Test BMW HP4: síla chytrosti
- Publikovno: 30.5.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vyzkoušet si hned na začátku sezóny vypiplaný sériový superbike se hned jen tak nepoštěstí. BMW HP4 rozhodně do této kategorie patří.
Už základní verze BMW S 1000 RR zanechá na jezdci patřičný dojem. Proč tedy HP4? Líší se něčím od základu a není to jen nalíčená voňavka bez dalších předností? Ano, liší a to nejen na první pohled. Když tak okolo HP 4 chodíte a pomalu si jí prohlížíte zdá se vám, že je pořád v pohybu. Její řeč je jasná: „jsem hbitá a rychlá a potřebuji zkušeného jezdce, abychom si to společně užili.“ První pohled odhalí lehká kovaná kola, radiální třmeny Brembo, kompletní titanový výfukový systém Akrapovič a 200mm širokou zadní pneu. Pokud k tomu připočtu ještě odlehčenou baterii dostaneme váhu lehce pod 200 kg, což je u čtyřválcového superbiku přímo fantazie.
Tím to ale nekončí, pod kabátem se nachází o hodně víc zajímavých libůstek. Přeprogramované závodní ABS, Launch control (asistent pro rychlý start) a samozřejmě ta hlavní paráda s označením DDC – Dynamic Damping Control. Ano, bez všemocné elektroniky to dnes nejde, pokud chceme stále dokonalejší stroje s maximální možností využití tak už není jiná cesta. Na první pohled si řeknete, že elektronický podvozek přeci není už tak převratná novinka, ale DDC má pár překvapení v záloze. Přizpůsobit tuhost podvozku podle aktuálních podmínek dokáže tento systém v řádu milisekund. Reaguje tak na rychlost motocyklu, změnu povrchu, náklon stroje či polohu plynu. Jemné naladění komprese a odskoku tlumení lze za pomoci několika tlačítek na přístrojové desce, ale pořád zůstává v záloze i mechanická možnost seřízení.
Systém DDC je propojený i přes brzdový systém, kontroluje a reguluje „potápění“ předních vidlic při ostřejším brzdném manévru. Když k tomu ještě přičtu jemně odstupňovanou kontrolu trakce, se kterou si můžete hrát nepřetržitě a vymýšlet různé varianty a v případě dokoupení kalibračního kitu si rozšířit možnosti ladění elektroniky, tak se rozhodně nudit nebude. Jen ještě připomenu, že do základní výbavy patří Datalogger od 2D, který dokáže analyzovat až 25 různých kanálů senzorů elektroniky a vy se v těchto datech a jejich křivkách můžete kochat co je dobře a co ne.
Jízdní projev je uchvacující zážitek. Nesmíte přemýšlet o tom, že za vás veškerou práci odvede jen elektronika, v první řadě jste pořád vy ten hlavní computer, co řídí tento výjimečný stroj. Motor je plný adrenalinu a jeho výbušná síla je cítit v každém režimu. Z města rychle ven, tady si moc neužijete, jen dáváte pozor aby vám pravé zápěstí moc neustřelilo na plynové rukojeti a měli jste vše pod kontrolou. Město je za námi a otáčky motoru míří rychle vzhůru, v běžném provozu potřebujete opravdu hodně sebezapření nezkoušet to s HP4 až nadoraz. Ten motor to prostě chce a vyžaduje. Převody s řazením jsou učebnicově přesné a rychlé, zde neztratíte ani zlomek výkonu. To byl rychlý postřeh při jízdě po přehledném a přímém úseku, kdy bylo možné zkusit okamžité zrychlení a reakci motoru s převodovkou.
Přichází sekce táhlých zatáček s pozvolným utahováním a zde vyzkoušíme i brzdový systém. Ani nepostřehnete, že při drsnějším odřazení a následném zásahu do brzdového systému vám pomáhá větším měrou elektronika. Pořád tady zůstává ta živelnost a ani při výjezdu ze zatáčky se neztratí řádná porce výkonu, co vás jak na gumovým laně vystřelí vpřed. Kontrola trakce vám v tomto případě dává pomocí jasně blikajících kontrolek na vědomí, že vás hlídá a pracuje jemně a velmi spolehlivě. Takže to zkoušíte dál a dál, je to silně návykové a chcete víc a víc. Když k tomu ještě připočtete nádhernou zvukovou kulisu laděných svodů a výfuku Akrapovič, tak jste v sedmém nebi. Ale jak už bylo řečeno, DDC systém a různé pomocné asistenty dokážou velmi jistě sladit jízdu s HP4 na úroveň dávající pocit jistoty a dobré odezvy pro manipulaci s motocyklem i při razantnějším projevu jízdy na hranici možností jezdce a jeho stroje. Navíc kromě elegantního podvozku i brzdový systém je na té nejvyšší příčce co lze v současné době nabídnout u sériového superbiku. Ovšem v běžném provozu má vše své meze a pokud si chcete HP4 vychutnat na maximum včetně nastavení různých kombinací podvozku a režimů jízdy, tak je jediné vhodné místo a to uzavřený okruh. Ano, zde si užijete svobodně všechny ty libůstky co vám může HP4 nabídnout. Podle mého názoru BMW udělalo v případě HP4 velký krok přiblížit skoro čistokrevný superbike normálním smrtelníkům. O své krotitele určitě mít nouzi nebude, neboť je vyzývavá, pohledná, chytrá a rychlá!
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, čtyři ventily na válec. Vrtání a zdvih 80 x 49,7 mm, zdvihový objem 999 ccm, kompresní poměr 13,0:1. Největší výkon 142 kW (193 k) při 13000 1/min, největší točivý moment 112 N.m při 9750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: vícekotoučová anti hoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, sekundární převod řetězem.
Podvozek: rám hliníkový mostový, USD přední 46mm teleskopická vidlice, zdvih 120 mm, zadní nastavitelný tlumič, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá s jednopístkovým třmenem o průměru 220 mm. BMW Motorrad Race ABS (lze deaktivovat), čtyři jízdní módy: Rain, Sport, Race, Slick IDM Seeting. Kola hliníková kovaná. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 200/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1810 mm, výška sedla nad zemí 820 mm, provozní hmotnost 199 kg. Objem palivové nádrže 17,5 litrů.
Cena: 538 400 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 30.5.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro