Test Aprilia RSV4 RR: Já robot!
- Publikovno: 14.9.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Sportovní nářadí je dnes už na hraně maximálního výkonu použitelného i na samotném okruhu. Zákazník dostal to co chtěl a může si vybrat podle svých potřeb. Někdo tíhne ke značce, jiný kouká na parametry. Aprilia má ale oproti ostatním něco navíc. Nevěříte? Čtěte dál.
První legendární RSVčka, ještě s rakouským dvouválcovým motorem Rotax, se velmi osvědčili a mezi ojetinami jsou tyhle první kusy velmi populární. Za babku dostanete sportovní charakter, pevný podvozek a ztvrdlé zápěstí. Pokud jste chtěli na téhle motorce vyrazit do města, sešlehala vám zadek a při každém přejetí kanálu jste počítali vypadané plomby. Motorka dobrá, spolehlivá, ale pěkně nepoddajná mrcha. Stejně si ji ale každý maník koupil, její design byl pravý italský a nekompromisní kukuč dostal do kolen nejednoho borce.
Poslední verze motocyklu RSV, kdy se začal do rámu montovat véčkový čtyřválec, je komplet poskládaná z toho nejlepšího co ještě nedávno sloužilo pouze profesionálním závodníkům. Letos se navíc upravovalo na všech důležitých částech, a nás zajímalo, kam se lze se sportovní jízdou ještě dostat. Konkurence je neúprosná a marketing ještě víc. Nasaďte na novou motorku ceduli, že má výborný design, podvozek, nejmodernější materiály, a že servis budete mít zdarma. Pokud ale v kolonce výkon bude svítit číslovka o třicet koní méně, než mají ostatní, nebude se vám to prodávat. Jednou ale všichni dospějeme, teď však jde o dvě stě koní a i Aprilie vám je dá a zabalila je navíc do hodně charismatického balíčku.
RSV je na první pohled sportovní motorka a ani o chlup méně. Všude kam se podíváte, máte minimum prostoru, vše je schované za kapotáží a řádně poskládané. Zadní kyvná vidlice s perfektními sváry, přísně vykrojená podsedlovka s placatým potahem sedla a zadní držák značky dožadující se odmontování. Zápach benzínu a propocené přilby tu je cítit na sto honů a to je dobře. Přední maska je rozměrná tak, aby nejlépe rozrážela nápor větru a schovala vaší kedlubnu při zalehnutí. Nic navíc! Takže nečekejte, že si tu budete lelkovat s bradou nahoře jak na tribuně na fotbale.
Palivová nádrž pojme jen nezbytné množství vašich nohou, přesto jezdec do výšky 180 centimetrů může počítat s výbornou ergonomií a to i ostatních důležitých bodů posedu. Pokud jste o něco zavalitější a vaše hmotnost se blíží ke stovce, už to není ono a někde se to dříve či později projeví. Posezení je tedy přísně propojeno s designem a kdo ve svém volném čase nesportuje, bude se tu cítit poněkud nepatřičně.
Konkurence je v tomto poněkud benevolentnější, ale nemůžu se ubránit pocitu, že jde kolikrát až zbytečně naproti všem a motorka pak postrádá charakter a ničím se neodlišuje od ostatních. RSV vás však ihned okouzlí a pokud máte zmiňované centimetry, budete překvapeni, jak krásně zapadnete do sedla a splynete v jedno tělo.
Nové sportovní nářadíčko dostalo poladěný motor, kde se úpravy dotkli hlav válců, titanových ventilů a nebo olejové pumpy. Do útrob motoru pak vzduch proudí přes nový větší airbox a celé to má pod taktovkou nová řídící jednotka. Motor pak ušetřil 1,5 kilogramu a přitom na požádání vypustí až 201 koňských sil. I v základní verzi RR, kterou jsme obdrželi na test, dostanete rám s nastavitelnou geometrií a o 14 milimetrů prodlouženou zadní kyvku. Nechybí elektronický balíček APRC včetně závodního systému ABS Bosch 9MP fungujícího ve třech režimech spolu se systémem RLM (omezení zdvihu zadního kola).
Výrobce hovoří o menším vnitřním tření a vyšší účinnosti spalování. Nicméně, když nastartujete dostanete starý známý nakřáplý mechanický zvuk. Je to přesně ten správný chraplavý tón závodních strojů a při prohrábnutí plynu letí ručička hodně rychle nahoru. Téměř bych si i vsadil, že rozdíl je od loňského modelu patrný, a že jde už na místě poznat bleskový nástup. Dobré je také zjištění, že ostřejší motor promazává nová olejová pumpa pro účinnější mazání, přitom se snížila hladina oleje právě pro snížení vnitřních třecích sil v motoru. Po rozjetí je všechno při starém a z motoru je cítit správný poměr ostrého drajvu a poddajné pružnosti. Vyladění motoru je perfektní a žádné cukání nebo hlídání si otáček v nejnižším poli se nekoná. To zajišťuje příjemný přísun výkonu a klidnou manipulaci ve městě, kterou neposkytne ani kdejaký naháč určený právě do provozu, takže perfektní!
Nový management motoru Ride-by-Wire se třemi palivovými mapami má kompletně novou filozofii na základě zkušeností ze závodů WSBK. Všechny mapy mají nyní plný výkon, žádná z nich není omezena (tak jako dříve mapa ROAD u modelu 2014 a starších). Mapy byly přejmenovány, kdy dřívější mapa ROAD byla nahrazena mapou RACE a zcela změněny jejich charakteristiky. Poznáte to při přepínání bezprostředně mezi sebou a to pouze na volném prostranství. Zejména brzdný účinek motoru a rychlost reakce plynové rukojeti jsou rozdílné. Agresivita nástupu výkonu je však i v nejvyšším nastavení Race lineární a bez jakéhokoli cuknutí, takže se nemusíte bát, že při přepínání map budete někde tratit. Klidně tam naopak ponechte nejslabší nastavení Sport a užívejte si toho nejplynulejšího nástupu a přitom plnohodnotného maximálního výkonu. Je vidět, že Aprilie mákla a poslechla nářek jezdců, že výkonu je dost, ale přísun je rozházený a konkurence je dál. Nyní od nového RSV dostanete full power zabalený v hedvábných spoďárech.
Systém APRC sestává ze 4 modulů, které umožňují řídící jednotce motocyklu v reálném čase sledovat dynamické jízdní podmínky a měnit adekvátně nastavení motoru. Jezdec je schopen každou funkci měnit nezávisle navzájem od ostatních dle svých požadavků. Součástí systému je nový duální mód přístrojové desky ROAD / RACE, jehož přepínáním lze měnit parametry zobrazované na digitálním displeji. Kromě druhé generace systému APRC je RSV4 nově vybaveno technologicky vyspělým protiblokovacím systémem ABS zajišťujícím maximální bezpečnost v provozu, který v žádném případě nesnižuje výkon na uzavřených tratích. Systém ABS 9MP byl vyvinut ve spolupráci s firmou Bosch, váží pouhé 2 kg a využívá technologii RLM (zmírňování přizvedávání zadního kola při prudkém brzdění). Jakoukoliv ze tří úrovní ABS lze kombinovat s kteroukoliv ze tří palivových map motoru (Race,Track, Sport) tak, aby motocykl vyhovoval jezdcům s různými zkušenostmi a rozdílným stylům jízdy. Tolik řeč čísel a pro pochopení co lze všechno na motocyklu nastavit. Připočtěte si k tomu možnost upravit si úhel hlavy řízení a zadní kyvky a dostanete vše ke spokojenému sportování.
V reálném světě je už v základu RSV perfektní nářadí poslouchající vaše povely, bez reptání a za jakékoliv situace. Není to tady ale tolik o výkonu. Neoslní vás jen silná stránka motoru a ostatní věci jen asistují v těsném závěsu. Vše od motoru, přes podvozek a brzdy ve vás zanechává hluboký dojem a nutí přemýšlet o sofistikovanosti celého kompletu a perfektního vyladění. Už při otočení klíčku se potýkáte se zvuky, kdy vše zní, jako když se nastavuje robot do základního menu.
Motor cvakne s prvním převodem a chraplák rozjede kola vpřed. Tuhá přední plně stavitelná vidlice je pak natolik inteligentní, aby pobrala veškeré zlo z našich silnic a vám pustila do rukou přesně tolik informací, co váš mozek vstřebá. Přitom si buďte jisti, že se vidlice snaží, aby vás nezahltila informacemi od toho nejdůležitějšího, od rychlé jízdy. Tam kde konkurence s přibývající rychlostí, krájí metry a žene se vpřed, tam RSV přidává navíc množství informací a světe div se, je příjemnější na ovládání! Zrovna tady a teď se hodí přirovnání čim víc jedete, tím větší to dává smysl. Kompaktnost polohy za řídítkama automaticky ohne vaše záda a vaše nohy se o stupačky opírají jen špičkami. V tu chvíli přesně víte co se pod vámi děje a intenzivněji cítíte pohyb motocyklu. Na poprvé je to strhující, ale po chvíli se uvolníte a začnete udávat povely. Jde vám u vašeho motocyklu o přesnější nájezd do zatáčky nebo o možnost upravit si stopu již v náklonu? Vše se děje zároveň už když jen na to myslíte. Je to jako si něco přát, nepřemýšlet a v tu danou chvíli se to vyplní.
Aprilia RSV4 se dostala přesně tam kde ji chtěli zákazníci. A nebo to je vše jinak? Možná to takto chtěl výrobce a nás použili jen jako pokusné králíky. Vem to čert. Než nastane doba, kdy si budeme moci propojit mozek s řídící jednotkou, je tu právě tahle Aprilie. Okamžitá, bezprostřední a vstřícná, to je Aprilia RSV4 RR. Chcete jen jezdit nebo chcete opravdové zážitky? RSV je přímo továrna na zážitky!
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec 65°, objem 999,6 ccm, rozvod DOHC, , kompresní poměr 13:1, největší výkon 134 kW při 12 500 1/min, největší točivý moment 117,5 N.m při 9 500 1/min. Vrtání a zdvih 78x52,3 mm, elektronické vstřikování, výfuk 4-2-1.
Pohoné ústrojí: šestistupňová převodovka, vícelamelová antihopingová spojka v olejové lázni, sekundární převod řetězem.
Podvozek: hliníkový rám, přední vidlice upside-down, zdvih 120 mm, zdvih zadního odpružení 130 mm, obojí plně nastavitelné. Přední brzda 2x320mm kotouče, radiální brzdiče Brembo monobloc, radiální pumpa, opancéřované hadice, zadní brzda 1x220mm brzdič Brembo s integrovanou nádobkou kapaliny. Sedmnáctipalcové ráfky z lehké slitiny, přední pneumatika o rozměru 120/70 ZR, zadní 190/55 ZR, výška sedla 835 mm, rozvor 1445 mm. Suchá hmotnost 183 kg, objem palivové nádrže 18,5 litrů.
Základní cena: 449 990 Kč,-
- Přidat komentář +
- Publikováno: 14.9.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro