Rudge Ulster: britský šampion
- Publikovno: 19.3.2012
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
„Pravděpodobně nejrychlejší motocykl ve třídě 500ccm, který se v současnosti vyrábí.“ Takto byl inzerován motocykl, který produkovala britská továrna Rudge-Whitworth od roku 1929 až do začátku druhé světové války.
Kvůli hospodářské krizi v roce 1933, která firmě přinesla velké finanční problémy, byla výroba zastavena a firma byla dána do konkurzu. V roce 1936 jí převzala společnost Gramophone Co Ltd (později známá jako EMI), avšak s vypuknutím druhé světové války její výroba motocyklů končí. Po válce se produkce této slavné značky již neobnovila, neboť firma EMI se rozhodla věnovat zejména své hlavní činnosti a to byly gramofonové desky.
Původně se motocykly jmenovali Rudge Whitworth, ale po vítězství Grahama Walkera na Grand Prix Ulster v roce 1928, byl přejmenován na Rudge Ulster. Bylo to vlastně vůbec poprvé, kdy se na silničním závodě proháněl motocykl rychlostí vyšší než je 130 km/h. Vítězství však mohlo přijít již o dva měsíce dříve na Isle of Man TT, avšak kvůli problémům s průtokem oleje, které přišli v posledním kole, prohrál Walker závod Senior TT.
Ve stejném roce získává Rudge další rychlostní rekord. Ernie Nott pokořil rychlost 160 km/h, výkon je 22 kW. V roce 1930 se na strojích Rudge Ulster účastní závodu Isle of Man TT Senior hned čtyři závodníci ve třídě 500ccm a vyhrávají týmovou cenu, protože Wal Handley vítězí s rekordní rychlostí 119,48 km/h, Graham Walker je druhý, Smith šestý a Ernie Nott sedmý.
Původně byl tento motocykl vyvinut jako závodní prototyp. V průběhu deseti let prošel různými úpravami a inovacemi. Snad nejvýznamnější změna bylo zavedení hlavy válce se čtyřmi řadovými ventily u původních jednoválcových motorů s tyčovým rozvodem shora. Tyto nové motory byly napojeny na čtyřstupňovou převodovku ovládanou nohou. Další významná změna byla u brzdění, kde brzdový pedál ovládal přední i zadní brzdu a zároveň byla na řídítkách umístěna rukojeť, která ovládala přední bubnovou brzdu. Vzhled motocyklu i nyní dává tušit, že se jedná o sportovní stroj.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 19.3.2012
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy
- včera - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- včera - Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí
- 15.12. - Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec
- 15.12. - Krize KTM se týká i MV Agusty
- 14.12. - V týmu Liqui Moly Dynavolt Intact GP pojede 2025 Guido Pini místo Suzukiho
Další z rubriky
- 12.11. - Japonští mistři světa v Grand Prix
- 31.7. - Tip na víkend: Výstava 120 let Autoklubu ČR v Muzeu silnic
- 17.7. - Jak Šťastný vyhrál 1966 půllitry na Sachsenringu
- 15.7. - Česká stopa v MS-Superbike
- 3.7. - Na řadě je Sachsenring - něco z jeho historie
- 13.6. - Dnes před 75 lety se konal první závod Grand Prix