Casey Stoner: jaký je nový "litr"?
- Publikovno: 29.2.2012
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Od té doby, co se rozhodlo, že se do královské třídy vrátí vysokovýkonné motocykly, jsem si kladla otázku, jaký bude rozdíl mezi osmistovkou a litrem. Odpověď už se našla a přímo od toho nejlepšího, loňského mistra světa Caseyho Stonera.
Jaký je rozdíl mezi osmistovkou a litrem na vjezdu, v zátačce a na výjezdu z ní?
„No, musím říct, že tu moc velký rozdíl není, ale v čem cítím zlepšení u nového motocyklu Honda, je stabilita při brždění. Rozvor kol je jiný a když jdete před zatáčkou na brzdy, máte větší stabilitu. Zadek tolik neodskakuje a vy můžete ostřeji zmáčknout brzdy. Změnil se tedy brzdící moment, ale musím říct, že méně, než jsem očekával, přesto ale oproti loňskému motocyklu se tento moment zlepšil výrazně. Průjezd zatáčkou je hodně podobný. Myslím, že nejdůležitější, na čem teď musíme zapracovat, je podvozek. Hmotnost motocyklu je téměř stejná, reakce je velmi podobná, ne-li stejná.“
Hmotnost je stejná?
„Není to tak dlouho, když jsme se rozhodli přidat motocyklu čtyři kila, ale myslím, že to hmotnost nijak nezměnilo. Kdyby to bylo dvacet kilo, tak už tam ten rozdíl bude, ale takto se opravdu nic nemění. Nepoznám to, je to stejné, jako bych seděl na osmistovce. Jediná věc, která je jiná, je jak se chová podvozek. Na výjezdu ze zatáčky můžu použít větší výkon, jsem schopný dostat z motoru více točivého momentu a mám nad ním lepší kontrolu. Konečně ve výsledku mohu využít mnohem větší trakci, která se mi na výjezdu ze zatáčky hodí.“
Myslíš tedy, že s litrem je výjezd rychlejší a manévr preciznější?
„Řekl bych, že ne. Použití většího točivého momentu tě může ze zatáčky spíš vystřelit. Osmistovka měla také pořádný výkon. Oba motocykly musíš řídit stejně a to velmi precizně. Každý teď ale zkouší vytěžit z této změny co nejvíc.“
Pokud tedy uděláš chybu, je litr méně tolerantní než osmistovka?
„Ne, myslím, že je to velmi podobné. S osmistovkou jsem měl větší rychlost v zatáčce, s litrem mám v porovnání na stejném úseku kratší převodové stupně. Takže když chceš projet zatáčkou, je to mnohem těžší, na druhou stranu, asi tak od poloviny můžeš použít více plynu. Ale jenom o malilinko víc. Já beztak stále jezdím stejnou stopu jako dřív. Díval jsem se, že někteří jezdci zkouší měnit svoji zajetou dráhu, ale já raději využiju extra točivý moment, než hledání ideální stopy. Ve výsledku se stejně pořád musíš soustředit hlavně na řízení, ať použiješ tu nebo tu výhodu.“
Vloni jsi získal titul mistra světa, je těžší titul získat nebo jej obhajovat?
„To ale není o tom, kdo má nebo nemá titul! Nevstupujete do sezony s žádnými body navíc za to že jste úřadující mistr světa. Pro mě to není o obhajobě titulu. Můžeš si zvolit jiné startovní číslo na svůj motocykl pokud chceš, ale jinak všichni začínáme sezonu s nulou. Zejména tento rok, změnil se obsah z 800ccm na 1000ccm a to nelze srovnávat s loňským rokem. Je to zcela jiná kategorie i když šampionát zůstává stejný. Takže já nevstupuji do sezony, abych obhajoval svůj titul, já do ní vstupuji s tím, že chci získat další trofej.“
Pamatuji se, že rok po vašem prvním zisku titulu mistra světa, jste se potýkali s řadou problémů.
„Bohužel v roce 2008 se nám start sezony moc nevydařil. Měli jsme plno problémů s palivovým systémem a také jsme nebyli schopni nastavit napětí řetězu. Další velké problémy přišli na konci sezony, kdy jsem si při pádu rozdrtil zápěstí, ale všichni si jenom pamatují, že jsem neobhájil titul. Myslím, že ten rok jsme si prošli peklem a já všem v týmu slíbil, že příští rok ten titul zase vyhrajeme. Bohužel to nevyšlo, i když jsem sice sezonu v roce 2009 ze začátku vedl, pak však přišli moje zdravotní problémy a vše bylo zmařeno. Pro sezonu 2010 však nemám žádnou omluvu. Neměli jsme pořádný motocykl, neměli jsme vybavení, udělali jsme řadu chyb. Snažili jsme se tlačit na zisk pódiových umístění, na která jsme prostě neměli. Nedělali jsme to od začátku dobře. Na konci sezony jsme však všem ukázali, že na to máme. Dostali jsme motocykl, který jsme chtěli a najednou byla zpět tolik potřebná rychlost a my věděli, že jsme zpátky ve hře.“
Wayne Rainey říkal, že v každém probíhajícím mistrovství měl pocit, že musí vyhrát a že tu není možnost pro druhé místo.
„Myslím, že od doby Waynea Raineye se šampionát dost změnil. Wayne byl ikonou. Vždycky můžeš vyhrát více závodů v průběhu sezony, ale oproti minulosti je to mnohem větší problém, přibylo více pravidel, více omezení a také cesta, kam nyní šampionát směřuje je jiná. Není to o tom závodění, jak to bylo dřív, nyní je to hodně o pravidlech a také o tom, jak tě vnímá veřejnost. Dost mě mrzí i cesta, kterou se nyní MotoGP vydává. Ale v tuto chvíli jsem si nastavil cíl, který se chci pokusit naplnit a pokud se mi to nepodaří, stejně budu spokojený se svojí karierou a s tím, čeho jsem již nyní dosáhl.“
Jeden z jeho problémů byl ten, že vítězil tak často a proto jeho tým neměl na motocyklu co vylepšovat. Tohle ale u Hondy jako problém nevidím.
„K našemu týmu, jakýkoliv můj i drobný podnět či nápad berou jako obrovskou motivaci a snaží se jej vyřešit co nejlépe. U Hondy vidíte, že se chtějí zlepšovat, nechtějí zůstat stát na jednom místě. Nyní u nového litru je těch podnětů velké množství ze všech stran a vidím, že se každý i sebemenší detail snaží vyřešit.“
Okruh Laguna Seca, v roce 2009 to byl tvůj nejhorší závod a vloni zase naopak jeden z nejlepších.
„Myslím si, že každý nyní chápe, proč ten závod nebyl pro Ducati jednoduchý. Že to prostě nebylo tak samozřejmé, jak si každý myslel. Jezdil jsem na konci závodního pole a věci nefungovaly, tak jak měly. Já na to však zapomněl rychle, ale jak tak koukám, někdo asi ne. To ale není můj problém.“
Ten způsob, jakým jsi předjel Jorge Lorenza, jak dlouho dopředu jsi to plánoval?
„Pár kol jsem o tom přemýšlel, nebylo to spontání rozhodnutí. Věděl jsem, že se objeví příležitost, nesměl jsem udělat žádnou chybu. Vždycky jsem byl dobrý v poslední části okruhu, na Ducati jsem byl rychlý. Všechno je to o tom zavřít plyn v ten správný moment, protože ta trať je tam hodně krátká. V předchozích kolech jsem se snažil v tomto místě Jorgeho předjet a věřil jsem, že když se dostanu co nejblíž k němu a on udělá malou chybu se sklouznutím, tak to bude právě ten okamžik, kdy ho dostanu. No a to se stalo. Jestli jsi to sledoval, tak jsi musel vidět, jak jsem rychle přidal plyn a to mi pomohlo ho předjet venkovní stranou.“
Někteří věří, že to byl bod zlomu v šampionátu. Souhlasíš s tím nebo ne?
„Ne, rozhodně nesouhlasím. S body zlomu se setkáváte v celém šampionátu pořád. Každý závod může být takovým bodem. Je tu tolik zlomových momentů a vy je jen musíte umět využít.“
- Přidat komentář +
- Publikováno: 29.2.2012
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky