandu rychlejší o 0,169 sec než čas Pole-Position v MotoGP. V závodě samotném pak pilot MotoGP Crutchlow byl o 1,892 sec rychlejší než nejrychlejší pilot v WorldSBK.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama