BMW S1000 RR 2023: s aerodynamickými křidélky
- Publikovno: 3.10.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Supersportovní motocykl BMW S1000 RR byl poprvé představený už v roce 2009. Do příští sezóny vyjíždí s přepracovaným motorem, upraveným podvozkem a vybaveným novými asistenčními systémy Brake Slide Assist a DTC Slide Control. Do výbavy dostane také přítlačná aerodynamická křidélka.
Psal se květen 2009, kdy byla v Royal Parku v Monze oficiálně představena silniční verze BMW S1000 RR. Poprvé se dostala okruhová motorka na silnici a zájem o ni byl značný. Do příští sezóny však vyrazí tento sportovní motocykl značně přepracovaný a vybavený o nejnovější špičkové komponenty, aby zvedly jeho výkonnost na ještě lepší úroveň.
Nový model RR je vybaven řadovým čtyřválcovým motorem, který vychází z pohonné jednotky současného modelu S 1000 RR. Maximální výkon nyní činí 154 kW (210 k) při 13 750 ot/min, což je o 2 kW (3 k) více než u předchozího modelu. Maximální točivý moment 113 Nm je generován při 11 000 ot/min. Navzdory zvýšení maximálního výkonu je nyní využitelný rozsah otáček nového RR výrazně širší. Maximální otáčky motoru činí 14 600 ot/min. Nový motor doplňuje zkrácený sekundární převod s pastorkem se 46 namísto dřívějších 45 zubů.
Aby bylo dosaženo vyššího špičkového výkonu a lepšího průběhu točivého momentu v celém rozsahu otáček, byly přepracovány sací kanály. Vyznačují se tvarem převzatým z modelu M RR a jde o odlitky, na rozdíl od frézovaného výrobního postupu u M RR. Nový airbox s dvoustupňovou změnou délky sacích kanálů má kromě jiných změn kratší kanály určené pro vysoké otáčky.
Novinkou protiprokluzového systému DTC je funkce Slide Control, která umožňuje jezdci zvolit dva přednastavené úhly smyku pro systém kontroly trakce při akceleraci ze zatáček. Technicky je tato funkce umožněna díky snímači úhlu natočení řídítek. Až do příslušného úhlu náklonu umožňuje systém kontroly trakce při akceleraci ze zatáčky prokluz zadního kola, což umožňuje jeho smyk. Po dosažení nastavené hodnoty úhlu natočení řízení kontrola trakce zasáhne, sníží prokluz a stabilizuje motocykl.
Protiprokluzový systém dává, stejně jako tomu bylo dříve, k dispozici čtyři režimy: Rain, Road, Dynamic a Race. Za příplatek si ještě můžete pořídit režimy Race Pro umožňující jemné nastavení systému pomocí tlačítek +/-. Součástí těchto režimů je poprvé také nastavitelná funkce Wheelie, tedy jízda po zadním kole.
Srdcem podvozku nového RR je stále hliníkový rám Flex Frame, který je konstrukcí svařenou ze čtyř částí vyráběných tlakovým litím a integruje motor, jenž je stejně jako dříve nakloněn dopředu o 32 stupňů a je nosným prvkem celého stroje. S cílem vylepšit příčnou tuhost dostal hlavní rám nového RR několik otvorů v bočních oblastech. Zachována zůstala malá šířka rámu v oblasti kolen, která je přínosem pro pozici jezdce a jeho spojení se strojem. Úhel hlavy řízení byl zmenšen o 0,5 stupně a současně došlo k posunutí brýlí tlumičů o 3 mm.
Nová funkce Brake Slide Assist je důležitou a velmi užitečnou inovací pro jezdce na závodních tratích. Stejně jako u nové funkce DTC Slide Control, i tento nový systém ke své činnosti využívá snímače úhlu natočení řídítek a umožňuje jezdci nastavit specifický úhel smyku pro tzv. brzdné drifty v nájezdech do zatáček.
Stejně jako u modelu M RR zajišťují nyní aerodynymická křidélka u nového RR co nejlepší kontakt předního kola se silnicí, a to zejména při akceleraci. Vytvářejí aerodynamický přítlak, a tím i dodatečné zatížení kol. Výhody spočívají v tom, že se snižuje tendence motocyklu zvedat přední kolo, je možné později brzdit a zvyšuje se stabilita v zatáčkách.
V otázkách designu je největší změnou nového provedení RR přepracovaná přední části s křidélky, ale také nová, lehčí a sportovněji vypadající zadní část s kratším držákem registrační značky. Do výbavy dostanete USB prot umístěný v zadní části motocyklu. Nové RR je k dispozici ve třech barevných provedeních: černý metalický lak Blackstorm, Style Passion s nemetalickým červeným lakem Racingred a „závodní“ nemetalický bílý lak Lightwhite/BMW M.
Zdroj: BMW Motorrad
- Přidat komentář +
- Publikováno: 3.10.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky