Test Honda CBR 250R: čtvrtlitrový supersport
- Publikovno: 30.8.2011
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vzhled dospělého sportovního motocyklu a pod kapotami čtvrtlitrový jednoválec. Nová Honda CBR 250R vypadá opravdu lákavě.
Díky legislativním změnám se i u nás začínají objevovat jednostopé stroje, kterým hrozilo vyhynutí. Vyjma skútrů jste před několika málo lety motocykl o objemu 250 ccm na našem trhu skoro nekoupili. Na zvýšený zájemu o tyto motocykly zvláště mezi mladšími jezdci reagují i motocykloví dovozci.
Nová Honda CBR 250R spadá do kategorie řidičského oprávnění A2, kterou je možné získat po dovršení 18-ti let. Způsob postupného přesedání na silnější a výkonnější stroje je dle mého názoru ten správný. A hlavně pro ty, jenž se blíží k této věkové kategorii přišla letos Honda s novou CBR 250R.
Pro letošní sezónu přepracovaný design motocyklu vychází, tak jako u její menší sestry CBR 125R, z velkého VFR 1200F. Najdeme zde podobnou linii bočních kapot, tvar světlometu ve tvaru „x“ objemný a krátký tlumič výfuku a spoustu dalších detailů. Celkově působí 250-ka dospěle a vypadá větší než ve skutečnosti je. Na první pohled motorky vypadají skoro stejně, ale při bližším zkoumání zjistíte že 250-ka je mnohem lépe vybavená a zpracovaná. Přes tuto podobnost se jedná o úplně jinou kategorii motorky.
Kapalinou chlazený jednoválec o objemu 250 ccm se čtyřmi ventily a vstřikováním PGM-FI poskytuje výkon 27 koní což při váze 160 kilogramů dává téhle motorce slušnou dynamiku. Její pohonná jednotka reaguje díky vstřikování ochotně v jakémkoli řežimu otáček. Pokud chcete využívat výkonu naplno je samozřejmě potřeba motor držet v horní části otáček. U sportovní motorky je jedním z důležitých údajů nejvyšší rychlost, zde je nutné ji rozdělit na polohu v sedě kde se dostanete až na 145 km/h a polohu v leže, při které se na displeji objeví i číslo 160 km/h, což na čtyřtaktní jednoválec není vůbec špatné. Velkou výhodou čtyřtaktu oproti výkonnějším dvoutaktům je malá spotřeba a předpokládaná delší životnost. Motor od Hondy se vyznačuje ještě jednou u jednoválců neobvyklou vlastností, produkuje totiž minimální vibrace.
Podvozek kompaktního stroje je nastaven ve sportovním duchu, to však neznamená, že by byl přehnaně tvrdý. Mohu potvrdit, že zcela s přehledem zvládá „kvalitu“ našich silnic. Tahle „dvěstěpadesátka“ výborně drží stopu až k maximálním náklonům. Navíc díky nízké váze pouhých 160 kilogramů se z ní stává velmi lehce ovladatelný stroj nejen v zatáčkách, ale i v městském provozu. A brzdy? U verze s ABS, kterou jsme testovali je přední brzda vybavena tří pístkovým brzdičem a kotoučem o průměru 296 mm, zadní pak je jednopístek s kotoučem 220 mm. Brzdný účinek přední brzdy je naprosto dostačující s přesným dávkováním, což však o zadní brzdě říci nelze. Její projev byl spíše nevýrazný a dá se říci, že jej lze docenit až při jízdě se spolujezdcem nebo lépe s drobnou spolujezdkyní. Vzrostlejší spolujezdec bude mít za vašemi zády trochu problém, stejně jako vy se změnou těžiště celého stroje a dýchavičnějšího jednoválce.
A když už jsme za řídítky, musím pochválit skvělo ergonomii ovládání, která patří u Hondy k tradici. Posaz není úplně supersportovní, ale spíše trochu vyšší, což na druhou stranu přispívá pohodlí při delší jízdě. A Honda CBR 250 je oproti menší 125-tce vybavená kvalitněji vyhlížejícími ovladači včetně spínací skřínky.
Koneckonců pokud bych měl tyto „hondí“ sesterské motocykly hodnotit, tak maloobjemová CBR 125R se mi líbila a co se týká vzhledu udělala oproti své předchůdkyni velký skok dopředu. Honda CBR 250R se mi také líbila, ale hlavně mě moc bavila. Tahle motorka je prostě hravá, zábavná a výborně fungující a nemyslím si, že je to jako 125-ka pouze přestupní stanice k větším strojům. Její použitelnost je mnohem větší, ať už jako motocykl pro denní jízdu, zábavný dopravní prostředek nebo jako sportovní náčiní pro začátečníky.
Technické údaje
Motor: čtyřdobý, vodou chlazený čtyřventilový jednoválec s rozvodem DOHC. Vrtání a zdvih 76x55 mm, zdvihový objem 249,4 ccm, kompresní poměr 10,7:1. Největší výkon 19,4 kW při 8 500 1/min, největší točivý moment 22,9 N.m při 7 000 1/min. Elektronické vstřikování PGM-FI.
Pohoné ústrojí: sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: páteřový ocelový rám, zdvih předního odpružení 130 mm, průměr přední vidlice 37 mm, zadní odpružení Pro-Link Monoshock, zdvih 104 mm, nastavitelné předpětí. Přední brzda jednokotoučová s dvoupístkovým třmenem (verze s ABS má třípístkový třmen) 296 mm, zadní brzda kotoučová jednopístková 220 mm. Kola hliníková 17", pneumatika vpředu 110/70-17M/C, pneumatika vzadu 140/70-17M/C, rozvor 1369 mm, výška sedla 784 mm, provozní hmotnost 162 kg, objem palivové nádrže 13 litrů.
Základní cena 99 900 Kč (verze s ABS 109 900 Kč)
- Přidat komentář +
- Publikováno: 30.8.2011
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro