BMW M 1000 RR 2021: ryzí závodní technologie
- Publikovno: 23.9.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
BMW Motorrad představilo zákazníkům, kteří milují adrenalin na závodním okruhu, nový model M 1000 RR s výkonem 212 koní a pohotovostní hmotností pouhých 192 kilogramů. Stabilitu při prudkém brzdném manévru a ostré akceleraci vám zajistí aerodynamická křidélka z lakovaného karbonu.
Novinka je postavena na základech osvědčeného sportovního motocyklu BMW S 1000 RR a zejména na jeho závodním kapalinou chlazeném čtyřválcovém motoru o zdvihovém objemu 999 ccm, který však prošel několika úpravami, díky nimž má M 1000 RR o 4 kW vyšší výkon, vyšší točivý moment ve středním pásmu otáček a o 500 otáček výše umístěný omezovač. Má tedy výkon 156 kW při 14 500 1/min a maximální točivý moment 113 Nm při 11 000 1/min.
Motor má nový, o 12 g lehčí kovaný píst se dvěma stíracími kroužky, přizpůsobené spalovací prostory a kompresní poměr zvýšený na 13,5. Užší a lehčí vahadla. Má také leštěné sání s novou geometrií a technologie BMW ShiftCam s variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Titanové výfukové ventily jsou vybaveny novými pružinami, má užší a o 6 % lehčí vahadla a vylepšené vačkové hřídele. Blok motoru je lehký s delšími a o 85 g lehčími titanovými ojnicemi od firmy Pankl pro nižší tření a nižší hmotnost.
Na výběr budete mít mezí jízdními režimy Road, Rain, Dynamic, Race a Race Pro 1-3. Z elektronických asistentů dostanete také nejnovější generace dynamické kontroly trakce DTC a DTC kontrolu zvedání předního kola se šestiosým senzorem, dvě nastavitelné charakteristiky škrticí klapky pro optimální odezvu. Motorová brzda je nastavitelná ve třech úrovních v režimu Race Pro. Samozřejmostí je také obousměrný quickshifter Shift Assistant Pro. Oceníte také Launch Control pro perfektní start do závodu a Pit-Lane-Limiter vám pohlídá správnou rychlost v boxové uličce. K pohodlnému rozjezdu do kopce vám napomůže Hill Start Control Pro.
Při vývoji M 1000 RR byla rozhodujícím bodem v technických specifikacích aerodynamika. Kromě maximální rychlosti, která je 306 km/h, chtěli také docílit nejlepšího možného kontaktu kol s vozovkou, a to zejména při akceleraci. Z lakovaného karbonu vyrobená M křidélka na přední kapotáži, která byla vyvinuta intenzivním testováním na závodním okruhu a ve větrném tunelu BMW Group, tento scénář zohledňují, protože vytvářejí dodatečný aerodynamický přítlak, a tedy další zatížení kol podle rychlosti. Další přítlak na předním kole působí proti jeho nadzvedávání, kontrola trakce méně zasahuje, více hnací síly se přemění v akceleraci a jezdec dosahuje rychlejších časů na kolo. Účinek křidélek je patrný také v zatáčkách a při brzdění, protože přítlak umožňuje pozdější brzdění a zajišťuje zvýšenou stabilitu v zatáčkách.
Podvozek novinky vychází z hliníkového centrálního mostového rámu modelu S 1000 RR. Hlavní rám doplňuje lehký zadní rám z kulatých hliníkových trubek. Odpružení předního kola tvoří obrácená USD teleskopická vidlice a kluzák s průměrem 45 mm. Pružina vidlice je stavitelná v deseti úrovních pro odskok i kompresi, zdvih přední vidlice činí 120 mm. Zadní středová pružinová vzpěra má stavitelnou spodní část a také nastavitelný odskok a kompresi. Tyto vlastnosti je možné nastavit v deseti úrovních snadným otočením. Zdvih zadního odpružení činí 118 mm.
Model M 1000 RR je prvním motocyklem u BMW, které vybavili závodními M brzdami jako mají BMW automobily s označením M. Brzdy vzešly přímo ze zkušeností se závodními brzdami závodních strojů BMW Motorrad v Mistrovství světa superbiků a nabízejí maximální odolnost proti vadnutí a citlivou ovladatelnost. M brzdové třmeny jsou zvenku lakovány modrou barvou v kombinaci s logem M. Spolu se dvěma 320mm brzdovými kotouči o tloušťce 5 mm a černě eloxovanými držáky brzdových kotoučů vyrobenými z hliníku představuje v současnosti to nejlepší z oblasti brzdových systémů. Přední kotouče jsou brzděny čtyřpístkovým radiálně uchyceným třmenem, vzadu je jeden 220 mm kotouč brzděn dvoupístkem. Pro různé aplikace jsou k dispozici dvě verze brzdových destiček: jedna směs brzdových destiček pro použití na silnici a druhá na závodní okruh. Speciální jsou také M karbonová kola.
Celkový design motocyklu jasně dává najevo, v čem bude dominovat. Jeho sportovní ambice podtrhuje i barevné provedení ve světle bílé pastelové barvě doplněné o typické barevné schéma M Sport, tedy světle modrou, tmavě modrou a červenou. Dalšími prvky jsou kryty motoru v granitově šedé barvě a černě lakované víčko palivové nádrže. Multifunkční přístrojový štít je vybaven čitelným 6,5palcovým TFT displejem a OBD rozhraním, které lze použít s aktivačním kódem pro senzor GPS zasílající údaje do přístrojů, a M GPS stopky.
Pro jezdce se závodními ambicemi nabízí BMW Motorrad navíc paket M Competition, který obsahuje kromě softwaru M GPS stopek a příslušného aktivačního kódu také paket frézovaných dílů, M karbonový paket a o 220 g lehčí zadní kyvné rameno, tření odolný, bezúdržbový a průmyslovým diamantem DLC potažený řetěz M Endurance a paket spolujezdce s krytem jeho sedla.
Zdroj: BMW Motorrad
- Přidat komentář +
- Publikováno: 23.9.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky